-
Vill bara skriva av mig...Julafton kom och gick.Jag (+ man och 2 barn i lågstadieålder) hade bjudit hem mina föräldrar samt min syster och hennes man. Precis som vi gjort de senaste åren. Trots att jag egentligen inte hade tid eller ork att styra upp julfirandet (mycket på gång på jobbet just nu, plus ett inte så bra psykiskt mående) så vill jag ändå ha det så traditionsenligt som möjligt. Barnen gillar det också.
Jag vände ut och in på mig med att fixa och dona. Köpte genomtänkta julklappar, lagade mat, städade huset skinande rent. Stämningsfull julmusik sorlade svagt ur högtalarna. Stannade uppe sent den 23:e för att förbereda och steg upp efter några få timmars sömn för att börja förbereda dagen. Gästerna skulle komma vid lunch (de bor en timmes bilresa från oss och skulle köra hem till oss i gemensam bil).
Gästerna kom vid uttalad tid lagom till att julmaten var färdig. Bordet var dukat och fint.Sakta hör man klagomål att skinkan var torr och smaklös. Prinskorven har trist smak. Tillbehören var tråkiga.
Kände mig nedslagen över att buffén inte verkade vara uppskattad. Det var verkligen ingen konstig julmat, det var samma klassiska julsorter som vi brukar ha (och som jag är van vid från mina uppväxtår).Jag och maken städade undan maten och barnen väntade förväntansfullt på att få öppna julklapparna. Gästerna väntade i vardagsrummet. Jag själv hade noga planerat mina julklappsinköp till föräldrar och syster + man. Kan vara lite knepigt då all är vuxna och givetvis "har allt". Mina föräldrar och systern hade från nov-dec frågat om vad jag önskat mig denna jul. Inte alltför lätt då man ju har det man behöver, men gett några förslag på inköp. Inga dyra saker. Exempelvis hade jag önskat mig en elektrisk värmedyna som kostar omkring 300 kronor som jag visserligen kunnat köpa själv, men tänkte att jag ju kunde önska mig en sådan lagom till jul istället för att köpa den själv (hade som sagt kunnat köpa den själv, har helt normal ekonomi, men kändes passande att önska den till jul. Hade det inte varit jul så hade jag köpt den själv).
Nåja. Julklapparna delades ut och barnen tackade alla personer personligen för varje enskild klapp de öppnade. Gästerna rafsade upp sina julklappar och slängde ner allt i sina väskor. Fick inget tack. Jag hade exempelvis köpt noga genomtänkta julklappar till min syster för ca 1000 kr. Medan jag fick en hårprodukt värd 150 kr.Gästerna, särskilt en, tog flera nävar med inplastat julgodis och tryckte ned i sin väska, plus flera flaskor must och läsk som stod framme.De packade ihop allt och sa att det var dags att åka.Klumpen i magen bara växte och växte. Även om man nu bortser från julklapparnas värde så sitter jag ändå kvar med en olustig känsla. Var det bara gratis mat och hämta julklappar som betydde något? Här fixar man så att det ska bli så stämningsfullt som möjligt och man får knappt ett tack?! Känner mig tom inombords. Hade lagt tid och energi, tagit några dagar ledigt från jobbet och jobbat bort flera uppgifter enbart för att hinna med allt. Maken har ett jobb som han lätt kan lämna på jobbet så han hade ju tid att, tillsammans med mig, fixa med julplaneringen/julbestyren.Är folk verkligen så otacksamma? Funderar om det var något vi gjorde fel?! Eller är det jag själv som överanalyserar? -
Svar på tråden Besviken över julen
-
Beter du dig så här illa själv och skyller på din ekonomi?TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-26 09:19:22 följande:
Nej, men det kan var en förklaring.
TS hade gjort så fint, de blev avundsjuka och klagade därför på maten.
De hade inte haft råd att köpa fina julklappar och systern skämdes när hon fick en dyr julklapp. Därför tackade de inte, de skämdes för mycket.
De tyckte att systern med man hade ett överflöd och hade själv inget hemma, därför plockade de med godis och läsk.
Jag försvarar inte detta dåliga beteende men dålig ekonomi och avundsjuka är antagligen en delförklaring.
