• Anonym (Varför?)

Detta med VAB

Om man har två barn och är föräldraledig för det yngsta.

Varför får inte den förälder som jobbar vabba för det äldsta barnet om den hemmavarande föräldern är föräldraledig för det yngsta?

Varför anses det som att den som är hemma per automatik kan ta hand om ett sjukt och ett mycket litet barn? Det lilla barnet behöver ju föräldern konstant med amning, kan ha kolik eller vägra ligga ensam alls, och likaså behöver det sjuka barnet en förälder på heltid. 

Man får ju inte vobba för att man ska kunna ansvara och ta hand/vårda det sjuka barnet fullt ut som vabbande. Det går ju intr heller med ett väldigt litet barn som kräver uppmärksamhet.

Undanber mig dryga svar, undrar mer om ett sakligt resonemang? Man får ju ändå bara ett visst antal VAB-dagar per år.

• Svar på tråden Detta med VAB
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:23:54 följande:
    jag lever redan på mackor och fil.

sätter jag lillen i babysittern skall den stora dit och kravla över lilla. Som en magnet. 
    Är pappan inte hemma ens utanför sin arbetstid alltså? Eller varför kan han inte ta barnen på kvällen, eller andra tider så att du kan få äta och vila? Kan han inte laga mat när han är hemma ens? Och kanske lite extra så att du kan värma lite rester på dagen?
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:27:17 följande:
    Ja kanske. Det är inte enkelt med en högintensiv 2-åring och en liten som jag inte kan lägga från mig. Bär eller ammar konstant. Enda paus är blöjbyte. Äter min fil vid skötbordet på 3 min.
    Nej, enkelt är det inte. Det vet jag också från den tiden när mina barn var små.
    Men man klarar det, man får liksom bara lov att klara det.

Och visst kan du lägga ifrån dig bebisen, det blir skrik och protester såklart, men det är inte skadligt för bebisen att skrika och vara missnöjd några minuter för att du ska få äta.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Annat) skrev 2023-12-05 11:29:36 följande:
    Bär eller ammar konstant.

Funkar det med sjal eller bärsele så du får händerna fria?
    Min ville också vara i famnen jämt men sele funkade för oss.
    Bara vid sov. Sen blir det illvrål.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (föratt) skrev 2023-12-05 11:40:03 följande:
    Är pappan inte hemma ens utanför sin arbetstid alltså? Eller varför kan han inte ta barnen på kvällen, eller andra tider så att du kan få äta och vila? Kan han inte laga mat när han är hemma ens? Och kanske lite extra så att du kan värma lite rester på dagen?
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:27:17 följande:
    Ja kanske. Det är inte enkelt med en högintensiv 2-åring och en liten som jag inte kan lägga från mig. Bär eller ammar konstant. Enda paus är blöjbyte. Äter min fil vid skötbordet på 3 min.
    Nej, enkelt är det inte. Det vet jag också från den tiden när mina barn var små.
    Men man klarar det, man får liksom bara lov att klara det.

Och visst kan du lägga ifrån dig bebisen, det blir skrik och protester såklart, men det är inte skadligt för bebisen att skrika och vara missnöjd några minuter för att du ska få äta.

Bebis somnar på kvällen så då sover jag.

Äter rester med ja.

Det jobbiga r ju nu när stora r sjuk och hemma. 

Nu har lilla amma tklart så nu kan kah inte svara mer.

• Anonym (Varför?)
    EpicF skrev 2023-12-05 11:33:22 följande:

Om tvååringen är frisk så bör du lämna på förskolan några timmar. 

Eller pröva att sätta tvåringen framför någon barnfilm en stund. 

Funkar inte det så får pappan ta semester och vara hemma några dagar. 

Alltså det svåra är ju nu när barnet är sjukt.
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:45:54 följande:

Bebis somnar på kvällen så då sover jag.

Äter rester med ja.

Det jobbiga r ju nu när stora r sjuk och hemma. 

Nu har lilla amma tklart så nu kan kah inte svara mer.

Så du äter annat än mackor och fil alltså? Bra, du behöver näring för att orka!

Och pappan är hemma och kan hjälpa dig när han inte arbetar? 

Det är jobbigt, ingen tvekan. Men fortfarande inget man inte förväntas klara av. Och fortfarande inget som skattepengar ska sponsra bara för att det är tungt en period med stå småbarn.
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:46:55 följande:
    Alltså det svåra är ju nu när barnet är sjukt.
    Då får pappan ta semester/tjänstledig utan lön och vara hemma med tvååringen om han/hon inte kan sitta korta stunder framför en barnfilm utan att konstant behöva bli aktiverad trots att han/hon är sjuk. 
  • Anonym (K)

Angående babysitterproblemet så såg jag en så fiffig grej; Köp en stor grind (en sådan som är till för eldstäder/braskaminer) och ställ den mot ett hörn och placera babysittern där i. Bebisen är nu i tryggt förvar bakom grinden så att 2åringen inte når hen. 

• Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2023-12-05 11:33:22 följande:

Om tvååringen är frisk så bör du lämna på förskolan några timmar. 

Eller pröva att sätta tvåringen framför någon barnfilm en stund. 

Fast hela tråden handlar ju om att tvååringen är sjuk. 

Det står i trådstarten.
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2023-12-05 12:28:52 följande:
    Fast hela tråden handlar ju om att tvååringen är sjuk. 

Det står i trådstarten.
    Därför skrev jag också: Eller pröva att sätta tvåringen framför någon barnfilm en stund. 

Ts skrev dock att tvååringen nu var högintensiv vilket kan tolkas som att denne er frisk. 
  • Agda90
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:23:54 följande:
    jag lever redan på mackor och fil.

sätter jag lillen i babysittern skall den stora dit och kravla över lilla. Som en magnet. 
    Hur gammal är den äldre?
Svar på tråden Detta med VAB