• Anonym (Hatar mig själv)

Hjälp jag slog min hund

Mår så jävla dåligt. Jag har en riktig slyngel här hemma på 1 år som väger 30 kg. När vi är ute på promenad får hon ofta överslagsbeteende för att hon blir så exalterad att hon inte vet var hon ska ta vägen så då börjar hon hoppa på mig och bita och slita i mina armar, hon har förstört flera jackor för mig. Hon biter inte löst heller utan det blir blåmärken så jag ser ut att ha blivit misshandlad av min man. Idag på vår 1 timmes promenad fick hon dessa ryck 3 gånger, första 2 gångerna varade inte länge och hon slutade när jag bara stod stilla och ignorerade henne. Sen tredje gången när vi nästan var hemma så blev hon ännu värre och slutade inte när jag stod stilla, så då försökte jag fortsätta gå med henne i kort koppel, då biter hon mig skithårt i armen och i ren reflex utan att tänka mig för slår jag till henne över nosen med öppen handflata. Fattar direkt vad jag hade gjort och börjar gråta, ringer min man så han får komma och ta henne för jag vågar inte hantera henne mer. Hunden verkar inte vara brydd av det som hände för hon fortsatte bara hålla på och märkte typ inte ens vad som hade hänt men jag mår ändå piss, känner mig som en hemsk människa. Vet inte vad jag ska göra, är rädd för att jag ska tappa kontrollen igen och funderar på att omplacera hunden för att det inte ska hända. Jag hatar mig själv. 

• Svar på tråden Hjälp jag slog min hund
  • Anonym (Inte ditt fel)

Du markerade. Försvarade dig svälj. må inte dåligt för det men ta hjälp med hunden. Det är hunden som gör fel, inte du. 

jsg förstår frustrationen. Vår hund på 1 år gör likadant men den väger bara5 kg och är en liten sak som man bara kan lyfta upp. Går den gång brukar jag bära upp den och försöka lugna men det är ju inte lika lätt med en 30 kgs klump. 

kram till dig och du, svik inte hunden genom att lämna bort. gå till en hundcoach 

• Anonym (op)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-27 21:42:59 följande:
    Men du kan ju inte räkna in dom hundar som dina föräldrar, du eller dina syskon tränade från när ni var barn, i hur många hundar du själv har tränat..det är som du borde förstå iaf STOR skillnad att träna en valp från 8v (eller tidigare - jag har haft valpar från födseln också) och framåt helt själv än att få hjälp med det var eviga dag som du.

Jag har självklart tränat alla mina hundar från och med dom var valpar, eller t.o.m från födseln, (dom jag har nu är mina egenuppfödda valpar-och det har aldrig varit ngr problem med mina egenuppfödda valpar--men det borde ju du veta?)

men som jag skrev (om du nu skulle ha missat det) så köpte jag en valp från uppfödaren när han var runt ett halvår som fick ett ryck EN gång och bet mig, (en gång är ingen gång) ..För ungefär 25 år sen..och han blev helt underbar, som vuxen hund..

Frågan är har du någonsin lärt dig något av att alla dina släktingar gör "skitgörat" ( uppfostrar dom hundarna som du inte klarar av? )
    Jag tror inte du har lärt dig något för isåfall skulle du inte vara så jäkla naiv och okunnig..och du skulle inte skriva om dina påhitt i tråden, bara för att få TS att känna sig dum..

Jäkla TROLL..som bara postar för att jäklas med TS....Om du jäklas med mig, strutar jag fullkomligt i!
    Jag har inte fått hjälp med mina hundar, men min mamma var ju hundcoach/instruktör så hon dresserade även oss barn som små ;) till att kunna träna hundar. Vi växte upp på diverse brukshundsklubbar. Brukshundsklubben är ju också en form av hjälp det betyder ju inte att man inte själv gjort det huvudsakliga arbetet med hunden själv. 

Ingen har uppfostrat en hund åt mig. Ingen har gjort någon form av skitgöra åt mig faktiskt, vare sig i livet eller med hundar, förstår inte var du fått det från. 

Det vettiga vore egentligen att inte hoppa på folk utan använda oss av varandras erfarenheter istället.
  • Anonym (Skaffa hjälp....)
    Anonym (op) skrev 2023-10-28 17:01:27 följande:
    Jag har inte fått hjälp med mina hundar, men min mamma var ju hundcoach/instruktör så hon dresserade även oss barn som små ;) till att kunna träna hundar. Vi växte upp på diverse brukshundsklubbar. Brukshundsklubben är ju också en form av hjälp det betyder ju inte att man inte själv gjort det huvudsakliga arbetet med hunden själv. 

