• Anonym (Elena)

Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...

Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD eller liknande diagnoser, så fort någon beter sig lite illa, eller ett problem uppstår?
    Det kan vara att barnen, partnern, en enskild person, osv..beter sig illa eller annorlunda.

Både IRL och tex här på forumet..Så ska det skyllas på någon av dessa diagnoser. så fort någon gjort något "fel" -

Det behöver inte ens vara att dom gjort något större fel alls, men ändå så ska det skyllas på dessa diagnoser, nuförtiden.

Föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn skyller gärna på adhd..
    Någon som har en partner som beter sig omoget på något vis..skyller på att dom måste ha Adhd, eller ADD
    Eller så svarar folk till TStartaren- att "ja din partner har nog ADD ADHD..och då får du acceptera läget..
    Osv, osv det var bara ngr ex.det finns många fler..

Suck..Så har man en dignos så är det ok att bete sig dåligt, alltså?

Vi som är födda innan år 2000 har sällan ngr diagnoser alls...Utan det verkar vara ett 2000 fenomen...Där varannan unge får någon av dom diagnoserna..

• Svar på tråden Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...
  • RaYzLeR

Att färre fick diagnoser innan 2000-talet berodde på att sjukvården hade mindre kunskap om NPF-diagnoser då.

Jag utreddes 1994 och fick ingen diagnos då. Jag fick min Asperger-diagnos först när jag var 24 år gammal. Jag är 40 år nu.

• Anonym (Elena)
    RaYzLeR skrev 2023-12-10 00:02:53 följande:

Att färre fick diagnoser innan 2000-talet berodde på att sjukvården hade mindre kunskap om NPF-diagnoser då.

Jag utreddes 1994 och fick ingen diagnos då. Jag fick min Asperger-diagnos först när jag var 24 år gammal. Jag är 40 år nu.

Ja så är det säkert, att dom hade mindre kunskap förut..

Jag menade först o främst dom som INTE ens har fått någon diagnos alls, men som ändå skyller sitt eller andras dåliga beteende på någon av dessa diagnoser..

Jag känner folk som har både ADHD o ADD och tycker det är helt fel att skylla på en diagnos bara för att..När en del som verkligen har dessa diagnoser kan ha det riktigt svårt med vissa sociala beteenden, osv..

Jag säger absolut inte att alla som har en diagnos måste ha stora problem eller stora problem med det sociala..det beror ju på från person till person såklart.men när man vet hur folk med dom diagnoserna KAN må..
    Så är det ganska tröttsamt när folk "skyller" på en diagnos för att dom eller andra betedde sig lite dåligt eller liknande..

Svårt att förklara och dåligt förklarat av mig i TS, men hoppas du förstår hur jag menar nu iaf..Jag menade inget illa mot dom som verkligen har en diagnos..
  • RaYzLeR
    Anonym (Elena) skrev 2023-12-10 00:57:18 följande:
    Ja så är det säkert, att dom hade mindre kunskap förut..

Jag menade först o främst dom som INTE ens har fått någon diagnos alls, men som ändå skyller sitt eller andras dåliga beteende på någon av dessa diagnoser..

Jag känner folk som har både ADHD o ADD och tycker det är helt fel att skylla på en diagnos bara för att..När en del som verkligen har dessa diagnoser kan ha det riktigt svårt med vissa sociala beteenden, osv..

Jag säger absolut inte att alla som har en diagnos måste ha stora problem eller stora problem med det sociala..det beror ju på från person till person såklart.men när man vet hur folk med dom diagnoserna KAN må..
    Så är det ganska tröttsamt när folk "skyller" på en diagnos för att dom eller andra betedde sig lite dåligt eller liknande..

Svårt att förklara och dåligt förklarat av mig i TS, men hoppas du förstår hur jag menar nu iaf..Jag menade inget illa mot dom som verkligen har en diagnos..
    Jag förstår hur du menar. Jag tog inte illa upp. Glad
  • Anonym (hejprovocerare)
    Anonym (Elena) skrev 2023-12-09 23:41:14 följande:

Vi som är födda innan år 2000 har sällan ngr diagnoser alls...Utan det verkar vara ett 2000 fenomen...Där varannan unge får någon av dom diagnoserna..

