-
Vill bara skriva av mig...Julafton kom och gick.Jag (+ man och 2 barn i lågstadieålder) hade bjudit hem mina föräldrar samt min syster och hennes man. Precis som vi gjort de senaste åren. Trots att jag egentligen inte hade tid eller ork att styra upp julfirandet (mycket på gång på jobbet just nu, plus ett inte så bra psykiskt mående) så vill jag ändå ha det så traditionsenligt som möjligt. Barnen gillar det också.
Jag vände ut och in på mig med att fixa och dona. Köpte genomtänkta julklappar, lagade mat, städade huset skinande rent. Stämningsfull julmusik sorlade svagt ur högtalarna. Stannade uppe sent den 23:e för att förbereda och steg upp efter några få timmars sömn för att börja förbereda dagen. Gästerna skulle komma vid lunch (de bor en timmes bilresa från oss och skulle köra hem till oss i gemensam bil).
Gästerna kom vid uttalad tid lagom till att julmaten var färdig. Bordet var dukat och fint.Sakta hör man klagomål att skinkan var torr och smaklös. Prinskorven har trist smak. Tillbehören var tråkiga.
Kände mig nedslagen över att buffén inte verkade vara uppskattad. Det var verkligen ingen konstig julmat, det var samma klassiska julsorter som vi brukar ha (och som jag är van vid från mina uppväxtår).Jag och maken städade undan maten och barnen väntade förväntansfullt på att få öppna julklapparna. Gästerna väntade i vardagsrummet. Jag själv hade noga planerat mina julklappsinköp till föräldrar och syster + man. Kan vara lite knepigt då all är vuxna och givetvis "har allt". Mina föräldrar och systern hade från nov-dec frågat om vad jag önskat mig denna jul. Inte alltför lätt då man ju har det man behöver, men gett några förslag på inköp. Inga dyra saker. Exempelvis hade jag önskat mig en elektrisk värmedyna som kostar omkring 300 kronor som jag visserligen kunnat köpa själv, men tänkte att jag ju kunde önska mig en sådan lagom till jul istället för att köpa den själv (hade som sagt kunnat köpa den själv, har helt normal ekonomi, men kändes passande att önska den till jul. Hade det inte varit jul så hade jag köpt den själv).
Nåja. Julklapparna delades ut och barnen tackade alla personer personligen för varje enskild klapp de öppnade. Gästerna rafsade upp sina julklappar och slängde ner allt i sina väskor. Fick inget tack. Jag hade exempelvis köpt noga genomtänkta julklappar till min syster för ca 1000 kr. Medan jag fick en hårprodukt värd 150 kr.Gästerna, särskilt en, tog flera nävar med inplastat julgodis och tryckte ned i sin väska, plus flera flaskor must och läsk som stod framme.De packade ihop allt och sa att det var dags att åka.Klumpen i magen bara växte och växte. Även om man nu bortser från julklapparnas värde så sitter jag ändå kvar med en olustig känsla. Var det bara gratis mat och hämta julklappar som betydde något? Här fixar man så att det ska bli så stämningsfullt som möjligt och man får knappt ett tack?! Känner mig tom inombords. Hade lagt tid och energi, tagit några dagar ledigt från jobbet och jobbat bort flera uppgifter enbart för att hinna med allt. Maken har ett jobb som han lätt kan lämna på jobbet så han hade ju tid att, tillsammans med mig, fixa med julplaneringen/julbestyren.Är folk verkligen så otacksamma? Funderar om det var något vi gjorde fel?! Eller är det jag själv som överanalyserar? -
Svar på tråden Besviken över julen
-
Anonym (M) skrev 2023-12-26 09:43:02 följande:Nej, idioter stjäl. Även rika stjäl, men bara rika idioter.
Så enkelt är det inte.
Nu var detta givetvis en helt galen situation som om det hänt säger man väl till, hallå där vad fan gör ni?
-
tråkigt beteende att klaga på maten jag hade blivit asarg. Ta med er egen mat då era grinpellar.
däremot gällande klapparna hade jag inte gett bort för så mkt du beskrev du gjorde, och absolut inte brytt mig om vad jag fick heller. Tycker generellt att det är ett helt onödigt inslag på julafton bortsätt från till barnen givetvis.
i min släkt köpte vi vuxna inte till varandra och till mannens syster gav jag en chokladask i julpapper och fick en liten prynadsgrej tillbaks -
Exakt min undran också.Anonym (M) skrev 2023-12-26 09:03:35 följande:
Låter konstigt. Det är alltså dina föräldrar och syster, men du verkar inte känna dom. Hur kommer det sig?
-
Nej hon verkar ha försvunnit, märkligt...Anonym (M) skrev 2023-12-26 11:19:48 följande:
Och som vanligt deltar inte TS i sin egen tråd.
-
Anonym (M) skrev 2023-12-26 11:19:48 följande:
Och som vanligt deltar inte TS i sin egen tråd.
Då kan ni två gå tillbaka och läsa inlägg #4..Anonym (??) skrev 2023-12-26 12:26:59 följande:Nej hon verkar ha försvunnit, märkligt...
Inlägg #4 hittas på sidan 1 i tråden.
Det hade ni lätt kunnat kolla själva genom att trycka på "Visa endast" som finns bredvid varje nick. 🙄
-
Oh no, har folk ett liv? Och firar fortfarande jul eller hänger med sin familj och så. Ho ho ho..Anonym (??) skrev 2023-12-26 12:26:59 följande:Nej hon verkar ha försvunnit, märkligt...
-
Men varför skriva ett så pass långt inlägg och sen bara försvinna? Ger en bild av att trådstarten inte var seriös.Anonym (Ck) skrev 2023-12-26 12:35:30 följande:Oh no, har folk ett liv? Och firar fortfarande jul eller hänger med sin familj och så. Ho ho ho..
-
TS har ju tydligen suttit uppe inatt och skrivit på Familjeliv, så hon kanske sover nu. Vi får väl se om hon kommer tillbaka. Men ja, även jag tycker det hon skriver låter lite väl otroligt. Hade det handlat om EN familjemedlem som var totalt socialt inkompetent så ok. Men fyra? Och dessutom TS egna föräldrar och syster vars beteende man tycker borde vara välbekant för TS.
-
För jobbigt att trycka på "Visa endast" bredvid ett nick för att kolla?Anonym (??) skrev 2023-12-26 14:56:06 följande:Men varför skriva ett så pass långt inlägg och sen bara försvinna? Ger en bild av att trådstarten inte var seriös.
Gå till sidan 1 i tråden och läs inlägg #4, det inlägget är skrivet av TS.
-
Det funkar tyvärr inte för alla. För mig går det inte att se ?visa alla? och jag kan bara citera inlägget längst ner. (Använder mobil).EnAnonumius skrev 2023-12-26 15:44:28 följande:För jobbigt att trycka på "Visa endast" bredvid ett nick för att kolla?
Gå till sidan 1 i tråden och läs inlägg #4, det inlägget är skrivet av TS.
Jättekonstigt för jag kunde det innan. Sedan la jag ner fl ett tag. Ångrade mig och skapade ny användare. Nu funkar ingenting och gör det jättejobbigt att hänga med i långa diskussioner.