• Anonym (Svikare?)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

• Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?
  • Anonym (E)
    Spucks skrev 2024-02-11 12:05:21 följande:
    Hon får 3000kr i bidrag per månad och ni måste lägga ut 3-4000 var för hennes boende? Var är den där skolan, där det kostar 10 000kr i månaden att hyra ett rum? Monaco?
    Det kan tänkas att hon vill ha mat på bordet också.....
  • Anonym (Tänk lite)
    Spucks skrev 2024-02-11 12:05:21 följande:
    Hon får 3000kr i bidrag per månad och ni måste lägga ut 3-4000 var för hennes boende? Var är den där skolan, där det kostar 10 000kr i månaden att hyra ett rum? Monaco?

Hur många rum/lägenheter har du sett hyras ut för mindre än 4500 i månaden? Så om studiebidrag + inackordering landar på 3000 så är det redan där back 1500? sen el, bredband, mat? 

jag gick på gymnasiet i annan ort, mamma och pappa betalade hyran/elen/bredbandet med csn+inackordering samt lade till själva. bodde i en liten etta i Karlstad för 3800. Mat köpte jag för pengar jag tjänade på extrajobb. Tågresor hem och dyrare ytterplagg var mamma och pappa med och betalade på. Men alla föräldrar har inte den möjligheten. jag är oändligt tacksam för att jag var så priviligerad.

men räkna gärna ut själv och säg om det är orimligt eller ej. Jag kunde leva på mat för 1000 kr månaden men det var under 2010 och tror det är svårare att ha den budgeten för mat/hygien med rådande prisläge

• Anonym (Process)
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 11:48:29 följande:
    Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

Du är inte en svikare för att ditt barn har en annan medförälder som skyller sina tillkortakommanden på dig. 

Det som inte var så smart var att låta ditt ex, "tacka nej" till hjälp ... För i praktiken innebar detta att du tillät honom att låta tid gå och lura dig att ta "smällen" för att ert barn inte har möjlighet att plugga sin dröm.

Jag tänker att det enda rimliga faktiskt är att försöka hitta en inackordering och lösa den. Antingen lyckas ni inom er budget, eller så har du gjort vad du kan. Tänk på att folk faktiskt behöver extra -pengar nu, så ev. kan du hitta någon inackordering för 2-3 000, och då är det ju troligen plötsligt tämligen rimligt.
  • Anonym (Tänk lite)
    Anonym (CSN) skrev 2024-02-11 11:55:56 följande:

Din dotter får ansöka om CSN lån och bidraget från CSN. Det är vanligt att man ansöker om csn lån under studier. Summan man får idag ligger på ca 13.000 per månad med lånet och bidraget. 

det du skriver gäller för universitet och inte gymnasiestudier. läs på om du ska tipsa :) 

https://www.csn.se/fragor-och-svar/jag-studerar-pa-gymnasiet.-nar-kan-jag-ansoka-om-studiemedel.html

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/bidrag-for-gymnasiestudier-i-sverige.html
  • Spucks
    Anonym (E) skrev 2024-02-11 12:32:01 följande:
    Det kan tänkas att hon vill ha mat på bordet också.....
    Mat behöver hon väl även när hon bor hemma, så det är ingen extra utgift föräldrarna har om hon går gymnasiet i en annan stad.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Tänk lite) skrev 2024-02-11 12:32:33 följande:

Hur många rum/lägenheter har du sett hyras ut för mindre än 4500 i månaden? Så om studiebidrag + inackordering landar på 3000 så är det redan där back 1500? sen el, bredband, mat? 

jag gick på gymnasiet i annan ort, mamma och pappa betalade hyran/elen/bredbandet med csn+inackordering samt lade till själva. bodde i en liten etta i Karlstad för 3800. Mat köpte jag för pengar jag tjänade på extrajobb. Tågresor hem och dyrare ytterplagg var mamma och pappa med och betalade på. Men alla föräldrar har inte den möjligheten. jag är oändligt tacksam för att jag var så priviligerad.

men räkna gärna ut själv och säg om det är orimligt eller ej. Jag kunde leva på mat för 1000 kr månaden men det var under 2010 och tror det är svårare att ha den budgeten för mat/hygien med rådande prisläge

Jag är ledsen, men du var inte så priviligierad som du tror. Dina föräldrar var skyldiga enligt lag att betala mat, kläder och bostad åt dig, men de la delar av det ansvaret på dig. 
  • Anonym (HB)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-02-11 12:01:56 följande:
    Nej, det får hon tidigast det år hon fyller 20. 

Själv hade jag studielån från 18 års ålder men det är kanske andra regler nu. 

Hur som helst kan man ju inte ha det i gymnasiet. 

• EpicF
    Anonym (HB) skrev 2024-02-11 13:56:57 följande:

Själv hade jag studielån från 18 års ålder men det är kanske andra regler nu. 

Hur som helst kan man ju inte ha det i gymnasiet. 

Inte csn isåfall. De har varit från andra halvåret det år man fyller 20 år de senaste 25 åren. 

Och jo, man kan det i gymnasiet om man fortfarande går gymnasiet när man är 20 eller andra halvåret det år man fyller 20 år.
  • EpicF

Anonym (Ellen): Nej, föräldrar inte alls skyldiga att betala en bostad till sina barn. 

Det är skyldiga att stå för kost och logi tills man är 18 eller har gått ut gymnasiet (dock längst till 20år), men det innebär inte att de måste betala egen lägenhet till barnet. Inte ens om barnet väljer att studera gymnasiet på annan ord. Så jo, hon var priviligierad.

• Anonym (Svikare?)
    Anonym (r) skrev 2024-02-11 11:52:24 följande:

Jobbigt läge men hur blir summorna så höga? Om skolan har riksintag på sällsynta linjer bör de kunna hjälpa till i sökandet, att annonsera via deras kanaler. Gå via lokala FBgrupper. Kanske det finns någon annan som kan dela boende eller familj i närheten med rum att hyra. Sånt brukar kunna lösa sig även om det känns hopplöst.

Därför att de är 3 som ska dela på en fyra, om det går att få tag i. En fyra kostar minst 11.000 per månad. Det blir 3.600 kr + bredband, el, hemförsäkring och utgifter till hennes speciella idrott. Cirka 5.000 per månad. Jag kan inte undvara 2.500 kr. extra per månad.
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?