• pippi12345

BIM februari 2024

Här samlas vi som hoppas på plus i februari 2024. 

• Svar på tråden BIM februari 2024
  • Mariiiak94

Jag måste fråga!! 

vilka graviditetstester använder ni er av när ni testar innan BIM? 

Använder ni ?testa tidigt? eller ?vanliga? tester?? 

Jag har BIM på onsdag men funderar på att testa mig på måndag då jag inte kan hålla mig.. Men så ser jag er som testat en del och blir då nyfiken på vilka tester ni använder!! :)

• Hsim
    Ovissheten skrev 2024-02-10 12:05:20 följande:

Hej :)
    Har inte lagt in mig i den här tråden då jag tappat  gnistan och hoppet lite grann av min korta luterskas och cykel.. 

men med positivt lh-test idag så känns det som att man inte vill ge upp heller utan göra ett nytt försökt.  // Drömmer

Vill säga stort grattis till alla plus och lycka till åt oss andra. 

Hur kort lutealfas och cykel har du haft? 

Härligt med positivt LH! ☺️

• Cececilia
    Mariiiak94 skrev 2024-02-10 13:09:23 följande:

Jag måste fråga!! 

vilka graviditetstester använder ni er av när ni testar innan BIM? 

Använder ni ?testa tidigt? eller ?vanliga? tester?? 

Jag har BIM på onsdag men funderar på att testa mig på måndag då jag inte kan hålla mig.. Men så ser jag er som testat en del och blir då nyfiken på vilka tester ni använder!! :)

Jag testade med tidiga babyplan först, de är billiga och man kan testa många gånger. Men de kan ge spök ibland, så är skönt att ha något annat att bekräfta med också, typ easy at home eller tento 🙃 
    Jag har själv dock aldrig fått spök på några av dem. Cb tidiga vet jag många som fått smala blå streck eller grå streck när de inte varit gravida, så de rekommenderas jag inte då de också är dyrare 😊
  • Mariiiak94

Cececilia: 

Jag har hemma RFSU testa tidigt samt CB ultratidigt 3pack men då kan de vara bra att ta CB med en nypa salt om de blir ett svagt streck? 

Men då är de testa tidigt graviditetstest du använt dig av när du testat innan BIM? :)

• Ovissheten
    Hsim skrev 2024-02-10 13:26:19 följande:

Hur kort lutealfas och cykel har du haft? 

Härligt med positivt LH! ☺️

Ca åtta dagar lutealfas och 24 dagar lång cykel. Som kortast sju respektive 22 dagar.
  • Hsim
    Ovissheten skrev 2024-02-10 14:33:25 följande:
    Ca åtta dagar lutealfas och 24 dagar lång cykel. Som kortast sju respektive 22 dagar.
    Då är det ganska likt mina tidigare, jag har haft lutealfas på 9dagar(spotting dag 8), dock haft ca 27-28 dagar cykel.

Denna månad kom ÄL 4-5dagar tidigare än innan, så hoppas verkligen det ger mig längre lutealfas! 
  • Ovissheten
    Hsim skrev 2024-02-10 14:40:24 följande:
    Då är det ganska likt mina tidigare, jag har haft lutealfas på 9dagar(spotting dag 8), dock haft ca 27-28 dagar cykel.

Denna månad kom ÄL 4-5dagar tidigare än innan, så hoppas verkligen det ger mig längre lutealfas! 
    Aha ja verkligen, hoppas på det! Har du någon fundering på varför du har så kort lutealfas eller har du kanske alltid haft det?

Jag har nog alltid haft en ganska kort cykel, men att amma min dotter samt sämre sömn och leverne generellt verkar ha haft en jättedålig i verkan på mina hormonnivåer tyvärr. Slutade amma för 1,5 månader sen och hoppas att det samt bättre livsstil+sömn ska hjälpa till att skapa balans. Försökt med syskon sen juli. :/
  • Hsim
    Ovissheten skrev 2024-02-10 14:47:27 följande:
    Aha ja verkligen, hoppas på det! Har du någon fundering på varför du har så kort lutealfas eller har du kanske alltid haft det?

