• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • RH93

Lycka till Lina98 och va tråkigt EFW med ännu mer väntan. Hoppas verkligen att det klaffar så du får göra FET kommande cykel.

Jag ringde jourläkare igår enligt instruktionen på pappret jag fått. Hon hänvisade till att rapportera in mens på 1177 då mottagningen öppnar idag. Gjorde det, men har fortfarande inte hört något. Ringde nu och fick en telefontid i em, men måste liksom dit idag eller imorgon på ultraljud för att få börja så känner mig väldigt stressad och vill bara få köra igång nu. Jag har egentligen velat göra ivf för detta syskonförsök länge då man ju inte vet hur lång tid det kan ta, men har väntat in min sambo.

• J000ssan
    BaeA skrev 2024-08-06 07:34:52 följande:
    Beklagar att det misslyckades! ❤️ när jag har haft spottings så har det oftas berott på lågt progesteron. Så när jag gick upp/ordning på det slutade jag få spottings (förutom denna cykel då) men det verkade vara en implantationssblödning. tror inte att det är så att du behöver oroa dig för att FET inte ska bli av pga det. 
    Tack🙏❤️
    håller alla tummar för dig🙏❤️❤️
    åh okej, ja så kanske det är, den har avstannat nu igen och läkaren sa med de var ingen fara så nu har jag släppt det🙏längtar så tills nästa FET nu, förväntad mens på måndag🙏
  • Gräddtårtan

Hej alla,

Jag hoppar in här. Dags för mig att göra min första IVF-runda med äggplock imorgon.

Har följt tråden till viss del och uppskattar så mycket att höra om alla er andra och ta del av er resa. På något sätt känner man sig mindre ensam, även fast jag också på  något annat sätt känner mig mest ensam i världen. 

Vi håller tummarna att det här ska gå vägen! 

Stora kramar till alla som tyvärr behöver gå samma resa, men vi ska nog klara det här ❤️❤️

• RH93
    Gräddtårtan skrev 2024-08-08 20:45:14 följande:

Hej alla,

Jag hoppar in här. Dags för mig att göra min första IVF-runda med äggplock imorgon.

Har följt tråden till viss del och uppskattar så mycket att höra om alla er andra och ta del av er resa. På något sätt känner man sig mindre ensam, även fast jag också på  något annat sätt känner mig mest ensam i världen. 

Vi håller tummarna att det här ska gå vägen! 

Stora kramar till alla som tyvärr behöver gå samma resa, men vi ska nog klara det här ❤️❤️

Lycka till på äggplocket idag. Hoppas allt går bra 🙏
  • J000ssan
    Hej tjejer
    jag har nu påbörjat en missfallsutredning och ser nu att vissa provsvar kommit
    tsh 1.3
    P-t4 12
    p-t3 4
    P-tpo-ak 32
    någon Som kan ngt om detta?🙏🙏❤️❤️❤️
  • Gräddtårtan

Hej!

Jag är rätt ny på familjeliv och har inte lärt mig citera än. Jag kan försöka svara på din fråga J000ssan av det lilla jag vet om sköldkörteln. Vill bara börja med att nämna att jag verkligen inte är läkare, och det jag tror jag vet om ämnet har jag hittat genom att googla runt och leta på nätet. Jag tror kanske många här inne är mycket mer kunniga än mig på området dessutom 🙂

Jag har iallafall hört att ett TSH under 2.0 fungerar bra inom fertilitetssammanhang, medan värden över det kan vara mindre bra för att bibehålla/bli gravid. Vården tror jag har normalgränsvärde vid 4.2, och medicinerar oftast sällan värden under 10, -vilket vissa anser är ett för högt gränsvärde, åtminstone inom sådana här sammanhang. 

TPOak är en indikator som visar om det finns en autoimmun anledning till en underaktiv sköldkörtel (ett högt TSH), genom att mäta antikroppar mot sköldkörteln. Ett högt värde kan indikera autoimmunitet mot sköldkörteln, exempelvis hashimotos sjukdom (som ger upphov till hypotyreos). Jag tror man ska ha ett värde över 100 för att autoimminitet ska bekräftas.

T3 (referensvärde 3.1-6.8) och T4 (referensvärde 12-22) är de hormon som sköldkörteln producerar. En underaktiv sköldkörtel producerar ofta mindre hormon och en överaktiv producerar för mycket hormon. 

Alla dessa värden tenderar ofta att hänga ihop, (men behöver inte göra det) och skapar ofta en bild över läget. Enligt min egen lekmanna/amatörbedömning verkar du ha bra värden även för fertilitetssammanhang. TPOak kan ligga i en lågt gränsvärde, men ingenting jag hade oroat mig över.

