• Anonym (besviken)

Besviken över julen

Vill bara skriva av mig...

Julafton kom och gick.
    Jag (+ man och 2 barn i lågstadieålder) hade bjudit hem mina föräldrar samt min syster och hennes man. Precis som vi gjort de senaste åren. Trots att jag egentligen inte hade tid eller ork att styra upp julfirandet (mycket på gång på jobbet just nu, plus ett inte så bra psykiskt mående) så vill jag ändå ha det så traditionsenligt som möjligt. Barnen gillar det också.

Jag vände ut och in på mig med att fixa och dona. Köpte genomtänkta julklappar, lagade mat, städade huset skinande rent. Stämningsfull julmusik sorlade svagt ur högtalarna. Stannade uppe sent den 23:e för att förbereda och steg upp efter några få timmars sömn för att börja förbereda dagen. Gästerna skulle komma vid lunch (de bor en timmes bilresa från oss och skulle köra hem till oss i gemensam bil).

Gästerna kom vid uttalad tid lagom till att julmaten var färdig. Bordet var dukat och fint.
    Sakta hör man klagomål att skinkan var torr och smaklös. Prinskorven har trist smak. Tillbehören var tråkiga.

Kände mig nedslagen över att buffén inte verkade vara uppskattad. Det var verkligen ingen konstig julmat, det var samma klassiska julsorter som vi brukar ha (och som jag är van vid från mina uppväxtår).
    Jag och maken städade undan maten och barnen väntade förväntansfullt på att få öppna julklapparna. Gästerna väntade i vardagsrummet. Jag själv hade noga planerat mina julklappsinköp till föräldrar och syster + man. Kan vara lite knepigt då all är vuxna och givetvis "har allt". Mina föräldrar och systern hade från nov-dec frågat om vad jag önskat mig denna jul. Inte alltför lätt då man ju har det man behöver, men gett några förslag på inköp. Inga dyra saker. Exempelvis hade jag önskat mig en elektrisk värmedyna som kostar omkring 300 kronor som jag visserligen kunnat köpa själv, men tänkte att jag ju kunde önska mig en sådan lagom till jul istället för att köpa den själv (hade som sagt kunnat köpa den själv, har helt normal ekonomi, men kändes passande att önska den till jul. Hade det inte varit jul så hade jag köpt den själv).

Nåja. Julklapparna delades ut och barnen tackade alla personer personligen för varje enskild klapp de öppnade. Gästerna rafsade upp sina julklappar och slängde ner allt i sina väskor. Fick inget tack. Jag hade exempelvis köpt noga genomtänkta julklappar till min syster för ca 1000 kr. Medan jag fick en hårprodukt värd 150 kr.
    Gästerna, särskilt en, tog flera nävar med inplastat julgodis och tryckte ned i sin väska, plus flera flaskor must och läsk som stod framme.
    De packade ihop allt och sa att det var dags att åka.

Klumpen i magen bara växte och växte. Även om man nu bortser från julklapparnas värde så sitter jag ändå kvar med en olustig känsla. Var det bara gratis mat och hämta julklappar som betydde något? Här fixar man så att det ska bli så stämningsfullt som möjligt och man får knappt ett tack?! Känner mig tom inombords. Hade lagt tid och energi, tagit några dagar ledigt från jobbet och jobbat bort flera uppgifter enbart för att hinna med allt. Maken har ett jobb som han lätt kan lämna på jobbet så han hade ju tid att, tillsammans med mig, fixa med julplaneringen/julbestyren.

Är folk verkligen så otacksamma? Funderar om det var något vi gjorde fel?! Eller är det jag själv som överanalyserar?
  • Svar på tråden Besviken över julen
  • Anonym (Jingle bells, gore and hells, Santa laid an egg...)
    Anonym (besviken) skrev 2023-12-26 19:13:16 följande:

När jag tänker efter så har det nog alltid varit såhär, men har kanske eskalerat den senaste tiden/senaste året...
    Jämför man mig och min syster så har vi alltid blivit behandlade på olika sätt redan under uppväxtåren, och det har väl format mig till den jag är idag. Kanske det här med att fixa allt till max under julen är bundet till att prestera? Att mitt värde baseras på hur bra jag presterar?

