• Anonym (Varför?)

Detta med VAB

Om man har två barn och är föräldraledig för det yngsta.

Varför får inte den förälder som jobbar vabba för det äldsta barnet om den hemmavarande föräldern är föräldraledig för det yngsta?

Varför anses det som att den som är hemma per automatik kan ta hand om ett sjukt och ett mycket litet barn? Det lilla barnet behöver ju föräldern konstant med amning, kan ha kolik eller vägra ligga ensam alls, och likaså behöver det sjuka barnet en förälder på heltid. 

Man får ju inte vobba för att man ska kunna ansvara och ta hand/vårda det sjuka barnet fullt ut som vabbande. Det går ju intr heller med ett väldigt litet barn som kräver uppmärksamhet.

Undanber mig dryga svar, undrar mer om ett sakligt resonemang? Man får ju ändå bara ett visst antal VAB-dagar per år.

• Svar på tråden Detta med VAB
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-06 22:48:07 följande:

Jaha. Och du har en genusfeministisk agenda. Du försöker alltid - oavsett vad det står i TS - att sprida budskapet att det är bäst att kvinnor inte ammar, och att föräldraledigheten ska delas på hälften mellan mannen och kvinnan. Du vill inte trådstartarnas och deras barns bästa, det handlar bara om politik för dig. Jag har i alla fall hela läkarkåren (utom möjligen feministtokan Agnes Wold), barnmorskekåren, barnsjuksköterskekåren samt WHO på min sida...
    Skitsnack! Du gränsar du till personliga påhopp!

Jag tar upp det där det är relevant.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Va?)
    Anonym (J) skrev 2023-12-07 07:38:24 följande:

Jag försökte pumpa men det kom inte ut nåt. Däremot vid amningen kom det ut tillräckligt. Samma unge totalvägrade flaska när jag försökte börja med ersättning. Unge nr 2 försökte jag vänja vid napp men den spottades ut. Däremot var båda galna i att amma och vanlig mat funkade senare. 

Så pumpa och flaska funkar inte för alla barn.

Det funkar när de blir tillräckligt hungriga.
    Alla barn.
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2023-12-07 12:08:15 följande:
    Det funkar när de blir tillräckligt hungriga.
    Alla barn.
    Nej, det gör det inte. 
  • Hjelm
    Anonym (Jösses) skrev 2023-12-06 15:01:08 följande:

.... för att du redan har fått betalt just för att vara hemma och ta hand om ditt barn?

Svenska föräldrars bortskämdhet alltså...

Amen!
  • Anonym (Varför?)

Inte orkat läsa i tråden. Har precis haft en vecka med vad som troligen visade sig vara RS på det stora barnet och nu har min lilla bebis fått det. Med, hosta, kräkning efter varje amning dygnet om och segt slem och rossel. 

Är jätteorolig för sjukhusinläggning nu och helt slut eftersom jag inte sover mer ån en h åt gången om natten, kräks ned konstant och nu har ett jättepiggt större barn att hantera samtidigt på dagen.

Så jag kommer ta bort tråden sen för att inte påminnas om allas hårda ord så fort jag loggar in.

• Jw83
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-11 23:42:30 följande:

Inte orkat läsa i tråden. Har precis haft en vecka med vad som troligen visade sig vara RS på det stora barnet och nu har min lilla bebis fått det. Med, hosta, kräkning efter varje amning dygnet om och segt slem och rossel. 

Är jätteorolig för sjukhusinläggning nu och helt slut eftersom jag inte sover mer ån en h åt gången om natten, kräks ned konstant och nu har ett jättepiggt större barn att hantera samtidigt på dagen.

Så jag kommer ta bort tråden sen för att inte påminnas om allas hårda ord så fort jag loggar in.

Men vad gör pappan utanför arbetstid??  Skiter han helt i barnen och dig? Han är ju rimligtvis inte hemifrån mer än 10 h per dygn 5 dagar i veckan. och han kan inte ta sina egna barn några timmar alls ?? Min man och jag har alltid hjälpts åt all ledig tid.
  • Anonym (Varför?)
    Jw83 skrev 2023-12-12 01:35:15 följande:
    Men vad gör pappan utanför arbetstid??  Skiter han helt i barnen och dig? Han är ju rimligtvis inte hemifrån mer än 10 h per dygn 5 dagar i veckan. och han kan inte ta sina egna barn några timmar alls ?? Min man och jag har alltid hjälpts åt all ledig tid.
    Han tar hand om det stora barnet då. Men han kommer hem 16-1630. Vi går isäng 18-18.30. Mellan den tiden försöker jag också äta, hinna amma en gång i lugn och ro (vilket tar iaf 30-40 min)  och växla några ord med honom.

Behöver amma då, eftersom amningen dagtid är störd av det äldre barnet slm det yngre blir nyfiket på så det yngre äter mest mellan 16-05.
  • Anonym (Varför?)
    Jw83 skrev 2023-12-12 01:35:15 följande:
    Och som sagt gäller min orkbrist nu när BARNEN ÄR SJUKA.  
Svar på tråden Detta med VAB