Eller hur kom du på detta märkliga förklaringen?
Det låter inte alls som en trolig förklaring. -
Men blä!
Du låter förvånad. Har de varit helt normala fram till nu? Vad har hänt?
Men som andra sagt: bjud aldrig in dem igen. I så fall bara på kaffe o skorpa.
-
Då frågar man efter hjälp, för man beter sig inte så..TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-26 09:08:47 följande:
De kanske har väldigt dålig ekonomi i år? Många har dåligt med pengar nu.
-
Förstår hur "tvillingmamma" tänker litegrann. Det är inget försvar av personers beteende att försöka analysera det heller...
Fattiga människor stjäl, inget nytt.
-
Har ni inte setts på det här viset sen före pandemin? Har du glömt hur de är eller har de förlorat all hyfs under de åren?
Eller är du en julzilla som kommenderade dem att komma trots att de hellre hade sluppit fira jul?
Men mycket märkliga och otrevliga gäster du råkade ut för, beklagar och hoppas fortsättningen på julen blir bättre -
Nej, idioter stjäl. Även rika stjäl, men bara rika idioter.Anonym (rr) skrev 2023-12-26 09:36:38 följande:
Förstår hur "tvillingmamma" tänker litegrann. Det är inget försvar av personers beteende att försöka analysera det heller...
-
Att fattiga människor stjäl från sina syskon istället av att fråga är absolut inte något vanligt?Anonym (rr) skrev 2023-12-26 09:36:38 följande:
Stjäl du och dina syskon från varandra?
Eller vad baserar du detta konstiga påstående? -
Tycker inte att du överreagerar TS, väldigt gränslöst och ohyfsat beteende.
Särskilt att klaga på mat som andra stått och fixat, hemskt beteende.
Spontant tänker man ju att skit i dem nästa år, men samtidigt förstår jag att man kanske vill fira med lite släkt (för barnens skull om inte annat) och man vill ha en relation till sina närmaste släkt. Så det är kanske lättare sagt än gjort. Men absolut ett alternativ att ni inte bjuder in nästa år så får ni se vad som händer.
Om du ändå vill fortsätta bjuda in så tycker jag absolut att ni ska skippa julklappar till vuxna, då är det problemet bort iaf (och väljer de att inte köpa till era barn så är det bara att strunta i). När det gäller maten, kör knytis, dela ut olika uppgifter.
Städning, pynt etc måste du nog tänka att du gör för er skull. Väljer du att ta ledigt etc så är det för att du vill fixa för din och familjens skull, inte för gästerna. Du måste nog jobba med det tankesättet för att inte bli bitter.
Ett annat alternativ är ju att prata med dem om hur du känner.
Hur fungerar ert umgänge under resten av året (andra högtider, födelsedagar etc)?
Ni kan inte fira med några på mannens sida? -
Jag hade då inte bjudit in dessa tölpar att fira jul nästa jul.
Tips:
Man byter inte julklappar med snåla människor. Antingen så struntar man i klappar mellan vuxna, eller så kör man julklappsspel så får alla lika värdelösa hårprylar eller tvålar eller tändsticksaskar för en hundring.
De kan få komma på annandagen och äta grötlunch med ev. skinkrester, vilket är så man gör med släktingar som inte hör till favoriterna, i min släkt.
Antingen res bort och skäm bort er på jul, finns jättemysiga spahotell och herrgårdar där man kan få en fin jul utan att springa rundor och laga egen gravlax, eller stanna hemma och mys med enbart den mat ni tycker är godast.
God jul TS, en del begriper tyvärr inte bättre men man får inte låta dem förstöra julen för det.
-
TS, varför lade du ned så enormt mycket energi på julfixandet? Det är verkligen inte nödvändigt. Knytkalas och att skippa julklappar till de vuxna är bra tips som du har fått i tråden. Varför köpte du en sådan dyr julklapp till din syster? Det är inte säkert att din familj förstod hur stor möda du lagt ned på att fixa julen. Och din syster visste nog inte att du skulle lägga så mycket som 1000 kr på hennes julklapp.
Med det sagt så är deras beteende mycket ohyfsat och märkligt. Kom det helt som en överraskning eller brukar de bete sig så här?