• Anonym (Svikare?)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

• Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?
  • Anonym (NIU)

Jag har skummat genom tråden. 

Någonstans skriver någon om riksintag till idrottsutbildning. Någonstans att det bara är att TS barn ska läsa gymnasiet på annat ort. Vilket gäller? RIG, NIU eller "bara" att plugga på annan ort?

Om det är RIG då står kommunen för allt! Inklusive resor hem och till skolan. Är det NIU står föräldrarna för kalaset men vissa skolor har lite extra erbjudande som att eleverna kan få matlåda med sig hem = gratis middag.

Jag har en dotter som läser NIU på annan ort. Hon delar en 2:a med en annan elev som läser samma som min dotter. Pengar in är studiebidrag och inackorderingsbidrag(hur stort bidraget är beror på hur långt det är till skolan). Vi betalar hyra (2980 kr mån) + el + bredband + försäkring. Vi ser alltid till att frysen är på fylld med matlådor för 3 av 5 dagar i veckan hinner tjejerna inte laga mat då de tränar så många timmar efter skolan. Lägenheten hyrs av klubben som hyr ut i andra hand. De har en deal med det lokala kommunala bolaget att kunna göra så. 

Hela familjen har varit engagerad i att kolla upp vad som gäller och vi har hjälpts åt. Det går inte att lägga allt på en person. 

• EpicF
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-12 10:07:30 följande:

Fast TS har ju inte tagit ansvar över sin privatekonomi här? Det är fakta. Har inget att göra med hur mycket hon tjänar eller varför, men för att hon inte har kollat upp om hon ens har råd att skicka iväg dottern på idrottsgymnasiet. Det verkar ha kommit som en överraskning att skolan inte står för mat och boende och då börjar hon grina om att hon inte har råd och frågar om hon har någon skuld i att dottern inte kan åka längre. 

Hon har ju vetat hels tiden att hon har en snäv ekonomi. Hon har inte råd med 2-3k extra per månad och det är ju inget fel med det, men det visste hon ju även innan dotter ens sökte till skolan. 

Så nej, självklart har TS inte tagit ansvar för sin privatekonomi här och självklart är det därför även hennes fel att dottern inte kan gå på drömskolan.

Knappast bara hennes fel. Pappan har inte heller tagit sitt ansvar att ta reda på hur skolan fungerar, vad som ingår etc. Dotter har inte heller tagit reda på hur skolan fungerar etc. 

Vill man som barn gå på ett idrottsgymnasium med riksintag så borde man ha ett eget intresse att ta reda på fakta om skolan, boende etc. 
  • Anonym (Nino)

Det måste ju inte vara någons FEL att något inte går att uppnå?

Det finns mycket man kan vilja i livet men måste avstå utan att man måste skylla på någon annan.

Alla kommer heller inte ens in på sin drömutbildning och då får man ta näst bästa helt enkelt.

Att inte kunna flytta in i en 4:a som 16-åring är inte någons fel. Det är livet.

Jag frågar IGEN Alexandra - även om de haft råd, hur ska de få tag i en 4:a i en större stad på bara 6 månader? 4:or har ofta flera ÅRS kö. Och föräldrar får inte köa för sina barn. Och barn får stå i kö först vid 16 år. Och få måste de hitta ett bolag UTAN kö och hos dessa har större lägenheter ett hårt tryck eftersom det oftast finns mycket färre 4or än 2 eller 3rumslägenheter.

Så rent praktiskt, Alexandra, du har duckat den här frågan, HUR tänker du att de andra föräldrarna ska få tag i en 4a?

• Anonym (J)
    Anonym (NIU) skrev 2024-02-12 10:35:47 följande:

Jag har skummat genom tråden. 

Någonstans skriver någon om riksintag till idrottsutbildning. Någonstans att det bara är att TS barn ska läsa gymnasiet på annat ort. Vilket gäller? RIG, NIU eller "bara" att plugga på annan ort?

Om det är RIG då står kommunen för allt! Inklusive resor hem och till skolan. Är det NIU står föräldrarna för kalaset men vissa skolor har lite extra erbjudande som att eleverna kan få matlåda med sig hem = gratis middag.

