-
Vill bara skriva av mig...Julafton kom och gick.Jag (+ man och 2 barn i lågstadieålder) hade bjudit hem mina föräldrar samt min syster och hennes man. Precis som vi gjort de senaste åren. Trots att jag egentligen inte hade tid eller ork att styra upp julfirandet (mycket på gång på jobbet just nu, plus ett inte så bra psykiskt mående) så vill jag ändå ha det så traditionsenligt som möjligt. Barnen gillar det också.
Jag vände ut och in på mig med att fixa och dona. Köpte genomtänkta julklappar, lagade mat, städade huset skinande rent. Stämningsfull julmusik sorlade svagt ur högtalarna. Stannade uppe sent den 23:e för att förbereda och steg upp efter några få timmars sömn för att börja förbereda dagen. Gästerna skulle komma vid lunch (de bor en timmes bilresa från oss och skulle köra hem till oss i gemensam bil).
Gästerna kom vid uttalad tid lagom till att julmaten var färdig. Bordet var dukat och fint.Sakta hör man klagomål att skinkan var torr och smaklös. Prinskorven har trist smak. Tillbehören var tråkiga.
Kände mig nedslagen över att buffén inte verkade vara uppskattad. Det var verkligen ingen konstig julmat, det var samma klassiska julsorter som vi brukar ha (och som jag är van vid från mina uppväxtår).Jag och maken städade undan maten och barnen väntade förväntansfullt på att få öppna julklapparna. Gästerna väntade i vardagsrummet. Jag själv hade noga planerat mina julklappsinköp till föräldrar och syster + man. Kan vara lite knepigt då all är vuxna och givetvis "har allt". Mina föräldrar och systern hade från nov-dec frågat om vad jag önskat mig denna jul. Inte alltför lätt då man ju har det man behöver, men gett några förslag på inköp. Inga dyra saker. Exempelvis hade jag önskat mig en elektrisk värmedyna som kostar omkring 300 kronor som jag visserligen kunnat köpa själv, men tänkte att jag ju kunde önska mig en sådan lagom till jul istället för att köpa den själv (hade som sagt kunnat köpa den själv, har helt normal ekonomi, men kändes passande att önska den till jul. Hade det inte varit jul så hade jag köpt den själv).
Nåja. Julklapparna delades ut och barnen tackade alla personer personligen för varje enskild klapp de öppnade. Gästerna rafsade upp sina julklappar och slängde ner allt i sina väskor. Fick inget tack. Jag hade exempelvis köpt noga genomtänkta julklappar till min syster för ca 1000 kr. Medan jag fick en hårprodukt värd 150 kr.Gästerna, särskilt en, tog flera nävar med inplastat julgodis och tryckte ned i sin väska, plus flera flaskor must och läsk som stod framme.De packade ihop allt och sa att det var dags att åka.Klumpen i magen bara växte och växte. Även om man nu bortser från julklapparnas värde så sitter jag ändå kvar med en olustig känsla. Var det bara gratis mat och hämta julklappar som betydde något? Här fixar man så att det ska bli så stämningsfullt som möjligt och man får knappt ett tack?! Känner mig tom inombords. Hade lagt tid och energi, tagit några dagar ledigt från jobbet och jobbat bort flera uppgifter enbart för att hinna med allt. Maken har ett jobb som han lätt kan lämna på jobbet så han hade ju tid att, tillsammans med mig, fixa med julplaneringen/julbestyren.Är folk verkligen så otacksamma? Funderar om det var något vi gjorde fel?! Eller är det jag själv som överanalyserar? -
Svar på tråden Besviken över julen
-
Det jag tycker är konstigt är att ts bjuder hem dem varje år.
Är det första året de beter sig såhär finns det kanske en förklaring.
Om de alltid betett sig såhär är det konstigt att ta fortsätter bjuda hem och blir besviken. -
Folk otacksamma?
Nej men din familj verkar vara det. -
Tack för alla svar.
Vill klargöra att jag varken är ett troll eller ljuger ihop en historia. Att jag inte besvarat alla inlägg ovan tidigare under förmiddagen berodde på att jag somnade omkring 07:30 i morse (insomnia), och vaknade strax efter kl. 9. Sitter sällan vid datorn mitt på dagen, använder sällan FL på mobilen, vilket innebär att jag oftast loggar in på eftermiddagen/kvällen.
Det här var inte första gången vi hade julfirandet hemma hos oss. Jag och maken har ansvarat över julfirandet de senaste ca 8 åren. -
Bjud INTE in de där människorna nästa år!! Och meddela dem att eftersom ni är vuxna behöver ni inte utbyta julklappar längre, att det räcker om man ger till barnen. Maken till fräckhet och otacksamhet!!Anonym (besviken) skrev 2023-12-26 02:53:32 följande:Är folk verkligen så otacksamma? Funderar om det var något vi gjorde fel?! Eller är det jag själv som överanalyserar?
