• Anonym (BonusPia)

Klippte bonusbarnets hår?

Eller ja, jag tog henne till frisören.

Min sambo har en 4 årig dotter från tidigare förhållande, som bor hos oss vv.

Förra veckan var våran vecka och jag tog med bonusbarnet till frisören, vilket pappa visste om. Flickan hade långt hår ner till svanken och varje dag var katastrof. Hennes hår bildade lätt tovor trots flätor, balsamspray, håroljor. Hon är dessutom väldigt håröm. Varje dag tårar och katastrof vid hårborstning och man kände sig jävligt elak som behövde utsätta henne för det. Så i samråd med henne gick vi till frisören och klippte det till axlarna. Barnet var inte ledsen innan eller efter. Hårborstningarna resterande dagarna av veckan gick utan tårar. 

På måndagen när mamma hämtade flickan från förskolan blev hon galen och såg det som en kränkande handling mot barnet och henne, av mig. Hon har även spelat in där hon ledande frågat barnet om det var jag som sa att hon skulle klippa sig. Barnet svarar JA. Men det var ju inget från mig tvång utan vi hade en dialog och hon var inte ledsen. Varken efter frisören eller resten av veckan.

Nu ikväll skrev hon att hon inte kommer lämna på förskolan imorgon eller resten av veckan då hon inte vill att barnet ska till oss.  Jag är ännu kluven, gjorde jag så fel? Gör hon fel? Vad gör man?
  • Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?
  • Anonym (L)

Jag tycker väl att pappan kunde sagt till mamman att flickan behövde klippa sig. Sen så tycker jag inte att hela grejen är speciellt allvarlig alls. Om barnet inte var ledset eller uttryckte att hon absolut inte ville klippa sig så vad är skadan, hår växer ut?

Min dotter kom hem till mig en gång och såg ut som ett råttbo i skallen. Frågade om hon klippt sig själv (hon var 5 år). Nej, då hade hennes bonusmamma klippt bort alla hennes tovor. Då blev jag faktiskt lite småirriterad, hon är ju inte en hund eller katt... Att en 5-åring inte VILL borsta håret förstår jag, men då får man ju försöka med det ändå, inte bara klippa bort allt som är tovigt? Fick ta henne till frisör och det blev en frisyr som var 1 dm kortare än det varit innan för att det såg helt galet ut annars med kort och långt om vartannat. Efter den incidenten sa jag till pappan att jag helst ser att de tar henne till en frisör nästa gång...

• Anonym (Alexandra)
    Självklart skulle ju pappan ha sagt till innan, och uppdaterat efter. Känns orutinerat att låta en så stor förändring bli en överraskning. Jag klippte mig till axelkort som barn efter att ha haft väldigt långt hår, och mina föräldrar sparade den tofsen hår som klipptes bort. De har kvar den än idag, och det känns ju som en fin grej.

Visst, att det bara är hår och det kommer växa ut igen, men din sambo och mamman måste lära sig att kommunicera bättre.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Mamma till fem) skrev 2024-01-22 12:19:37 följande:

Blir mest förvånad i denna tråd över hur folk ser på en bonusmammas roll. Jag är också bonusmamma och min sambo har sina barn varannan vecka. Jag umgås alltså med dem så gott som lika mycket som deras egen mamma gör. Jag har också barn sedan innan och för oss är det en självklarhet att vi behandlar alla barnen likadant, som om de vore våra egna. Ska man bara stå och se på och inte uppfostra, ta hand om och vårda ett barn som bor i samma hushåll? Världen har blivit märklig. Vi tar hand om våra barn TILLSAMMANS.

Jag har toppat mina bonusbarns hår utan att vi checkat av med mamman. Hon har inte sagt något om det. Men tycker att i detta fall var att frisyrändringen så pass stor att man absolut borde ha meddelat mamman innan man gjorde någonting åt det. Förkastligt dock att ha så långt hår på flickan så det ställde till med bekymmer för flickan själv.

Det finns även en juridisk syn på detta. Det är att det är vårdnadshavarna som bär ansvaret i grunden. En bonusmamma som agerar på eget initiativ kan till och med bli dömd för ringa misshandel om hon ser till att barnet får håret klippt.

Sen har man förhoppningsvis en bra relation med bonusföräldrar för det är bra för alla. Så då borde det inte vara något problem. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Io) skrev 2024-01-22 12:03:43 följande:
    Nu svarade jag på om det hade varit skillnad om det var mamman istället för bonusmamman som gjorde detta, inte om det var skillnad om pappan hade gjort det jämfört med mamman. Ts har inte rätt att ta såna beslut över nån annans barn.

Nu vet vi ju inte hur det var hemma hos mamman, hon kanske aldrig borstar det, eller så är hon fantastisk på att fläta och göra bra frisyrer. Det blir bara spekulationer.

Att komma till förskolan och se att håret är avklippt är inte kul för en mamma. Jag förstår att hon reagerar, men hon sköter det väldigt dåligt mot barnet och pappan.
    Fast frågan var ju om det är okej att mamman tar beslutet ensam men inte pappan. Du skriver ju tydligt att ena vårdnadshavaren får ta beslutet men samtidigt tycks du rikta den mot mamman enbart. 

