• Anonym (Svikare?)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

• Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?
  • Anonym (Svikare?)
    Anonym (Alice) skrev 2024-02-11 14:28:02 följande:
    Alltså, du har ju kunnat ta reda på det här själv från början? Visste du vad skolan hette? Vilken utbildning hon ville gå? Ja, då kunde du ju bara kollat upp allt kring boende, bidrag och allt sånt praktiskt själv. Du kunde ha hört av dig till skolan och frågat dem hur det fungerar. Det funkar ju inte att ta noll eget ansvar, och sen bli ledsen när det får konsekvenser.
    Visst. Men när pappan säger att skolan står för boende och det även ingår mat, då litade jag på det.
    Sedan var det inte ens säkert att hon skulle gå där eller välja något annat.
  • Anonym (Svikare?)
    Spucks skrev 2024-02-11 14:33:34 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur du får det upp till en kostnad på 10 000kr i månaden. Och i ditt förra inlägg var det plöstligt 5000kr, inte 10 000kr, och i den inkluderade du även hennes sport, vilket är en uppgift ni även har om hon bor hemma.
    Sunflora skrev 2024-02-11 14:21:35 följande:
    Hur tänkte du nu? Behöver man ingen mat när man går i gymnasiet? Inga hygienprodukter mm? 11 000 i månaden är i det minsta laget men det kan gå. 
    Som sagt, mat behöver hon väl även om hon bor hemma, det är ingen extra utgift som föräldrarna har pga skolgång på annan ort.
    Du läste fel: hyra på 10000 kr. i månaden. Inte månadskostnad. Den borde landa på 5- 6000 kr i månaden att betala extra.
  • Sunflora
    Spucks skrev 2024-02-11 14:33:34 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur du får det upp till en kostnad på 10 000kr i månaden. Och i ditt förra inlägg var det plöstligt 5000kr, inte 10 000kr, och i den inkluderade du även hennes sport, vilket är en uppgift ni även har om hon bor hemma.
    Sunflora skrev 2024-02-11 14:21:35 följande:
    Hur tänkte du nu? Behöver man ingen mat när man går i gymnasiet? Inga hygienprodukter mm? 11 000 i månaden är i det minsta laget men det kan gå. 
    Som sagt, mat behöver hon väl även om hon bor hemma, det är ingen extra utgift som föräldrarna har pga skolgång på annan ort.
    Det är oftast billigare att köpa mat till fler (per person) än om man bor själv. TS kommer också ha utgifter som hon inte hade haft hemma som hyra, bredband, hemförsäkring, el, eventuellt busskort, eventuellt vatten (ingår inte alltid) och så vidare. Tänk på vilka räkningar du själv har varje månad. 
    Anonym (T) skrev 2024-02-11 14:25:51 följande:
    jag har sjukpenning på grundnivå och får mindre än 11.000/ mån
    Det finns ingen grundnivå i sjukpenning den bygger på ens SGI så lägsta nivån är 0 kronor. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 14:36:53 följande:
    Visst. Men när pappan säger att skolan står för boende och det även ingår mat, då litade jag på det.
    Bara bortförklaringar!! Ditt eget ansvar då? Du skulle ju ha synar hans yttranden. Hur kan det komma sig att inget stämmer av vad han säger. Har bergis hänt förut men du har ignorerat det då också.
  • Spucks
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 14:39:26 följande:
    Du läste fel: hyra på 10000 kr. i månaden. Inte månadskostnad. Den borde landa på 5- 6000 kr i månaden att betala extra.

Nej, jag läste inte fel. Du skrev i din trådstart att hon hommer att få 3000kr i bidrag och att ni föräldrar måste lägga ut 3000-4000kr var. Det blir totalt 9000-11000kr.

Sunflora skrev 2024-02-11 14:41:44 följande:
    Det är oftast billigare att köpa mat till fler (per person) än om man bor själv. TS kommer också ha utgifter som hon inte hade haft hemma som hyra, bredband, hemförsäkring, el, eventuellt busskort, eventuellt vatten (ingår inte alltid) och så vidare. Tänk på vilka räkningar du själv har varje månad. 
    Anonym (T) skrev 2024-02-11 14:25:51 följande:
    jag har sjukpenning på grundnivå och får mindre än 11.000/ mån
    Det finns ingen grundnivå i sjukpenning den bygger på ens SGI så lägsta nivån är 0 kronor. 

Varför är det billigare att köpa till fler personer? Ja, stora förpackninga är oftast billigare, men det finns knappt något man inte kan frysa.
    Och ja, visst kostar en lägenhet något, men hon behöver ju inte bor ensam utan kan dela eller hyra ett rum. Och i ett nytt inlägg skriver TS nu plötsligt om 5000kr, vilket låter som en mycket rimligare extra kostnad.

• Spucks
    Menar du på allvar att du trodde att en gratis skola bekosta elevernas boende och mat?
  • Anonym (Gurkan)
    EpicF skrev 2024-02-11 14:05:36 följande:
    Inte csn isåfall. De har varit från andra halvåret det år man fyller 20 år de senaste 25 åren. 

Och jo, man kan det i gymnasiet om man fortfarande går gymnasiet när man är 20 eller andra halvåret det år man fyller 20 år.
    För gymnasiestudier gäller det du skriver, men det är många arton- och nittonåringar som har csn. Men då studerar de ju på högskola/universitet.
  • Anonym (r)
    Spucks skrev 2024-02-11 15:00:26 följande:
    Menar du på allvar att du trodde att en gratis skola bekosta elevernas boende och mat?

Snacka om att tolka som fan tolkar bibeln. De flesta skolor där inackordering finns ingår det mat i kostnaden för boendet. Ett då redan lågt prissatt boende och mat i det är billigare än en vanlig lägenhet med matkostnad.

Ett tillägg: frysmöjligheterna i små lägenheter/inackorderad är ofta väldigt små

• Anonym (Alice)
    Men herregud, skärp dig människa! Din 16-åring ville flytta hemifrån för att gå gymnasiet på annan ort och du är inte ens intresserad av skolan hon ska gå på? Du brydde dig inte ens tillräckligt mycket för att kolla på skolans hemsida. Det är ju bara pinsamt. Det spelar faktiskt ingen roll vad exet sa. Du hade ett eget ansvar här också, så ja, du svek definitivt din dotter här. 
  • Spucks
    Anonym (r) skrev 2024-02-11 15:08:06 följande:

Snacka om att tolka som fan tolkar bibeln. De flesta skolor där inackordering finns ingår det mat i kostnaden för boendet. Ett då redan lågt prissatt boende och mat i det är billigare än en vanlig lägenhet med matkostnad.

Ett tillägg: frysmöjligheterna i små lägenheter/inackorderad är ofta väldigt små

Jag tydde "står för boendet" att man inte behöver betala själv för det.
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?