Ingen har uppfostrat en hund åt mig. Ingen har gjort någon form av skitgöra åt mig faktiskt, vare sig i livet eller med hundar, förstår inte var du fått det från. 

Det vettiga vore egentligen att inte hoppa på folk utan använda oss av varandras erfarenheter istället.
    Ja, om din mamma "dresserade" er så gjorde hon uppenbarligen fel med både barn och hundar.
    Man kan lära en gammal hund sitta, men kan man lära en gammal man vad som är rätt och fel?
    Det är frågan....

Du måste förstå att folk reagerar när dina erfarenheter är att döda hundar i onödan.
    Sjuk jävel.
  • Anonym (op)
    Anonym (Skaffa hjälp....) skrev 2023-10-28 17:40:57 följande:
    Ja, om din mamma "dresserade" er så gjorde hon uppenbarligen fel med både barn och hundar.
    Man kan lära en gammal hund sitta, men kan man lära en gammal man vad som är rätt och fel?
    Det är frågan....

Du måste förstå att folk reagerar när dina erfarenheter är att döda hundar i onödan.
    Sjuk jävel.
    Nu blandar du ihop mig med någon annan igen, jag har ju enbart sagt att jag aldrig avlivat någon hund pga beteende och att jag aldrig haft en hund vars beteende inte gått att träna bort.

Jag har aldrig avlivat en hund av andra skäl än ålder/ohälsa och en gång pga en olycka (attack av älg)
  • Anonym (Britt)

Är TS med i tråden ?

Anonym (Britt) skrev 2023-10-28 18:01:48 följande:

Är TS med i tråden ?

Ja. 

Hunden har varit lite mer hanterbar sen händelsen, har tagit till mig tips i tråden och kunnat bryta beteendet när jag sett att hon är på väg att tappa det så det har inte blivit några jobbiga attacker, peppar peppar 
  • Anonym (Skaffa hjälp....)
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-28 18:10:12 följande:
    Ja. 

Hunden har varit lite mer hanterbar sen händelsen, har tagit till mig tips i tråden och kunnat bryta beteendet när jag sett att hon är på väg att tappa det så det har inte blivit några jobbiga attacker, peppar peppar 
    Vad skönt att höra!
    Lycka till
  • Deceree1
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-28 18:10:12 följande:
    Ja. 

Åh va bra. Försök att stå ut. Kör mycket sök så den blir trött i huvudet. Leker den nåt med andra hundar? Har jag fattat rätt, att du har tagit över hunden nu? När den är ett år? 
    Deceree1 skrev 2023-10-28 21:40:17 följande:
    Åh va bra. Försök att stå ut. Kör mycket sök så den blir trött i huvudet. Leker den nåt med andra hundar? Har jag fattat rätt, att du har tagit över hunden nu? När den är ett år? 
    Ja hon har hundkompisar som vi träffar nån gång i veckan. Nej jag köpte henne när hon var 8 veckor men beteendet kom efter första löpet 
  • Deceree1
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-28 22:41:00 följande:
    Ja hon har hundkompisar som vi träffar nån gång i veckan. Nej jag köpte henne när hon var 8 veckor men beteendet kom efter första löpet 

A ok, det där är ju en väldigt jobbig period nu men bara försök att stå ut. Du känner din hund sen starten och vet att den inte bet för att den va arg. När den gör så, försök att sätta dig ner och försök att lägga hunden. Prata lugnt och klappa sakta. Lår den ligga kvar så ett tag. Sen kan du säga lugnt - nu går vi. Och sen upprepa det igen när det händer igen.  Det kan vara värt att prova det. Hunden är i trotsålder och vill testa dig hur långt den kan gå. Bara va konsekvent. 

Hoppas det går bra för er. Kram Decce 

Deceree1 skrev 2023-10-29 10:29:59 följande:

A ok, det där är ju en väldigt jobbig period nu men bara försök att stå ut. Du känner din hund sen starten och vet att den inte bet för att den va arg. När den gör så, försök att sätta dig ner och försök att lägga hunden. Prata lugnt och klappa sakta. Lår den ligga kvar så ett tag. Sen kan du säga lugnt - nu går vi. Och sen upprepa det igen när det händer igen.  Det kan vara värt att prova det. Hunden är i trotsålder och vill testa dig hur långt den kan gå. Bara va konsekvent. 

