• Anonym (Varför?)

Detta med VAB

Om man har två barn och är föräldraledig för det yngsta.

Varför får inte den förälder som jobbar vabba för det äldsta barnet om den hemmavarande föräldern är föräldraledig för det yngsta?

Varför anses det som att den som är hemma per automatik kan ta hand om ett sjukt och ett mycket litet barn? Det lilla barnet behöver ju föräldern konstant med amning, kan ha kolik eller vägra ligga ensam alls, och likaså behöver det sjuka barnet en förälder på heltid. 

Man får ju inte vobba för att man ska kunna ansvara och ta hand/vårda det sjuka barnet fullt ut som vabbande. Det går ju intr heller med ett väldigt litet barn som kräver uppmärksamhet.

Undanber mig dryga svar, undrar mer om ett sakligt resonemang? Man får ju ändå bara ett visst antal VAB-dagar per år.

• Svar på tråden Detta med VAB
  • Anonym (.)
    EpicF skrev 2023-12-04 19:55:58 följande:
    Ja, om ts blir sjuk och sjukskriven från föräldraledigheten så kan pappan ta över föräldraledigheten för barnet. 

Men nu är inte ts varken sjuk eller sjukskriven utan hon är hemma med en sjuk tvååring samtidigt som hon är föräldraledig. Rätt stor skillnad det
    Då behövde man inte bli sjukskriven från dag 1, kanske är så nu men som jag skrev var det ett tag sedan som jag själv hade småbarn. Min man tyckte det var självklart att vara hemma när jag var så utmattad att jag knappt höll mig på benen. Jag bara sjukanmälde mig till Försäkringskassan. 
  • Anonym (föratt)
    Anonym (.) skrev 2023-12-05 13:19:47 följande:
    Då behövde man inte bli sjukskriven från dag 1, kanske är så nu men som jag skrev var det ett tag sedan som jag själv hade småbarn. Min man tyckte det var självklart att vara hemma när jag var så utmattad att jag knappt höll mig på benen. Jag bara sjukanmälde mig till Försäkringskassan. 
    Och det kan vara rimligt, om ena föräldern är sjuk så tar den andra över föräldraledigheten.

Men det är inte samma sak som att en förälder ska vabba 2-åringen för att den föräldralediga föräldern inte orkar ta hand om båda sina barn samtidigt. 
  • Cathariiina
    Tow2Mater skrev 2023-12-04 19:35:07 följande:
    Jag är ganska allvarlig, utom då att man ju inte kan gifta sig med två.

Börja ge flaska så du slipper ifrån amningen skulle ju vara en dellösning. Då hinner du agera kvickare, och sitter inte fast i soffan lika ofta.
    Ovanligt dåligt råd. Då måste hon ju gå upp och värma vatten, dosera pulver, sterilisera flaskor. Mycket bättre att maten producerar sig själv i en hygienisk förpackning - plus att inget kan ersätta bröstmjölken för en spädis!
  • Cathariiina

Alltså, det vore inte samhällsekonomiskt försvarbart att ha två vuxna hemma på skattebetalarnas bekostnad, för att ta hand om ett barn var. Det är ju skattepengar det handlar om, det får man inte glömma - och i de flesta länder på jorden finns inget sådant alls. 

Med detta sagt så förstår jag också att det är jobbigt. Man klarar ett sjukt småbarn och ett spädbarn själv i ett arbetspass på åtta timmar, om man fått sova ostört hela natten - men att göra det med svår sömnbrist är ju något helt annat. 

Kan inte din man ta obetald tjänstledighet eller semesterdagar, för att hjälpa dig? Annars skulle du kunna ringa kommunen och höra om det går att få någon avlastning därifrån. När jag var barn fanns det hemsamariter, som hjälpte till i familjer där mor och/eller barn var sjuka och far måste vara på arbetet. Men jag vet inte om det finns något motsvarande idag.

• Cathariiina
    Anonym (föratt) skrev 2023-12-05 13:22:32 följande:
    Och det kan vara rimligt, om ena föräldern är sjuk så tar den andra över föräldraledigheten.