Vill poängtera IGEN att jag verkligen inte är läkare och det här baseras endast på vad jag läst lite här och var på nätet/google.

Vad säger din läkare om provsvaren? 🙂

• EB90
    amiilee skrev 2024-07-05 19:38:13 följande:

Tack för att du delar! Verkar ju vara så olika hur dramatiskt det blir om de utreder eller inte. De kallade det iallafall ?gravt nedsatt? så antar att det är därför de utreder. På något sätt är jag tacksam för de är så noggranna då jag läst om folk som får tjata till sig den utredningen. Dock är det ju sällan det faktiskt visar något och det är väl det som gör det så surt att allt då ska pausas men får försöka lite på de? ❤️

Hej Amiilee❤️ Undrar hur det har gått för er med spermaprov och eventuella FET med era frysta embryon, vet ni något? 

Vi fick MA efter vårt förra FET och ska på undersökning på fredag för att se att allt kommit ut. Är så orolig att det är fel på de andra embryon vi har i frysen, i och med att min sambo har dåliga spermier. Vår läkare var så lugn över att spermaprovet var dåligt, så är rädd att de inte undersöker vidare och att vi bara får fler missfall. Samtidigt är det ju skönt att de är lugna.. är så kluven inför det här, och vet inte vilka frågor jag ska ställa på fredag, så tänkte om ni fått mer klarhet i er situation..? ❤️
  • J000ssan
    Gräddtårtan skrev 2024-08-14 08:49:33 följande:

Hej!

Jag är rätt ny på familjeliv och har inte lärt mig citera än. Jag kan försöka svara på din fråga J000ssan av det lilla jag vet om sköldkörteln. Vill bara börja med att nämna att jag verkligen inte är läkare, och det jag tror jag vet om ämnet har jag hittat genom att googla runt och leta på nätet. Jag tror kanske många här inne är mycket mer kunniga än mig på området dessutom 🙂

Jag har iallafall hört att ett TSH under 2.0 fungerar bra inom fertilitetssammanhang, medan värden över det kan vara mindre bra för att bibehålla/bli gravid. Vården tror jag har normalgränsvärde vid 4.2, och medicinerar oftast sällan värden under 10, -vilket vissa anser är ett för högt gränsvärde, åtminstone inom sådana här sammanhang. 

TPOak är en indikator som visar om det finns en autoimmun anledning till en underaktiv sköldkörtel (ett högt TSH), genom att mäta antikroppar mot sköldkörteln. Ett högt värde kan indikera autoimmunitet mot sköldkörteln, exempelvis hashimotos sjukdom (som ger upphov till hypotyreos). Jag tror man ska ha ett värde över 100 för att autoimminitet ska bekräftas.

T3 (referensvärde 3.1-6.8) och T4 (referensvärde 12-22) är de hormon som sköldkörteln producerar. En underaktiv sköldkörtel producerar ofta mindre hormon och en överaktiv producerar för mycket hormon. 

Alla dessa värden tenderar ofta att hänga ihop, (men behöver inte göra det) och skapar ofta en bild över läget. Enligt min egen lekmanna/amatörbedömning verkar du ha bra värden även för fertilitetssammanhang. TPOak kan ligga i en lågt gränsvärde, men ingenting jag hade oroat mig över.

Vill poängtera IGEN att jag verkligen inte är läkare och det här baseras endast på vad jag läst lite här och var på nätet/google.

Vad säger din läkare om provsvaren? 🙂

Hej:)
    tack snälla för detta🙏gjorde även koagulutionsutredning och nu har alla svar kommit så läkaren skrev allt var bra och normalt🙏💕
  • RH93

Stimuleringsdag 7 här och va på ultraljud idag som visade 6 större blåsor samt en del mindre. Är så glad för det. Ska tillbaka på lördag för nytt ultraljud och hon trodde att äggplock blir på tisdag eller onsdag nästa vecka. Känns sjukt att det är så snart.

Hoppas det går bra för er andra som är igång med stimulering eller FET.

• Lina98
    RH93 skrev 2024-08-15 12:37:32 följande:

Stimuleringsdag 7 här och va på ultraljud idag som visade 6 större blåsor samt en del mindre. Är så glad för det. Ska tillbaka på lördag för nytt ultraljud och hon trodde att äggplock blir på tisdag eller onsdag nästa vecka. Känns sjukt att det är så snart.

Hoppas det går bra för er andra som är igång med stimulering eller FET.

Åh vad roligt!! Håller tummarna för dig!! 

Jag är på ruvardag 3 och letar febrilt efter symtom. Känner inget ännu?😩

Svar på tråden IVF/ICSI 2024