Givetvis är det mina barn (inom min familj) som är det viktigaste under julen. Ska försöka tänka så framöver. Barnen är ju inte så fokuserade på att ha allt det där perfekta. De gillar ju traditionerna med jul, påsk, skolavslutningar, födelsedagar. Kanske man ska rikta in sig på att bara fira tillsammans med den egna familjen. Det hade nog varit skönt.

Vad gäller sambons familj/släkt (såg att någon frågat det tidigare) så brukar vi fira en mindre jul hemma hos hans pappa någon dag under julhelgen. Vi äter enkel julmat eller en skinksmörgås. Han bor ute på landsbygden så det blir ofta en tur ut till en rastplats i skogen och fikar/grillar. Barnen åker pulka. Det är väldigt skönt och fridfullt.
    Sambons mamma är alkoholmissbrukare, kontakten med henne och hennes man är väldigt sparsam (inget nytt, har varit så under alla år). Sambons syskon bor på annan ort, vi firar inte jul tillsammans men brukar ses ibland hemma hos sambons pappa.

Men bara skit i detta TS! Det går ju inte hänga upp sitt liv på att "prestera" för mänskor som inte uppskattar eller ser något man gör även om det är tydligt att man har ansträngt sig? 

Jag hade en grej att jag skulle prestera nåt för att imponera på min elake far men jag släppte det vid 25 och bröt all kontakt med honom istället. Mådde sen som en prinsessa, fick bättre självförtroende och har aldrig ångrat mig.
  • Anonym

Dina gäster var otacksamma och oförskämda. De tog ditt arbete, dina ansträngningar, dina pengar för givna. Utan att ge något tillbaka.

Bestäm dig för att aldrig mer upprepa detta. 
    Nästa jul firar du med din man och dina barn.

• Persefone234
    Anonym (besviken) skrev 2023-12-26 19:13:16 följande:

När jag tänker efter så har det nog alltid varit såhär, men har kanske eskalerat den senaste tiden/senaste året...
    Jämför man mig och min syster så har vi alltid blivit behandlade på olika sätt redan under uppväxtåren, och det har väl format mig till den jag är idag. Kanske det här med att fixa allt till max under julen är bundet till att prestera? Att mitt värde baseras på hur bra jag presterar?

Givetvis är det mina barn (inom min familj) som är det viktigaste under julen. Ska försöka tänka så framöver. Barnen är ju inte så fokuserade på att ha allt det där perfekta. De gillar ju traditionerna med jul, påsk, skolavslutningar, födelsedagar. Kanske man ska rikta in sig på att bara fira tillsammans med den egna familjen. Det hade nog varit skönt.

Vad gäller sambons familj/släkt (såg att någon frågat det tidigare) så brukar vi fira en mindre jul hemma hos hans pappa någon dag under julhelgen. Vi äter enkel julmat eller en skinksmörgås. Han bor ute på landsbygden så det blir ofta en tur ut till en rastplats i skogen och fikar/grillar. Barnen åker pulka. Det är väldigt skönt och fridfullt.
    Sambons mamma är alkoholmissbrukare, kontakten med henne och hennes man är väldigt sparsam (inget nytt, har varit så under alla år). Sambons syskon bor på annan ort, vi firar inte jul tillsammans men brukar ses ibland hemma hos sambons pappa.

Så dina föräldrar och din syster har alltid betett sig så här? Klagat på maten, inte tackat för presenter och stoppat ned mat och dryck i väskan?
  • Anonym (besviken)
    Persefone234 skrev 2023-12-26 21:41:43 följande:
    Så dina föräldrar och din syster har alltid betett sig så här? Klagat på maten, inte tackat för presenter och stoppat ned mat och dryck i väskan?
    Klagomål har nog alltid förekommit, men det har nog varit mer dolt innan jämfört med hur det varit detta år.

Brist på tacksamhet har också funnits där, vilket nog varit orsaken till att jag under alla år vänt ut och in på mig själv för att vara alla till lags (som jag skrev tidigare så har nog mitt värde baserats i prestation - min uppfattning).

Plockat med godis/dryck är inget nytt. Minns redan som liten att jag skämdes över sånt här.