Jadu, är det vad du anser finns det inget någon faktiskt kan säga som får dig att förstå.
  • Anonym (Anna)

Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD eller liknande diagnoser, så fort någon beter sig lite illa, eller ett problem uppstår?
    Det kan vara att barnen, partnern, en enskild person, osv..beter sig illa eller annorlunda.

Både IRL och tex här på forumet..Så ska det skyllas på någon av dessa diagnoser. så fort någon gjort något "fel" -

Det behöver inte ens vara att dom gjort något större fel alls, men ändå så ska det skyllas på dessa diagnoser, nuförtiden.

Någon som har en partner som beter sig omoget på något vis..skyller på att dom måste ha Adhd, eller ADD
    Eller så svarar folk till TStartaren- att "ja din partner har nog ADD ADHD..och då får du acceptera läget..

Därför att det är förbannat jobbigt att ha ADHD! Det är spinn i huvudet eller i kroppen på ett sätt som inte går att förstå, det är nästan omöjligt att motstå impulserna som sätter igång och det går därför inte att jämföra med någon som kan styra sig men väljer att inte gör det.

Sen är det klart att några gissar sig fram och inte har en aning om ens barn har ADHD men jag tror att du behöver prata lite med någon förälder till ett barn med ADHD eller en som har diagnosen och få lite mer kunskap om vad det innebär, just nu låter du imest bara gnorant och självgod.
  • Anonym (Mamma till 3 med npf)

Jag förstår att du inte har något av det själv och har lite kunskap om det.

Många föräldrar lägger mer tid på sina barn som har diagnoser är föräldrar till barn som inte har det, eftersom behovet är större och stödinsatser ofta behövs.

Skylla på en diagnos är nog mer en förklaring för en tex social svårighet.
    Lite som att en lam inte kan gå i trappor utan behöver hjälpmedel, en synskadad inte kan se utan glasögon, en döv inte kan höra osv.

Sen är inte vårat samhälle så inkluderande som det ger sken av och skolformer mm har ändrats över tid så vissa diagnoser blir ett större problem idag.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Anna) skrev 2023-12-10 07:02:34 följande:
    Därför att det är förbannat jobbigt att ha ADHD! Det är spinn i huvudet eller i kroppen på ett sätt som inte går att förstå, det är nästan omöjligt att motstå impulserna som sätter igång och det går därför inte att jämföra med någon som kan styra sig men väljer att inte gör det.

Sen är det klart att några gissar sig fram och inte har en aning om ens barn har ADHD men jag tror att du behöver prata lite med någon förälder till ett barn med ADHD eller en som har diagnosen och få lite mer kunskap om vad det innebär, just nu låter du imest bara gnorant och självgod.

Tror jäkligt många som har adhd egebtligen inte har det. Utan de är utmattade. 

Jag utreddes tex och flertalet läkare trodde jag hade det men det var utmattning efter tidigare halsfluss / streptokockinfektion. 

• Anonym (Jessica)

Kommer ju mer och mer forskning på sådant nu istället.

• Anonym (Mamma till 3 med npf)

Man får inte diagnos om man inte har det.
    Man föds med svårigheterna och utredningen går tillbaka till barnsben.
    Sen har de med adhd  större risk att bli utmattade på sikt just för att livet ofta är tuffare att hantera för dem. 
    De får kämpa mer för att passa in och följa Normer.

• Anonym (J)

Du tycks inte veta mycket om NPF, visa lite respekt tack. Har flera nära vänner med barn med NPF, något som skapat stora problem under uppväxten.

Den ena ungdomen har dubbeldiagnos och bor idag som ung vuxen på ett gruppboende. Under uppväxten fick familjen ta skit tom inom den egna familjen (syskon till föräldrarna) angående att ungen skulle skärpa sig, att felet låg hos föräldrarna vars uppfostran var för dålig och blablabla. 
Svar på tråden Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...