• Anonym (besviken)

Besviken över julen

Vill bara skriva av mig...

Julafton kom och gick.
    Jag (+ man och 2 barn i lågstadieålder) hade bjudit hem mina föräldrar samt min syster och hennes man. Precis som vi gjort de senaste åren. Trots att jag egentligen inte hade tid eller ork att styra upp julfirandet (mycket på gång på jobbet just nu, plus ett inte så bra psykiskt mående) så vill jag ändå ha det så traditionsenligt som möjligt. Barnen gillar det också.

Jag vände ut och in på mig med att fixa och dona. Köpte genomtänkta julklappar, lagade mat, städade huset skinande rent. Stämningsfull julmusik sorlade svagt ur högtalarna. Stannade uppe sent den 23:e för att förbereda och steg upp efter några få timmars sömn för att börja förbereda dagen. Gästerna skulle komma vid lunch (de bor en timmes bilresa från oss och skulle köra hem till oss i gemensam bil).

Gästerna kom vid uttalad tid lagom till att julmaten var färdig. Bordet var dukat och fint.
    Sakta hör man klagomål att skinkan var torr och smaklös. Prinskorven har trist smak. Tillbehören var tråkiga.

Kände mig nedslagen över att buffén inte verkade vara uppskattad. Det var verkligen ingen konstig julmat, det var samma klassiska julsorter som vi brukar ha (och som jag är van vid från mina uppväxtår).
    Jag och maken städade undan maten och barnen väntade förväntansfullt på att få öppna julklapparna. Gästerna väntade i vardagsrummet. Jag själv hade noga planerat mina julklappsinköp till föräldrar och syster + man. Kan vara lite knepigt då all är vuxna och givetvis "har allt". Mina föräldrar och systern hade från nov-dec frågat om vad jag önskat mig denna jul. Inte alltför lätt då man ju har det man behöver, men gett några förslag på inköp. Inga dyra saker. Exempelvis hade jag önskat mig en elektrisk värmedyna som kostar omkring 300 kronor som jag visserligen kunnat köpa själv, men tänkte att jag ju kunde önska mig en sådan lagom till jul istället för att köpa den själv (hade som sagt kunnat köpa den själv, har helt normal ekonomi, men kändes passande att önska den till jul. Hade det inte varit jul så hade jag köpt den själv).

Nåja. Julklapparna delades ut och barnen tackade alla personer personligen för varje enskild klapp de öppnade. Gästerna rafsade upp sina julklappar och slängde ner allt i sina väskor. Fick inget tack. Jag hade exempelvis köpt noga genomtänkta julklappar till min syster för ca 1000 kr. Medan jag fick en hårprodukt värd 150 kr.
    Gästerna, särskilt en, tog flera nävar med inplastat julgodis och tryckte ned i sin väska, plus flera flaskor must och läsk som stod framme.
    De packade ihop allt och sa att det var dags att åka.

Klumpen i magen bara växte och växte. Även om man nu bortser från julklapparnas värde så sitter jag ändå kvar med en olustig känsla. Var det bara gratis mat och hämta julklappar som betydde något? Här fixar man så att det ska bli så stämningsfullt som möjligt och man får knappt ett tack?! Känner mig tom inombords. Hade lagt tid och energi, tagit några dagar ledigt från jobbet och jobbat bort flera uppgifter enbart för att hinna med allt. Maken har ett jobb som han lätt kan lämna på jobbet så han hade ju tid att, tillsammans med mig, fixa med julplaneringen/julbestyren.

Är folk verkligen så otacksamma? Funderar om det var något vi gjorde fel?! Eller är det jag själv som överanalyserar?
  • Svar på tråden Besviken över julen
  • Persefone234

Så de klagar på maten, tackar inte för julklapparna och stjäl med sig dricka och julgodis hem? Låter helt otroligt. Betedde de sig alla så här eller var det en och samma person som gjorde allt detta? Brukar de bete sig så här eller var detta något nytt?

• Anonym (M)

Låter konstigt. Det är alltså dina föräldrar och syster, men du verkar inte känna dom. Hur kommer det sig? 

• Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-26 09:08:47 följande:

De kanske har väldigt dålig ekonomi i år? Många har dåligt med pengar nu. 