Men det är inte samma sak som att en förälder ska vabba 2-åringen för att den föräldralediga föräldern inte orkar ta hand om båda sina barn samtidigt. 
    Om TS är tillräckligt utmattad, så tycker jag att hon kan sjukanmäla sig med gott samvete, även om hon måste hitta på någon annan diagnos än "utmattning" - för det köper nog inte Fk. Det är ju inte så att hon är utmattad för att hon har varit ute och festat hela natten, utan detta är en situation som hon verkligen inte rår för. 

...om hon inte gör det, och det skulle stå i tidningen om ett par dagar om en tvååring som har skadat sig själv eller sitt bebissyskon svårt, medan mamman har sovit, så skulle ni alla supermorsor här skrika här om vilken dålig mor hon var, och att hon borde ha löst situationen på något sätt om hon visste med sig att hon inte orkade längre...
  • Tow2Mater
    Cathariiina skrev 2023-12-05 15:42:12 följande:
    Ovanligt dåligt råd. Då måste hon ju gå upp och värma vatten, dosera pulver, sterilisera flaskor. Mycket bättre att maten producerar sig själv i en hygienisk förpackning - plus att inget kan ersätta bröstmjölken för en spädis!
    Färdigblandade flaskor med ersättning eller pumpad mjolk kan finnas i kylen sedan tidig  morgon innan pappan går till jobbet. Iden är att det skulle hjälpa TS problem. Att maten producerar sig själv i en hygienisk förpackning - som tar lång tid att äta - är ju del av problemet TS har.
  • EpicF

Anobym (.): Var skrev jag att man måste bli sjukskriven från dag 1? 

Att bli sjukskriven från föräldraledigheten innebär inte att man blir det dag 1 och det innebär inte heller att man blir det under hela föräldraledigheten. 

Och man behövde ingen sjukskrivning utan kan sjukanmäla sig och då får sjukpenning för de dagar man ansökt om föräldraledighet, mot att pappan eller någon annan tar över föräldraledigheten och om man har en SGI. www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/foraldraledig-och-sjuk

• Cathariiina
    Tow2Mater skrev 2023-12-05 15:56:47 följande:
    Färdigblandade flaskor med ersättning eller pumpad mjolk kan finnas i kylen sedan tidig  morgon innan pappan går till jobbet. Iden är att det skulle hjälpa TS problem. Att maten producerar sig själv i en hygienisk förpackning - som tar lång tid att äta - är ju del av problemet TS har.
    Fast samtidigt håller sig ju babyn lugn. Och efteråt somnar den vanligen. När man är van att amma lär man sig dessutom att göra en massa saker med en hand...

Näringsämnena bryts för övrigt fort ner i kylen och påföljande uppvärmning, särskilt vitamin C. Dessutom måste man i så fall ha stenkoll så att inte någon flaska blir stående och blir gammal. TS låter inte som någon som har stenkoll just nu. Jag tycker synd om alla bebisar som matas med gammal mjölk, och som ofta blir antingen för varm eller för kall vid uppvärmningen. 
  • Tow2Mater
    Cathariiina skrev 2023-12-05 16:45:18 följande:
    Fast samtidigt håller sig ju babyn lugn. Och efteråt somnar den vanligen. När man är van att amma lär man sig dessutom att göra en massa saker med en hand...

Näringsämnena bryts för övrigt fort ner i kylen och påföljande uppvärmning, särskilt vitamin C. Dessutom måste man i så fall ha stenkoll så att inte någon flaska blir stående och blir gammal. TS låter inte som någon som har stenkoll just nu. Jag tycker synd om alla bebisar som matas med gammal mjölk, och som ofta blir antingen för varm eller för kall vid uppvärmningen. 
    Bla bla bla. Ignorera andras råd om du inte gillar dem då. Hade du läst och foljt konversationen hade du inte behovt hacka på mitt råd som en slags amningsnazi.
  • Anonym (Jösses)

.... för att du redan har fått betalt just för att vara hemma och ta hand om ditt barn?

Svenska föräldrars bortskämdhet alltså...

Svar på tråden Detta med VAB