"Nej det hade inte varit lika fel, det hade kunnat kännas fel men är inte lika fel. Detta eftersom mamman har rätt att ta såna beslut över sin dotter. Sen kan man ju känna olika kring såna frågor och hur man ska sköta det men just klippning säger jurister att den ena vårdnadshavaren kan besluta om själv då det ses som ett vardagligt beslut"

Det var ju i samråd med pappan som TS tog med sig bonusdottern till frisören
    Dvs ena vårdnadshavaren. 

Men det är ingen ide att spinna vidare här. Jag tror vi tänker lika ang att mamma och pappa bör diskutera förändringar vad gällade deras gemensamma barn. Oavsett om det är enligt "lag" okej att ena vårdnadshavaren tar beslutet om hårklippning. Även barnet vid denna ålder och äldre ska vara delaktig i beslutet.

Sen är det såklart skillnad på en toppning som knappt syns och en jätte förändring. 

• Hysteri
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-01-22 10:41:59 följande:

Du kan ju inte diskutera en sån fråga med en FYRA åring! 
    Jag hade blivit skogstokig! Det är inte DITT barn.

Hon kommer ju hinna bli tonåring innan håret förhoppningsvis växt ut.

Ta till frissan och klippa topparna hade inte stört mig men detta var ju långt över alla gränser! 

Men det är väl också PAPPANS barn? Har sagt sagt ja så är det väl hans fel 
  • Anonym (Långsvans.)
    Anonym (För att hon är bonusmamma?) skrev 2024-01-21 22:49:48 följande:
    Klippte bonusbarnets hår?
    Hon är barnets bonusmamma. Lyssna på ordet, vilket ord innehåller det? Jo mamma. Hon är en av barnets föräldrar och har därför rätt att vara med i beslut om barnet. Givetvis inte lika mycket som mamman och pappan, men en sån här sak definitivt.Ööööh öööh biomamma hit biomamma dit. En bonusmamma är också en mamma till barnet.Ibland hälften av tiden. Ibland mer, ibland mindre.
    Sluta tramsa. Bonusmamma är ett av orden man kan använda för att benämna pappans aktuella  tjej.  Eller Kajsa om hon heter så. 
    Alla pappan ligger med blir inte barnets mamma. 
    Upp till var och en att välja. Inget ord som finns i juridiken. Vårdnadshavare är däremot ett ord som är viktigt i sammanhanget. 
    Det är inte pappans tjej eller kille oavsett vad man kallar personen för. 
  • Anonym (BonusPia)
    Anonym (M) skrev 2024-01-22 08:32:02 följande:

Mammans reaktion är väldigt överdriven och inte okej att bete sig så inför barnet. Däremot förstår jag att man reagerar om någon klipper av barnet en så lång bit av barnets hår och får reda på det när man ser det själv. Vem hade inte gjort det liksom? Jag tycker pappan borde nämnt för mamman att ni planerat detta, och han har gjort fel här.

jag antar att eftersom ni anser att håret varit ett problem att ni tagit upp det med mamman förut? Hon har ju antagligen då inte upplevt samma bekymmer, kanske skött om det annorlunda än ni. Uppenbarligen är ju också barnets hår viktigt för mamman, vilket ni bör varit medvetna om, så detta problem hade ju kunnat undvikits med lite kommunikation. Det hade ju varit skillnad om ni bara toppat håret eller så. Nej ni skötte det dåligt, mamman hanterar det dåligt och jag tycker synd om barnet som får ta följderna av det. 

Mamman hade samma problem. Tårar och skrik varje morgon men med inställningen att håret ska bara borstas helt enkelt. 

Jag ser att många reagerat på att det är JAG hemma hos oss som tar hand om håret eller att min sambo skulle ha dumpat sitt barn på mig. Så är inte fallet. Jag valde dom båda när vi ingick i en relation och vi lever som en familj vv. Jag börjar mitt jobb tre timmar senare än min sambo och vi tycker att det är fantastiskt att då kunna korta av barnets tid på förskolan med tre timmar varje dag. Därför är det oftast jag som borstar håret, för jag lämnar på förskola varannan vecka. För att jag vill.
  • IceFrappe

Men ärligt talat ställer hon till med en scen för hennes hår? 

för det första ska barn inte ha så pass långt hår att det blir en börda för barnet, det är hemskt att mamman inte ens vill klippa lite av hennes hår men iaf. Dottern bor hos er, du tar hand om henne när hon bor hos er du ger henne antagligen kärlek, lämnar tom på förskola osv och så ska hon ställa till med en sån Sven pga HÅR. HÅR som växer ut. 

sen ni som skriver ?bonusmamma? är någon ens pappa ligger med ush. Någon ens pappa bara ?ligger? med tar inte hand om ens barn, lämnar på förskolan, ser till så hon är ren o torr. Det är någon ens pappa har en relation med. Så eftersom hon inte är barnets vårdnadshavare så behöver hon enligt dig inte göra alla dem här sakerna, hon behöver inte lyfta ett enda finger för denna ungen men den gör hon ändå. Ma än orkar knappt med sina egna barn så att ens lägga ner tid o energi på någon annans barn är en stor grej. 

Ska hon bli arg på någon borde hon bli arg på ungens pappa. Det är han som är vårdnadshavare och borde skött kommunikationen med mamman angående detta. 

• Mimosa86

Jag hade blivit flytt förbannad.

Med det sagt inte att klippningen var fel utan att mamman utelämnades

• Anonym (Exfru)

Låt bioföräldrarna sköta såna saker ,så slipper man onödig oro .Trots allt ,även om man älskar sina bonusbarn mer än sina egna så kommer det aldrig vara exakt samma sak.

Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?