Och? Beter man så som de gjorde om man har dålig ekonomi?  
  • Anonym (abc)

Det där med att klaga på maten och ta med sig dricka hem känns lite extremt och jag förstår att du är besviken. 

Även vad man tror är normala människor kan i sådana här fall visa sidor man verkligen inte förväntat sig. 

Jag kommer ihåg sista julen jag firade med släkten. Min mamma hade först fixat hur mycket mat som helst för att anpassa efter vad mina syskonbarn äter (inte allergier) och sedan springer hon runt som en skållad råtta hela kvällen för att hjälpa till. Jag och min man kom tidigare för att hjälpa till med maten (och hade med oss en del mat också) och sprang också runt hela kvällen och plockade undan, plockade fram, städade julklappspapper mm. 

Efter den kvällen var vi rörande överens om att aldrig fira jul tillsammans igen. En skillnad här är att gästerna var artiga och tacksamma, men de kunde liksom inte komma på tanken att dra sitt strå till stacken i fixandet och var liksom helt blinda för att vi var 3 stycken som gick och plockade och fixade medan de bara satt ned och umgicks (vilket inte riktigt funkar om man har ett sällskap med 20 personer där majoriteten är barn och festfixaren är gammal och lättstressad). 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2023-12-26 09:12:11 följande:
    Och? Beter man så som de gjorde om man har dålig ekonomi?  

Nej, men det kan var en förklaring.
    TS hade gjort så fint, de blev avundsjuka och klagade därför på maten. 

De hade inte haft råd att köpa fina julklappar och systern skämdes när hon fick en dyr julklapp. Därför tackade de inte, de skämdes för mycket. 

De tyckte att systern med man hade ett överflöd och hade själv inget hemma, därför plockade de med godis och läsk. 

Jag försvarar inte detta dåliga beteende men dålig ekonomi och avundsjuka är antagligen en delförklaring. 

• Anonym (Tess)

Jag har en vän som brukar bete sig på det där viset minus att stjäla med sig godis och dricka. Jag har träffat hennes familj och insett att de beter sig likadant hela familjen. Det ska klagas på maten. Att säga tack eller ha med sig en present är enligt henne ett tecken på att man inte är goda vänner nog att komma utan. 

Det finns ju ofta en intern kultur och seder i en familj men det konstiga här är ju att det är din familj så du borde ju känna till hur man beter sig i din familj. Är det så att er mamma och pappa brukar ordna och då ser du det inte som konstigt med beteendena som du tycker är tvärkonstiga när det är du själv som bjuder? 

Hur som helst så tycker jag att du ska göra det som blir bra för dig och dina barn. Vill ni gärna att släkten är där så kanske du ha överseende med brist på hyfs men annars är det bara att strunta i att bjuda dem nästa år. 

• Anonym (Julig)

Du lägger kanske onödigt mycket energi på julen. Vi har alltid knytkalas. Man delar upp uppgifter i förväg vem som fixar vad. Och vi köper bara julklappar till barnen. Saker för 1000 kr till syrran låter överdrivet. 

• Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-26 09:19:22 följande:

Nej, men det kan var en förklaring.
    TS hade gjort så fint, de blev avundsjuka och klagade därför på maten. 

De hade inte haft råd att köpa fina julklappar och systern skämdes när hon fick en dyr julklapp. Därför tackade de inte, de skämdes för mycket. 

De tyckte att systern med man hade ett överflöd och hade själv inget hemma, därför plockade de med godis och läsk. 

Jag försvarar inte detta dåliga beteende men dålig ekonomi och avundsjuka är antagligen en delförklaring. 

Om detta är sant, vilket jag tvivlar på, så beror det på att de är idiotier. Man klagar inte på maten eller åker hem tidigt för att man är fattig, utanför att man inte kan bete sig. Fattiga människor beter sig inte illa, däremot idioter. Sedan kan idioter också vara fattiga, men det är inte därför de beter sig så. Helt normala människor som plötsligt fått det dåligt ekonomiskt beter sig inte som TS släktingar. 
  • Hjelm

Vilka jävla as. Bjud aldrig hem dem på jul igen. Eller överhuvudtaget.

Samtidigt undrar jag: detta är trots allt din familj. Har de verkligen inte betett sig så här förut?

Svar på tråden Besviken över julen