• Anonym (BonusPia)

Klippte bonusbarnets hår?

Eller ja, jag tog henne till frisören.

Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.

Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar. 

På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.

Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss.  Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man?
  • Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
  • Anonym
    Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-22 20:18:58 följande:

Hon har redan hål i öronen. Som mamman lät göra utan att informera pappan. Vi valde att inte göra en grej av det. Men ja.. 

"vi" valde att inte göra en grej av det. varför skulle DU bli upprörd?
    Jag tror du får ta ett steg tillbaka och låta mamman och pappan samarbeta kring sitt barn.
  • Anonym (Prinsessan Guldlock)

Vilken tramsig diskussion om kränkning och oerhörd skada, förlust av tillit och jag vet inte vad. För några cm hår som orsakade gråt och tandagnisslan varenda morgon. Det är ju inte snaggning  eller kalrakning det är fråga om. 
    Bra gjort av TS att se till att lilla tjejen fick ordning på frisyren. Hon är stand in förälder på halvtid och bör få fatta beslut kring bonusdottern. Det var ju inte direkt ett livsavgörande beslut att klippa bonusdotterns hår även om en hel del här får det att låta så. 

• Anonym
    Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-22 20:18:58 följande:

Hon har redan hål i öronen. Som mamman lät göra utan att informera pappan. Vi valde att inte göra en grej av det. Men ja.. 

Barnet har inte tre vårdnadshavare.
    Barnet har två vårdnadshavare, sin mamma och sin pappa. 
    Låt pappan få kliva fram och ta ansvar som förälder, ta inte över hans ansvar. Han kan välja att inte göra en grej av det. 
  • Anonym (BonusPia)

Jag kan inte trycka citera... varför jag skulle bry mig?

Jag älskar barnet. Jag har varit med i hennes liv i 3 år. Jag bryr mig om barnets välmående. Jag lämnar på förskolan, läser godnattsagor, leker, har VABdagar för barnet osv.

• Anonym (D)

När barnet är hos er så bestämmer barnets pappa. Man är inte skyldig att ha långt hår på sitt barn och lägga massvis med tid och pengar på hårprodukter för att en 4 åring sen ska stå där ledsen för att mamman vill det.

En pappa har rätt att ta sitt barn till frissan och klippa hur han vill (sålänge barnet är ok med det) och i vissa fall även mer än så för det är faktiskt föräldern som vet barnets bästa. 

Du kollade med pappan. Det räcker. 

• Anonym (D)

Om hon håller dottern hemma ska ni såklart anmäla henne till soc och polisen. 

• Anonym (K)
    Anonym (Hrm) skrev 2024-01-22 00:06:06 följande:

Så himla konstigt så många svarar. Det här är ju en no-brainer liksom. Om ts hade tagit ungen till frisören helt på eget bevåg hade det varit fullständigt vansinnigt, ja! Men nu har hon ju inte gjort det, utan pappan var ju införstådd. Att sen diskutera det med biomamman är självklart pappans uppgift; om han inte gjort det är det ju inte bonusmammans fel. 

Alla ni som härjar och går på mot ts - för helvete, skärp er! Läs trådstarten (där det tydligt och klart står att pappan var med på att ungen skulle klippas) innan ni kommer med en massa skäll.

Fast nej.
    Jag har varit i samma sits med min nu stora tjej. Blev väldigt arg på pappan men sa naturligtvis till dottern att hon var så fin. Hennes hår blev dock inte tovigt utan var extremt tjockt och vackert och långt bara. 

Tycker ärligt talat man är lite pom-pom om man inte fattar att kapning av 20-30 cm hår hos ett litet barn bör vara förankrat hos båda vårdnadshavarn. känns som en så uppenbar konflikt om det inte är det. Det borde ju TS fattat och inte bara gömt sig bakom att ?men pappan saaaaa juuuuuuu?. TS hade ju kunnat säga att vet du nej, det där får du ta med mamman först annars vill inte jag vara den som tar flickan frisören. Lite egna gränser får man väl ha avseende rätt och fel om man vill ha ett fungerande samarbete gentemot mamman i detta fallet.

• Anonym (Exfru)
    Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-22 20:34:39 följande:

Jag kan inte trycka citera... varför jag skulle bry mig?

Jag älskar barnet. Jag har varit med i hennes liv i 3 år. Jag bryr mig om barnets välmående. Jag lämnar på förskolan, läser godnattsagor, leker, har VABdagar för barnet osv.

Har du egna barn?
  • Anonym (Långsvans.)
    Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-21 22:07:31 följande:
    Klippte bonusbarnets hår?
    Eller ja, jag tog henne till frisören.

Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.

Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar. 

På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.

Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss.  Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man?
    Du borde jobba på din självkänsla och inte låta detta gå över flickan.

Dina inlägg låter som om du vill pissa revir och visa mamman att du bestämmer över hennes barn och inte hon .  

Är hon objektivt mycket bättre än du är?
    Snyggare , har bättre utbildning , jobb , social status ? 

Känner du dig hotad?  Underlägsen ? 
    Stackars barn som råkar ut för er 3. 
  • Anonym (BonusPia)
    Anonym (Exfru) skrev 2024-01-22 20:46:43 följande:
    Har du egna barn?
    Vi har ett gemensamt som är 3 månader.

Slutet gott allting gott. Imorgon kommer bonusen till oss, mamman är fortfarande inte glad men det får väl ta sin tid att komma över för henne 😊. Vi har båda ursäktat övertrampet och kommer inte ta barnet till frisören igen 😊
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?