Jag har en dotter som läser NIU på annan ort. Hon delar en 2:a med en annan elev som läser samma som min dotter. Pengar in är studiebidrag och inackorderingsbidrag(hur stort bidraget är beror på hur långt det är till skolan). Vi betalar hyra (2980 kr mån) + el + bredband + försäkring. Vi ser alltid till att frysen är på fylld med matlådor för 3 av 5 dagar i veckan hinner tjejerna inte laga mat då de tränar så många timmar efter skolan. Lägenheten hyrs av klubben som hyr ut i andra hand. De har en deal med det lokala kommunala bolaget att kunna göra så. 

Hela familjen har varit engagerad i att kolla upp vad som gäller och vi har hjälpts åt. Det går inte att lägga allt på en person. 

Bra där. Det är få i tråden som förstår vad som kräv.
  • Anonym (Mycket hjälp)

Att få tag på en lägenhet är nog minsta problemet. Förmodligen så finns det redan en 4:a som skolan alternativt klubben har hjälp till att fixa.

• Kvittning

Förstår inte riktigt hur det ska bli så mycket extra kostnader. 

Så hyra 3600, säg 4000 inkl. försäkring bredband mm (bredband kommer ju också delas på 3). 

Kollektivtrafik - det är en kostnad oavsett var hon bor
    Idrottande - kostnad oavsett var hon bor
    Mat - kostnad oavsett var hon bor
    Månadspeng - kostnad oavsett var hon bor, men kan väl kanske behöva lite extra om hon bor själv

Bidrag - 3 000

Ökad kostnad borde i så fall vara ca 2000 kr per månad (1000 kr boende + 1000 kr "extra"), delat på 2 så blir det ca 1000 kr per vuxen så ser faktiskt inte riktigt att det ska vara ett ekonomiskt problem såvida ni båda föräldrar inte båda lever med väldigt små marginaler. 

• Anonym (JB)
    Anonym (Mycket hjälp) skrev 2024-02-12 09:03:06 följande:

Att gå på ett idrottsgymnasium på riksintag ställer stora krav på eleven. Ofta är det träning tidig morgon ett par dagar i veckan, träning efter skolad och match/tävling/träning på helgerna.

Vår son ska också börja på en sådan utbildning i höst och flytta hemifrån. Vi räknar inte med att han kommer klara detta självständigt varken ekonomiskt eller praktiskt. Han är inte mogen att flytta hemifrån om man med det menar att klara sig på egen hand. Vi räknar med att åka dit en gång i månaden och stanna en vecka (kan jobba distans) för att stötta upp, tvätta, städa, göra matlådor mm. Vi kommer även stå på hyreskontraktet och betala hyran.

Detta kommer såklart kosta tid och pengar, men det gör det även idag när han bor hemma. Hans idrott kräver engagemang från oss föräldrar. Så det är snarare vi som kommer få mer luft i livet när han flyttar, så om det är någon som kan ta ett extra jobb är det vi föräldrar. 

Nu kanske din dotter är betydligt mer självständig än vår son, både med sin idrott och i övrigt. Men det låter som att du och pappan behöver ta ett rejält snack om vad detta kan innebära för er. 

Men jisses, ni har ju flera månader på er att lära honom tvätta, städa och laga mat! För övrigt lite sjukt att han inte redan kan det, i alla fall all städning bör väl en normalbegåvad tonåring klara av??
    Hur länge har ni tänkt curla honom såhär? Tills han träffar en partner som tar över?
  • Anonym (HB)
    Anonym (JB) skrev 2024-02-12 11:42:28 följande:
    Men jisses, ni har ju flera månader på er att lära honom tvätta, städa och laga mat! För övrigt lite sjukt att han inte redan kan det, i alla fall all städning bör väl en normalbegåvad tonåring klara av??
    Hur länge har ni tänkt curla honom såhär? Tills han träffar en partner som tar över?
    Det handlar ju inte om att han inte kan, utan att han förmodligen knappt har tid. 

Elitsatsar man på en idrott eller vad som helst, så krävs det enormt mycket träning och ovanpå det ska man studera de vanliga gymnasieämnena. 

Han städar säkert, men de kanske storstädar tillsammans?

Självklart tvättar man upp sina träningskläder regelbundet, men man kanske inte hinner med lakan etc. 
  • Anonym (C)

Å TS sjappade från tråden. Blev för lite stryka medhårs utan kritik om ansvar och förslag till handlingsplan. Trist. 

• Anonym (NIU)
    Anonym (JB) skrev 2024-02-12 11:42:28 följande:
    De har haft ÅR på sig att lära sitt barn att sköta ett hushåll....
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?