• Anonym (BonusPia)

Klippte bonusbarnets hår?

Eller ja, jag tog henne till frisören.

Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.

Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar. 

På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.

Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss.  Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man?
  • Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-22 16:26:55 följande:
    Mamman hade samma problem. Tårar och skrik varje morgon men med inställningen att håret ska bara borstas helt enkelt. 

Jag ser att många reagerat på att det är JAG hemma hos oss som tar hand om håret eller att min sambo skulle ha dumpat sitt barn på mig. Så är inte fallet. Jag valde dom båda när vi ingick i en relation och vi lever som en familj vv. Jag börjar mitt jobb tre timmar senare än min sambo och vi tycker att det är fantastiskt att då kunna korta av barnets tid på förskolan med tre timmar varje dag. Därför är det oftast jag som borstar håret, för jag lämnar på förskola varannan vecka. För att jag vill.
    Alltså, har ni också gått igenom era borstar? Det finns ju liksom hårborstar som är skonsammare än andra och inte sliter lika mycket i tovor.
  • Anonym (Alexandra)
    Mimosa86 skrev 2024-01-22 16:57:22 följande:

Jag hade blivit flytt förbannad.

Med det sagt inte att klippningen var fel utan att mamman utelämnades

Precis? Det känns absurt att inte berätta en sån sak för den andre föräldern?
  • Anonym (Jaow)
    Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-22 16:26:55 följande:
    Mamman hade samma problem. Tårar och skrik varje morgon men med inställningen att håret ska bara borstas helt enkelt. 

Jag ser att många reagerat på att det är JAG hemma hos oss som tar hand om håret eller att min sambo skulle ha dumpat sitt barn på mig. Så är inte fallet. Jag valde dom båda när vi ingick i en relation och vi lever som en familj vv. Jag börjar mitt jobb tre timmar senare än min sambo och vi tycker att det är fantastiskt att då kunna korta av barnets tid på förskolan med tre timmar varje dag. Därför är det oftast jag som borstar håret, för jag lämnar på förskola varannan vecka. För att jag vill.
    Men förstår du varför barnets pappa borde ha stämt av med mamman innan ni klippte av håret? Det känns otroligt att ni inte skulle förstå att man liksom diskuterar en sån grej innan...
  • Anonym (BonusPia)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-01-22 17:02:45 följande:
    Alltså, har ni också gått igenom era borstar? Det finns ju liksom hårborstar som är skonsammare än andra och inte sliter lika mycket i tovor.
    Vi har tangle teezer och en svinhårsborste.
  • Anonym (BonusPia)

Jag förstår att vi skulle pratat med mamman om det. Men jag tycker inte det är en grund till att vägra lämna barnet till oss på våran vecka.

• Anonym (Exfru)
    Anonym (För att hon är bonusmamma?) skrev 2024-01-21 22:49:48 följande:
    Hon är barnets bonusmamma. Lyssna på ordet, vilket ord innehåller det? Jo mamma. Hon är en av barnets föräldrar och har därför rätt att vara med i beslut om barnet. Givetvis inte lika mycket som mamman och pappan, men en sån här sak definitivt.Ööööh öööh biomamma hit biomamma dit. En bonusmamma är också en mamma till barnet.Ibland hälften av tiden. Ibland mer, ibland mindre.
    Den tiden man är ihop med bonusbarnets pappa.Efter detta så kan verkligheten se annorlunda ut.Man är mamma bara till sina egna barn.
  • Anonym

Ja, du gjorde helt fel. Du har gjort bort dig.
    En så stor förändring med håret på en flicka som är 4 år måste du ha mammans tillåtelse till.
    Om du i framtiden vill ha en normal relation till flickans mor behöver du verkligen be om förlåtelse. 

• Anonym (Exfru)
    Anonym (Mamma till fem) skrev 2024-01-22 12:19:37 följande:

Blir mest förvånad i denna tråd över hur folk ser på en bonusmammas roll. Jag är också bonusmamma och min sambo har sina barn varannan vecka. Jag umgås alltså med dem så gott som lika mycket som deras egen mamma gör. Jag har också barn sedan innan och för oss är det en självklarhet att vi behandlar alla barnen likadant, som om de vore våra egna. Ska man bara stå och se på och inte uppfostra, ta hand om och vårda ett barn som bor i samma hushåll? Världen har blivit märklig. Vi tar hand om våra barn TILLSAMMANS.

Jag har toppat mina bonusbarns hår utan att vi checkat av med mamman. Hon har inte sagt något om det. Men tycker att i detta fall var att frisyrändringen så pass stor att man absolut borde ha meddelat mamman innan man gjorde någonting åt det. Förkastligt dock att ha så långt hår på flickan så det ställde till med bekymmer för flickan själv.

Underbart att det funkar för er!Bara du inte glömmer dina egna barn,du är ju trots allt mamma till dina barn.Bonusbarnen har ju sina föräldrar.Dessutom är det ingen självklarhet att älska sin partners barn ,men man kan vara en fin person ändå.
  • Lönnsirap

Som bonusförälder bör man känna till att stora beslut, oavsett hur triviala de kan verka behöver förankras hos båda föräldrarna. 

Att mamman petar in umgänget/boendet i frågan är en tydlig indikation på att det faktiskt finns samarbetssvårigheter vilket faktiskt är viktigt att känna till.

Eftersom vi just är på familjeliv tycker jag gott du kan unna dig läsa lite trådar om hur till synes små saker leder till dåligt kontakt. Det kanske finns en jävligt rimlig anledning till att din sambo är konflikträdd....

• Anonym
    Anonym (BonusPia) skrev 2024-01-22 17:38:35 följande:

Jag förstår att vi skulle pratat med mamman om det. Men jag tycker inte det är en grund till att vägra lämna barnet till oss på våran vecka.

Börja med att lös det du ställt till med. Du behöver förmedla till barnets mamma att du nu förstår att du gjort fel och att detta inte kommer hända igen. Att du är ledsen och vill be om förlåtelse.
    Att du istället för att be om förlåtelse pekar på henne och säger att hon minsann också gör fel, det blir helt fel inställning. 
    Backa och be om förlåtelse så finns det en möjlighet att ni kan få ett bättre samarbete framöver.
    Om du uppriktigt ber om förlåtelse och sedan ger mamman lite tid så kommer hon förmodligen inte ta strid om vv.
    Börja med dig själv ts.
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?