Jag har nog alltid haft en ganska kort cykel, men att amma min dotter samt sämre sömn och leverne generellt verkar ha haft en jättedålig i verkan på mina hormonnivåer tyvärr. Slutade amma för 1,5 månader sen och hoppas att det samt bättre livsstil+sömn ska hjälpa till att skapa balans. Försökt med syskon sen juli. :/

Slutade med ppiller i slutet på Juli och började tempa. Plussade i Oktober men sen fick Jag fick ett MA i november och behövde skrapas efter det, har barn sen tidigare och tidigare har vi bara kört på, men nu när jag tempar har jag verkligen fått en helt annan insikt. Så jag vet inte om jag alltid haft kortare eller om MA/skrapning har varit en bidragande faktor till att de senaste två cyklerna varit så korta. Denna cykel testar jag bidrottninggele och det gav iaf en ÄL tidigare, så nu hoppas jag att det även hjälper lutealfasen. 

Annars är lite sömn och stress en stående faktor i livet i övrig här med, vabruari och sjukdomar som går runt. Önskade att 2024 skulle bli året då hälsan fick prio och babyverkstaden skulle få en schysst start, men går sådär hittills. Men i huvudet är jag fortfarande gravid sedan i oktober ibland, även om det nu inte kommer någon bebis i junI, men kommer vara en lång graviditet när vi väl plussat framöver. 

lycka till framöver! 

• condii
    bebissugen91 skrev 2024-02-06 20:05:11 följande:
    Vad tycker du om tempning? Jag är nyfiken på det men samtidigt så orolig att det skulle stressa mig ännu mer över det hela 😫

Förstår att du la av med inositolen. Jag är rädd att rosenrot ska ha samma effekt på min cykel och det vill jag inte. Även om jag läst mycket om det.

Jag kontaktade en fertilitetsklinik och frågade om dom bara gör spolningar utan utredning och då hittade jag en klinik i Lund, Lunds IVF center. Fick dock betala 4500kr ur egen ficka men det fick det vara värt för att jag ska kunna slappna av lite.Vart bor du någonstans? 
    Det gjorde ont, jag ska inte ljuga. Men inget man inte klarar av under en kort stund 😊 kunde gå och jobba sen.

Sorry för sent svar, har inte hunnit titta in här förrän idag. 

Innan vi började försöka bli gravida kände jag mig aldrig stressad av det men det är jag till och från nu. Jag måste dock tempa eftersom jag annars inte har någon koll alls på min ägglossning. Tempning är ju också det enda sättet du kan se om du faktiskt haft ägglossning (förutom gynundersökning då). ÄL-tester kan ju visa positivt men sen kanske ägget inte släpper trots det. Så jag kör på hängslen och livrem helt enkelt! Värst är från ÄL+10 någongång när man ser att temperaturen börjar vända nedåt igen och man inser att det förmodligen är kört. Därför har jag pausat tempningen från ÄL tills att mensen varit slut vissa månader, har varit skönt med ett break från det liksom. Vissa mornar vaknar jag tidigt eller mitt i natten bara för att jag är inställd på ?måste ta tempen och se så den fortsatt är hög!? Haha, inte sunt, jag vet. 😄

Hur ser din cykel ut, har du bra koll känner du? Och har du märkt någon effekt från rosenroten hittills? 

Okej, jag fattar. Skönt att ha det clearat i alla fall, så du vet att det inte finns eventuella problem i just det området. Jag bor i Stockholm. Och du i Lund-området då? :) 

• Ovissheten

Hsim:

Åh men fy vad tråkigt och sorgligt med MA. :( Känner så igen mig i försök och förhoppningen om att göra förbättringar som inte riktig blir av som det var tänkt. Det är svårt! Särskilt med barn att ta hand om, stress, sjukdom och dålig sömn. Vi gör så gott vi kan!

Jag började tempa i september och fick två kemiska graviditeter på rad i oktober och november. Är precis fyllda 37 vilket säkert bidrar till att det är svårt nu. 

Tack! Stort lycka till till dig också! 

Svar på tråden BIM februari 2024