Kan inte lägga ner henne, då tror hon att jag leker. Förstår dock att hon tror att det bara är lek, för när jag ser på hur hon leker med andra hundar så är det väldigt mycket brottas, slänga ner den andra och stå över och bita i nacken. 
  • Anonym (Hund)
    Deceree1 skrev 2023-10-29 10:29:59 följande:

Att lägga ner hunden? Menar du på rygg då eller? Jag hoppas du driver isåfall. 

Det verkliga sättet att vinna en hunds respekt på är att trötta ut den. Inte genom att trycka ner den eller försöka lägga den ner på rygg.

Jag vet för tog över en felbehandlad aggressiv amstaff o alla självutnämnda experter sa åt mig att tillägga den på rygg. O allt inom mig sa bara att det var helt fel. Sedan tröttade jag ut hunden genom att åka inlines, springa o skogen spela fotboll o avslutade med fotboll i sand med den. Vi höll på en hel dag från kl 07 till 00 på kvällen med 2 h rast. Till slut satte sig hunden ner helt utmattad, liksom jag, men jag stod upp o gav den sista energin jag hade till att försöka egga igång hunden igen o retades med bollen, men den orkade inte mer. Där o då i det ögonblicket vann jag hundens respekt. Därefter har hunden lyssnat till mig o har nu haft den i snart 9 år. 

Skulle jag se någon trycka ner sin hund på rygg så skulle jag slå sönder personen om den inte gav upp hunden frivilligt till mig. Djur, barn o vettiga kvinnor gör man inte illa. 
  • Deceree1
    Anonym (Hund) skrev 2023-10-29 20:51:21 följande:
    Att lägga ner hunden? Menar du på rygg då eller? Jag hoppas du driver isåfall. 

Det verkliga sättet att vinna en hunds respekt på är att trötta ut den. Inte genom att trycka ner den eller försöka lägga den ner på rygg.

Jag vet för tog över en felbehandlad aggressiv amstaff o alla självutnämnda experter sa åt mig att tillägga den på rygg. O allt inom mig sa bara att det var helt fel. Sedan tröttade jag ut hunden genom att åka inlines, springa o skogen spela fotboll o avslutade med fotboll i sand med den. Vi höll på en hel dag från kl 07 till 00 på kvällen med 2 h rast. Till slut satte sig hunden ner helt utmattad, liksom jag, men jag stod upp o gav den sista energin jag hade till att försöka egga igång hunden igen o retades med bollen, men den orkade inte mer. Där o då i det ögonblicket vann jag hundens respekt. Därefter har hunden lyssnat till mig o har nu haft den i snart 9 år. 

Skulle jag se någon trycka ner sin hund på rygg så skulle jag slå sönder personen om den inte gav upp hunden frivilligt till mig. Djur, barn o vettiga kvinnor gör man inte illa. 

Du! Nu lugnar du ner dig jävligt mycket!! Jag skrev inte trycka ner !! Läs igen. Jag skrev, sätta sig ner med hunden, få den att lägga sig ner ungefär som man gör när man ska borstar pälsen på den. Den kan ligga på mage eller om den vill lägga sig på sidan medan man klappar och pratar lugnt. 

du tror att du är så förbannade duktig, du kunde ha framkallat ett hjärtinfarkt på den där stackars hunden, så jävla hårt som du körde med den. Respekt?? Knappast! Den vågade inte annat än lyda. Så! Nu tänker jag inte ägna ett ord till med dig. 

• Deceree1
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-29 11:37:48 följande:
    Kan inte lägga ner henne, då tror hon att jag leker. Förstår dock att hon tror att det bara är lek, för när jag ser på hur hon leker med andra hundar så är det väldigt mycket brottas, slänga ner den andra och stå över och bita i nacken. 

Jag menar inte lägga ner så, utan mer som att ni efter lek bara sitter ner o du pratar o klappar så kommer hon säkert att lägga sig ner o om ni fortsätter så kan det bli en bra avstängningsknapp. 

om hon leker med andra hundar tex o ni ska gå därifrån kan ni göra en sån grej, du vet typ, nu är det bra, nu ska vi bara ta det lugnt. Sitta så en stund o sen bara, nu går vi hem. 