Jag tror nog man börjar se med klarare ögon ju längre tiden går.

Känns som att den här julen var droppen...
  • EnAnonumius
    Anonym (Kex) skrev 2023-12-26 17:02:38 följande:
    Det funkar tyvärr inte för alla. För mig går det inte att se ?visa alla? och jag kan bara citera inlägget längst ner. (Använder mobil).

Jättekonstigt för jag kunde det innan. Sedan la jag ner fl ett tag. Ångrade mig och skapade ny användare. Nu funkar ingenting och gör det jättejobbigt att hänga med i långa diskussioner. 
    Om appen är knasigt upplagd så bör det vara bakläxa på utvecklarna av den.

Dock så om det handlar om att man använder mobilappen, så kanske man bör vara försiktig med att ta för givet att "som vanligt är TS borta och inte har svarat" i så fall.
    Nej jag säger inte att du har sagt detta, utan jag syftar nu rent generellt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2023-12-26 22:01:15 följande:
    Om appen är knasigt upplagd så bör det vara bakläxa på utvecklarna av den.

Dock så om det handlar om att man använder mobilappen, så kanske man bör vara försiktig med att ta för givet att "som vanligt är TS borta och inte har svarat" i så fall.
    Nej jag säger inte att du har sagt detta, utan jag syftar nu rent generellt.
    Glömde detta..
    Det går att använda sig av mobilens webbläsare, så  kan man på vissa mobil webbläsare ställa in så att man kan använda FL i "skrivbords miljö (desktop)..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jojjekungen

Problemet är att svennen (är helsvensk men är osvensk i mtt beteende) bara knyter näven i fickan och aldrig säger ifrån. Nu gör du så här skriv ett gruppsms eller på messenger så alla kan se det som var bjudna och berätta precis hur du känner. De som inte kan ta det tar du helt enkelt bort ur telefonboken

• Mimosa86
    Anonym (besviken) skrev 2023-12-26 18:17:18 följande:

Tack för alla svar.

Vill klargöra att jag varken är ett troll eller ljuger ihop en historia. Att jag inte besvarat alla inlägg ovan tidigare under förmiddagen berodde på att jag somnade omkring 07:30 i morse (insomnia), och vaknade strax efter kl. 9. Sitter sällan vid datorn mitt på dagen, använder sällan FL på mobilen, vilket innebär att jag oftast loggar in på eftermiddagen/kvällen.

Det här var inte första gången vi hade julfirandet hemma hos oss. Jag och maken har ansvarat över julfirandet de senaste ca 8 åren.

Då är det hög tid att SLUTA med det. Nästa år får din syster fixa- annars blir det inget. Fira själv med din familj. Var ärlig mot din familj- du orkar inte med detta mer och eftersom ingen verkar uppskatta det ändå så finns det ingen vits att fortsätta.

Sluta vara duktig. Det är inte ditt ansvar att styra upp jul för andra vuxna människor.

Stor applåd till ett fantastiskt jobb! Du gjorde en jättefin jul för dina barn, och eloge att du inte brann av när släkten började klaga. Jag själv hamnade i klinch med min mor iallafall tre gånger den här julen.
  • Anonym (besviken)
    Mimosa86 skrev 2023-12-26 23:00:42 följande:
    Då är det hög tid att SLUTA med det. Nästa år får din syster fixa- annars blir det inget. Fira själv med din familj. Var ärlig mot din familj- du orkar inte med detta mer och eftersom ingen verkar uppskatta det ändå så finns det ingen vits att fortsätta.

Sluta vara duktig. Det är inte ditt ansvar att styra upp jul för andra vuxna människor.

Stor applåd till ett fantastiskt jobb! Du gjorde en jättefin jul för dina barn, och eloge att du inte brann av när släkten började klaga. Jag själv hamnade i klinch med min mor iallafall tre gånger den här julen.
    Tack för dina vänliga ord!
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2023-12-26 20:49:30 följande:

Dina gäster var otacksamma och oförskämda. De tog ditt arbete, dina ansträngningar, dina pengar för givna. Utan att ge något tillbaka.

Bestäm dig för att aldrig mer upprepa detta. 
    Nästa jul firar du med din man och dina barn.

Instämmer
Svar på tråden Besviken över julen