• Anonym (Varför?)

Detta med VAB

Om man har två barn och är föräldraledig för det yngsta.

Varför får inte den förälder som jobbar vabba för det äldsta barnet om den hemmavarande föräldern är föräldraledig för det yngsta?

Varför anses det som att den som är hemma per automatik kan ta hand om ett sjukt och ett mycket litet barn? Det lilla barnet behöver ju föräldern konstant med amning, kan ha kolik eller vägra ligga ensam alls, och likaså behöver det sjuka barnet en förälder på heltid. 

Man får ju inte vobba för att man ska kunna ansvara och ta hand/vårda det sjuka barnet fullt ut som vabbande. Det går ju intr heller med ett väldigt litet barn som kräver uppmärksamhet.

Undanber mig dryga svar, undrar mer om ett sakligt resonemang? Man får ju ändå bara ett visst antal VAB-dagar per år.

• Svar på tråden Detta med VAB
  • Tow2Mater
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:28:23 följande:
    Tack för sarkasmen. Precis vad jag behövde när jag är körd i botten och ber om att få slippa det.

Men nej, vi kommer inte skaffa fler barn.
    Jag är ganska allvarlig, utom då att man ju inte kan gifta sig med två.

Börja ge flaska så du slipper ifrån amningen skulle ju vara en dellösning. Då hinner du agera kvickare, och sitter inte fast i soffan lika ofta.
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:30:41 följande:
    Jag ör hemma med båda och är helt slut. Kommer somna nu nedkräkt för att inte väcka antingen bebisen som tillslut lyckats somna eller der äldre barnet som sover extremt lätt av sjukdom. 
    Då får din man vara hemma och ta hand om tvååringen utan ersättning. 

Det är tufft att ha ett spädbarn och en tvååring och ännu tuffare när tvååringen är magsjuk. 
  • Anonym (Varför?)
    Tow2Mater skrev 2023-12-04 19:35:07 följande:
    Jag är ganska allvarlig, utom då att man ju inte kan gifta sig med två.

Börja ge flaska så du slipper ifrån amningen skulle ju vara en dellösning. Då hinner du agera kvickare, och sitter inte fast i soffan lika ofta.

Min bebis avskyr flaskan. Alltså verkligen avskyr. Både jag och  mannen har försökt, men det går inte. Matningarna tar extremt lång tid och bebisen har vid flera tillfällen kräkts av flaskan. 

Jag kan ju intr heller agera kvickare, snarare tvärtom då jag då sitter fast med både bebis och saker i händerna.

• Anonym (Varför?)
    EpicF skrev 2023-12-04 19:37:50 följande:
    Då får din man vara hemma och ta hand om tvååringen utan ersättning. 

Det är tufft att ha ett spädbarn och en tvååring och ännu tuffare när tvååringen är magsjuk. 
    Alla jobb är inte bara att vara hemma från. Jag skulle önska det, men det har visat sig att VAB är helt okej med arbetsgivaren men att vara hemma och avstå lön och ersättning är det inte. Och jag vill ju helst inte att han ska riskera jobbet.

Jag skulle väl mest bara önskat stt det vore aningens aningens enklare. Så man fick ett lufthål nånstans. Med sjukdomar konstant och HNBbarn är jag ärligt talat bara körd i botten. Jagg hoppas bara det blir lite lättare framöver.
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:42:16 följande:
    Alla jobb är inte bara att vara hemma från. Jag skulle önska det, men det har visat sig att VAB är helt okej med arbetsgivaren men att vara hemma och avstå lön och ersättning är det inte. Och jag vill ju helst inte att han ska riskera jobbet.

Jag skulle väl mest bara önskat stt det vore aningens aningens enklare. Så man fick ett lufthål nånstans. Med sjukdomar konstant och HNBbarn är jag ärligt talat bara körd i botten. Jagg hoppas bara det blir lite lättare framöver.
    Då får han ta tjänstledig eller en semesterdag. 

Eller så får du stå ut. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:17:05 följande:

Jo men då borde man ju (med logiken att man ska kunna ta hand om de barn man har) ha löst det så att om barnet blir sjukt kan man vara hemma.

Jag är inte emot tanken att man ska kunna ta hand om de barn man har, däremot tycker jag det ibland känns lite konstigt med hur systemet är uppbyggt.

Eller ja, egentligen är jag väl mest otroligt trött efter att ha vabbat en kräksjuk tvååring samtidigt som jag är föräldraledig för en kräkbebis på två månader, som jag inte vill ska smittas av min kräksjuka tvååring. Båda barnen med behov att vara nära mig. Som sover 3 h per natt ungefär.
    Och saknar avlastning av annan släkt.

Men då kan ju din man hjälpa dig. Varför gör han inte det? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:42:16 följande:

Fast hans arbetsgivare vet ju inte om han anmäler vab eller inte. Så det är bara att lägga in om vab. 

• EpicF
    Anonym (A) skrev 2023-12-04 19:47:41 följande:

Fast hans arbetsgivare vet ju inte om han anmäler vab eller inte. Så det är bara att lägga in om vab. 

Och få avslag från fk? Kanske också riskera att bli anmäld för fusk 
  • EpicF

Anonym (A): Självklart vet också arbetsgivaren om man lägger in vab. 

• Anonym (.)

Nu var det ett tag sedan som jag hade småbarn men jag vet att mannen kunde vara hemma föräldraledighet och jag var hemma sjuk. Min man tog alltså över föräldraledigheten tillfälligt. Vet inte om det går att göra så nu dock. Ta hand om er!

Svar på tråden Detta med VAB