-
Nu kom hon återigen och skrev ett inlägg till. Du känner inte att du är lite för needy just nu, och kanske ska skriva ett litet inlägg där du/ni som håller på tar och säger förlåt?Anonym (??) skrev 2023-12-26 14:56:06 följande:Men varför skriva ett så pass långt inlägg och sen bara försvinna? Ger en bild av att trådstarten inte var seriös.
-
Vad lätt dom som bara kan komma till ett dukat bord har det. jag stod hela julaftonen och lagade mat. Svärmor diskade och det var ännu jobbigare. Sambon hjälpte till en del med men så fanns det ett till par i huset som sov och som inte var inbjudna utan var släkt själva. Dom sa varken att vi gjort det fint eller att maten var god.
vi stressade efter arbete för att leta gran, pynta m.m. sen bleka baka och laga mat. Inte ett ord.
-
Och de har inte haft liknande beetende innan?Anonym (besviken) skrev 2023-12-26 18:17:18 följande:
Tack för alla svar.
Vill klargöra att jag varken är ett troll eller ljuger ihop en historia. Att jag inte besvarat alla inlägg ovan tidigare under förmiddagen berodde på att jag somnade omkring 07:30 i morse (insomnia), och vaknade strax efter kl. 9. Sitter sällan vid datorn mitt på dagen, använder sällan FL på mobilen, vilket innebär att jag oftast loggar in på eftermiddagen/kvällen.
Det här var inte första gången vi hade julfirandet hemma hos oss. Jag och maken har ansvarat över julfirandet de senaste ca 8 åren.
-
Och de har inte haft liknande beetende innan?Anonym (besviken) skrev 2023-12-26 18:17:18 följande:
Tack för alla svar.
Det här var inte första gången vi hade julfirandet hemma hos oss. Jag och maken har ansvarat över julfirandet de senaste ca 8 åren.
-
Fy vad ledsen jag blir för din skull TS. Din familj beter sig som otacksamma idioter. Det är inte bara egoistiskt utan otroligt ouppfostrat. Tänk att personer i en familj kan bli så olika.
Jag tycker inte att du ska bjuda in dem igen utan fira med din egen familj. Jag tycker också att du ska förklara varför. Bryt mönstret där du är den som alltid fixar och blir tagen för given. Det spelar ingen roll hur de reagerar och vilka ursäkter de kommer med. Det här måste få ett slut.
Du ska inte behöva stressa sönder dig inför julen utan ta det lugnt och göra förberedelserna till mysiga aktiviteter med mannen och barnen. Dra ner på ambitionsnivån, förenkla och köp en del färdigt om ni inte hinner med.
Det är barnen som är viktigast under julen och det mysigaste för dem är tiden med föräldrarna utan vardagens måsten.
Jag var den som alltid fixade och ställde upp förut och tänkte inte på mig själv och min hälsa. Min väckarklocka blev en dygnsmätning av blodtrycket som visade att det låg alldeles för högt även när jag sov.
Numera gör jag det jag vill och känner för. Vi är hos mig på julen men jag bjuder på julfika för jag hinner inte fixa all julmat etc. Sedan har jag och sonen (jag är ensamstående) en egen julmiddag där vi äter det vi gillar i lugn och ro.
Ta hand om dig själv och nästa jul gör du det du vill och orkar. Ta inte på dig att vara projektledare heller utan förbered julen tillsammans med din man och barnen.
-
När jag tänker efter så har det nog alltid varit såhär, men har kanske eskalerat den senaste tiden/senaste året...
Jämför man mig och min syster så har vi alltid blivit behandlade på olika sätt redan under uppväxtåren, och det har väl format mig till den jag är idag. Kanske det här med att fixa allt till max under julen är bundet till att prestera? Att mitt värde baseras på hur bra jag presterar?
Givetvis är det mina barn (inom min familj) som är det viktigaste under julen. Ska försöka tänka så framöver. Barnen är ju inte så fokuserade på att ha allt det där perfekta. De gillar ju traditionerna med jul, påsk, skolavslutningar, födelsedagar. Kanske man ska rikta in sig på att bara fira tillsammans med den egna familjen. Det hade nog varit skönt.
Vad gäller sambons familj/släkt (såg att någon frågat det tidigare) så brukar vi fira en mindre jul hemma hos hans pappa någon dag under julhelgen. Vi äter enkel julmat eller en skinksmörgås. Han bor ute på landsbygden så det blir ofta en tur ut till en rastplats i skogen och fikar/grillar. Barnen åker pulka. Det är väldigt skönt och fridfullt.
Sambons mamma är alkoholmissbrukare, kontakten med henne och hennes man är väldigt sparsam (inget nytt, har varit så under alla år). Sambons syskon bor på annan ort, vi firar inte jul tillsammans men brukar ses ibland hemma hos sambons pappa.