När jag har satt mig i gräset med min hund så sitter hon först upp, sen när man pratar lugnt o klappar så brukar hon lägga sig ner, o fortsätter jag att klappa så lägger hon sig ner på sidan, o tillslut så rullar hon över på rygg o vill bli kliad på magen. Alla mina schäfrar har gjort så. Alltså, inte nedläggning som nån idiot i tråden trodde utan bara chilla snack o klappa 

• Elizza11
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-29 11:37:48 följande:
    Jag håller med "Deecre", att du skulle prova att lägga ner hunden..

OCH då menar jag INTE att slänga ner hunden på ryggen, utan lugnt och fint, bara.så ingen missuppfattar! Solig

En annan sak som jag tänkte på är att om du har svårt att få henne att ligga ner just innan ett "ryck" vilket inte är konstigt alls....så kan du börja med att träna Passivitetsträning..med henne..

Det har jag gjort med alla mina hundar och i början så räcer det med att du sätter dig ner (på en sten/parkbänk eller likn) och väntar tills hunden lagt sig, innan du går vidare..

Sen utökar du bara sakta tiden som hunden måste ligga ner innan du går vidare..Allt för att Lugna ner hunden..

Unghundar kan faktiskt väldigt lätt bli överstimulerade, men det pratas mest om understimulerade hundar..
    Din hund låter inte understimulerad, efter vad du skrivit, så kanse den är överstimulerad..

Men det måste inte vara så mycket svårare än att den är i trotsåldern, faktiskt..

Fortsätt träna som du gjort så kommer det garanterat bli bättre.😊👍..
  • Elizza11
    Anonym (op) skrev 2023-10-28 17:47:59 följande:
    Nu blandar du ihop mig med någon annan igen, jag har ju enbart sagt att jag aldrig avlivat någon hund pga beteende och att jag aldrig haft en hund vars beteende inte gått att träna bort.

Jag har aldrig avlivat en hund av andra skäl än ålder/ohälsa och en gång pga en olycka (attack av älg)
    Nej, men

Det är väl inte NÅGON i tråden som har skrivit om att dom har behövt avliva en hund pga att valpen/hunden bitit (eller att dom inte kunnat träna bort det)--så du är väl inte ensam om det, eller trodde du det, verligen..att du var en "hundexpert". NOPE..

Men det är ju inte konstigt att du blivit som du blivit om du hade en morsa som dresserade er barn! 😁.

Du är ju sjuk, för du skrev ju att du genast hade avlivat en valp ÖVER 4 månader..om den bet 1 gång..

Dom som tänker som du är som tur var väldigt väldigt FÅ, i Sverige..Tack gode gud!
  • Anonym (Hund)
    Deceree1 skrev 2023-10-29 22:16:43 följande:

Du! Nu lugnar du ner dig jävligt mycket!! Jag skrev inte trycka ner !! Läs igen. Jag skrev, sätta sig ner med hunden, få den att lägga sig ner ungefär som man gör när man ska borstar pälsen på den. Den kan ligga på mage eller om den vill lägga sig på sidan medan man klappar och pratar lugnt. 

du tror att du är så förbannade duktig, du kunde ha framkallat ett hjärtinfarkt på den där stackars hunden, så jävla hårt som du körde med den. Respekt?? Knappast! Den vågade inte annat än lyda. Så! Nu tänker jag inte ägna ett ord till med dig. 

Låter som att du är den som behöver lugna ner sig. 

Nej det kunde jag inte ha gjort. Jag mötte Barra upp hundens energi. Inlines på morgonen till och ifrån skogen. Därefter endast på mina egna fötter. O självklart hade jag vatten med mig till oss båda hela dagen. Det var en 30 kg amstaff så nej, snarare jag som hade kunnat få hjärtinfarkt om vi nu ska tala om det överhuvudtaget. 
  • Deceree1
    Anonym (Hund) skrev 2023-10-30 03:33:27 följande:
    Låter som att du är den som behöver lugna ner sig. 

Nej det kunde jag inte ha gjort. Jag mötte Barra upp hundens energi. Inlines på morgonen till och ifrån skogen. Därefter endast på mina egna fötter. O självklart hade jag vatten med mig till oss båda hela dagen. Det var en 30 kg amstaff så nej, snarare jag som hade kunnat få hjärtinfarkt om vi nu ska tala om det överhuvudtaget. 
    Jag har bara försökt att hjälpa TS med försiktiga råd då jag vet att hon är förtvivlad över situationen som uppstod. O så kommer du o vänder uppochner på allt jag skriver. Klart att jag blir arg. Jag är lugn nu. 
Svar på tråden Hjälp jag slog min hund