-
Eller ja, jag tog henne till frisören.Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar.På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss. Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man? -
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
-
Du kan ju inte diskutera en sån fråga med en FYRA åring!
Jag hade blivit skogstokig! Det är inte DITT barn.
Hon kommer ju hinna bli tonåring innan håret förhoppningsvis växt ut.
Ta till frissan och klippa topparna hade inte stört mig men detta var ju långt över alla gränser! -
Jag har absolut diskuterat inför frisörbesök när mina barn var 4. Då är man gammal nog att ha en åsikt och ärligt talat så tror jag att få fyraåringar vill ha hår till svanken, det måste ju störa oerhört i leken och kräver en massa arbete.Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-01-22 10:41:59 följande:Du kan ju inte diskutera en sån fråga med en FYRA åring!
Jag hade blivit skogstokig! Det är inte DITT barn.
Hon kommer ju hinna bli tonåring innan håret förhoppningsvis växt ut.
Ta till frissan och klippa topparna hade inte stört mig men detta var ju långt över alla gränser!
-
Jag säger tvärt om. Många fyraåringar vill absolut ha hår till svanken. Du skulle ha hört diskussionerna mellan min dotter och hennes kompisar. Alla ville ha minst lika långt hår som Elsa i Frost. Konsekvenstänket är som bekant rätt uselt hos barn. Ingen av dem tänkte på tvätt, borstning och tovor.Kvittning skrev 2024-01-22 11:00:55 följande:Jag har absolut diskuterat inför frisörbesök när mina barn var 4. Då är man gammal nog att ha en åsikt och ärligt talat så tror jag att få fyraåringar vill ha hår till svanken, det måste ju störa oerhört i leken och kräver en massa arbete. -
Nu svarade jag på om det hade varit skillnad om det var mamman istället för bonusmamman som gjorde detta, inte om det var skillnad om pappan hade gjort det jämfört med mamman. Ts har inte rätt att ta såna beslut över nån annans barn.Anonym (Hm) skrev 2024-01-22 10:04:20 följande:"Mamman har rätt att ta såna beslut över sin dotter" du skriver alltså rent av att mamman har rätten men det har inte pappan.
Eftersom det tydligt står i TS att "pappa visste om" och eftersom att pappan visste skulle jag tippa på att bonusmamman och PAPPAN har haft diskussionen och bestämt att barnet ska klippas, sen att bonusmamman tog med henne spelar ingen roll eftersom pappan tog beslutet. Dom hade säkert diskuterat lämplig längd också.
Som sagt så säger jag inte att detta var rätt, självklart skulle pappan haft den diskussionen med mamman till barnet.
Och.... tyvärr så viker sig många pappor och har svårt att ta konflikter. Dom tycker inte att det är värt att tjafsa. Det är alldeles för vanligt. Självklart önskar man att pappor kunde stå på sig mer så dom slapp bli överkörda av alla mammor som tycker sig ha mer rätt att bestämma över gemensamma barn.
Vissa mammor tänker inte längre än näsan räcker och bryr sig lite för mycket om sin egen önskan än barnens bästa. Tyvärr.
Troligen hade dom samma trassel med flickans hår hemma hos mamman men mamman tyckte att det var värt för egen syns skull..
Nu vet vi ju inte hur det var hemma hos mamman, hon kanske aldrig borstar det, eller så är hon fantastisk på att fläta och göra bra frisyrer. Det blir bara spekulationer.
Att komma till förskolan och se att håret är avklippt är inte kul för en mamma. Jag förstår att hon reagerar, men hon sköter det väldigt dåligt mot barnet och pappan. -
Jaaa du gjorde fel.
-
Barnet hade aldrig haft långt hår om det inte vore för att det är viktigt för mamman. Vill man inte skapa konflikter kommunicerar man med den andra föräldern.Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-21 22:20:54 följande:Jag tänker att det var ju av välvilja såklart. Ska ett barn behöva skrika och gråta sig igenom varje hårborstning för att mamman vill att barnet ska ha långt hår? Min sambo är konflikträdd och har iallafall bett om ursäkt för övertrampet. Tänker också att jag inte kommer göra om detta. Håret kommer växa ut igen och kanske hårborstningarna då inte är ett lika stort problem
-
Du gjorde helt klart fel och inser du inte det är det ett problem.
-
Blir mest förvånad i denna tråd över hur folk ser på en bonusmammas roll. Jag är också bonusmamma och min sambo har sina barn varannan vecka. Jag umgås alltså med dem så gott som lika mycket som deras egen mamma gör. Jag har också barn sedan innan och för oss är det en självklarhet att vi behandlar alla barnen likadant, som om de vore våra egna. Ska man bara stå och se på och inte uppfostra, ta hand om och vårda ett barn som bor i samma hushåll? Världen har blivit märklig. Vi tar hand om våra barn TILLSAMMANS.
Jag har toppat mina bonusbarns hår utan att vi checkat av med mamman. Hon har inte sagt något om det. Men tycker att i detta fall var att frisyrändringen så pass stor att man absolut borde ha meddelat mamman innan man gjorde någonting åt det. Förkastligt dock att ha så långt hår på flickan så det ställde till med bekymmer för flickan själv. -
Fast det är väl just att de uppenbarligen inte berättar för mamman att de tänkte göra en så stor frisyr förändring på dottern som de flesta ställer sig emot? Sedan är det ju inte alls säkert att håret var ett problem hemma hos mamman, det beror ju mycket på hur man sköter om det. Att toppa håret är ju en helt annan sak. Det är ju faktiskt inte en bonusmammas sak att fatta sådana beslut på egen hand, det är trots allt inte hennes sak. Sedan tycker jag att problemet ligger på pappan som inte sagt till bonusmamma att de behöver prata med mamman om en sådan sak först och inte ens pratat med mamman.Anonym (Mamma till fem) skrev 2024-01-22 12:19:37 följande:Blir mest förvånad i denna tråd över hur folk ser på en bonusmammas roll. Jag är också bonusmamma och min sambo har sina barn varannan vecka. Jag umgås alltså med dem så gott som lika mycket som deras egen mamma gör. Jag har också barn sedan innan och för oss är det en självklarhet att vi behandlar alla barnen likadant, som om de vore våra egna. Ska man bara stå och se på och inte uppfostra, ta hand om och vårda ett barn som bor i samma hushåll? Världen har blivit märklig. Vi tar hand om våra barn TILLSAMMANS.
Jag har toppat mina bonusbarns hår utan att vi checkat av med mamman. Hon har inte sagt något om det. Men tycker att i detta fall var att frisyrändringen så pass stor att man absolut borde ha meddelat mamman innan man gjorde någonting åt det. Förkastligt dock att ha så långt hår på flickan så det ställde till med bekymmer för flickan själv.
-
Nej så kan bara inte göra. Klippa en helt ny frisyr på barnet utan att komma överens med mamman utan hon får upptäcka det vid hämtning. Tänk efter och sätt dig in i situationen. Så svårt kan det inte vara. Förtroendet borta, vad gör ni nästa gång utan att stämma av? Men för barnets skull hoppas jag ni alla löser det som vuxna och kommer överens om hur ni kommunicerar i fortsättningen.