• Ezmeraldah

Han vågar inte

Anonym (Deppig) skrev 2025-03-15 00:16:54 följande:
    Inte vad jag känner till.
    Jag erbjöd att låna honom pengar men han tackade nej till det. 
    Varför hade han behov av att låna pengar? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-15 06:45:31 följande:
    En skuld. Men han bad aldrig om det, han berättade för mig och jag erbjöd mig. Men det var rätt mycket pengar och jag hade inte kunnat hjälpa honom med allt. Det löste sig ändå, tack vare tidigare nämnda vän. 
    Vadå för skuld? Och hur kom det sig att han hade en stor skuld trots att han tjänar minst 60k? Så nu är han skyldig kompisen flera 100 tusen? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-15 09:02:23 följande:
    Han tjänar betydligt mer än det och skulden var större än så. Och hur de har kommit överens om hur skulden ska betalas vet jag inte, kanske har det tom varit en gåva. Pengar är inte ett problem för hans vän. 
    Utan att berätta mer ingående, för det har du faktiskt inte med att göra, kan jag ge dig ett exempel på varför en skuld kan bli väldigt hög. Tex vissa företagsformer är man själv ekonomiskt ansvarig för om det tex går i konkurs
    Menar du att han har haft ett eget företag som gått i konkurs? 

Så han har lånat eller fått över en miljon av kompisen som är så pådrivande att han drar med honom på trekanter? 

Då har alltså de ekonomiska problemen löst sig då? Så varför säger du att han HAR ekonomiska problem? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-15 09:38:52 följande:
    Jag sa väl HADE fått problem ekonomiskt? "Han hade ekonomiska problem" tror jag till och med var meningen jag använde. Men sluta nu hänga upp dig. Allt det där spelar ju ingen roll för vår relation och jag kommer inte svara mer om detta för det är alldeles för personliga frågor som nästintill kan röja vem tråden handlar om. (Om rätt person läser)
    Du gav "ekonomiska problem" som förslag till varför han inte vill eller kan skilja sig. Du verkar tycka att det vore rimligt att han har ekonomiska problem, trots att han tjänar 100k i månaden och äger hus och sommarstuga.

Då förstår jag lite bättre att han låter sig dras med på trekanter av den pådrivande vännen eftersom denne kan skänka bort miljoner för att rädda honom från konkurs. 

Jag tycker visst att detta är relevant eftersom det är ett vanligt förekommande inslag i destruktiva relationer.  
  • Ezmeraldah
    Ezmeraldah skrev 2025-03-15 10:00:52 följande:
    Du gav "ekonomiska problem" som förslag till varför han inte vill eller kan skilja sig. Du verkar tycka att det vore rimligt att han har ekonomiska problem, trots att han tjänar 100k i månaden och äger hus och sommarstuga.

Då förstår jag lite bättre att han låter sig dras med på trekanter av den pådrivande vännen eftersom denne kan skänka bort miljoner för att rädda honom från konkurs. 

Jag tycker visst att detta är relevant eftersom det är ett vanligt förekommande inslag i destruktiva relationer.  
    Alternativt att han ställer upp på trekanter för att han är skyldig sin vän miljonbelopp. Men mest troligt är förstås att han också gillar trekanter och har det av fri vilja, den förklaringen tror jag mest på. De kanske till och med köper sex ihop, han och den rika vännen, det skulle inte förvåna mig.

Brukar de kanske partyknarka lite? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (o) skrev 2025-03-15 10:21:27 följande:
    Självklart vill han ha både trekanter och pengar. Han lever det goda livet och har allting, pengar, sex, fru, hus, barn och en kärlekstörstande älskarinna som finns där tillgänglig så fort det passar honom. En riktig vinnare. TS är förloraren. Han får allt och hon får inget.
    Men varför skulle han säga till TS att han hade en skuld på miljonen om det inte var så? På nåt sätt verkar han ju ha ekonomiska problem? Han kanske inte har riktigt så god ekonomi som han vill få det att framstå som? Eller så kanske han har nåt missbruk, kanske spelberoende eller nåt.

Jag tror att han har flera kärlekstörstande älskarinnor på olika orter där han arbetar, som står beredda med både sex, bostad och pengar. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Wake up call) skrev 2025-03-15 11:55:13 följande:
    Jag håller med i sak.

Men det kan också användas som ett svepskäl till varför man mår dåligt och inte orkar ses? Eller varför man inte orkar bryta upp sin relation? Ungefär som det klassiska frun har psykiska problem och kan ta livet av sig.
    Men han har ju sagt till TS att han fick låna över en miljon av trekantskompisen och de ekonomiska problemen löste sig i och med det? Varför skulle han använda det som svepskäl för att inte skilja sig? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (o) skrev 2025-03-15 12:02:32 följande:
    Den här mannen inser givetvis att det gynnar honom att påvisa till TS olika orsaker till att han har det svårt och eländigt. Och det verkar ha fungerat bra. Det hjälper TS att överse med hans vidriga behandling av henne.
    Det här tycker jag låter troligast. Vi vet ju inte om han faktiskt hade nån skuld eller om han bara sa så. Och om han hade en skuld så vet vi inte om det verkligen var trekantskompisen som lånade ut pengar, det kan ju ha varit en annan kvinna.

Jag tycker att TS beskrivning av mannens agerande påminner obehagligt mycket om de romansbedragare som medierna rapporterat om den senaste tiden. Obs! Menar INTE att han skulle vara en av dem. Jag ser inget som tyder på det. Jag syftar enbart på att mannens beteende och agerande påminner om hur vissa av de männen beter sig och agerar. Jag syftar på strukturer och upplägg, INTE att det skulle vara samma person för det tror jag som sagt INTE. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-15 11:12:40 följande:

Nej, jag är väldigt säker på att han inte köper sex.
    Vännen skulle moraliskt kunna det för han har en väldigt respektlös kvinnosyn men jag tror inte det ändå. Eller ja kanske förresten. För att han kan. 

Får man fråga hur det gick till när er gemensamma bekant bjöd in just den här mannen till er trekant? Sa han typ "Jag känner en skittrevlig kille som jag tror att du skulle gilla, jag bjuder in honom!"? Eller fanns det nån särskild anledning till att han bjöd in just den här mannen? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (o) skrev 2025-03-15 17:24:57 följande:
    För att TS ska känna att han redan är mycket pressad i sitt liv och förhoppningsvis inte ställa några jobbiga krav på honom. För att TS ska känna att han har det eländigt och därför lyckas han inte så bra med deras så kallade förhållande eller ens behandla henne som en människa.

Fast det gäller ju förstås oavsett om skulden är sann eller ej. Det är möjligt att det var sant.
    Jo men OM skulden var påhittad för att väcka sympatier - varför skulle han då säga att han har lånat pengar av kompisen och att problemet är löst? Den enda förklaring jag ser i så fall är att han lånat pengar av en annan kvinna som han har ihop det med och vill dölja det och därför säger att han lånat av kompisen. 
Svar på tråden Han vågar inte