• Anonym (Svikare?)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

• Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?
  • EpicF
    Anonym (råkade läsa) skrev 2024-02-11 16:32:47 följande:
    Jag vet det men den som skrev inlägget specificerade inte det och det som stod där var fel.
    Är det rätt självklart när tråden handlar om just gymnasiet? Det ska väl knappast behöva specificeras? 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (JB) skrev 2024-02-11 16:55:17 följande:

Din dotter är snart vuxen. Tala om för henne precis som det är, att hennes pappa gav fel information etc. Hon är stor nog att kunna höra det. 

Och då kan ju TS också förklara att hon själv inte orkade kolla upp vad som gällde heller. TS bör väl kunna vara vuxen nog att ta ansvar för sin del av varför dottern inte kommer få gå på drömskolan?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Nino) skrev 2024-02-11 16:18:58 följande:

Det är ändå 6 månader kvar att lösa allt!

Sedan förstår jag inte varför 3 personer MÅSTE ha en 4a för 11000 kr/mån?

Skaffa en billig 2:a istället. En person får sovrummet, de andra två delar på vardagsrummet. Går de 3 år i skolan så kan de turas om.

Det finns smarta lösningar för att dela av rum, de kan ha bäddsoffa etc. En 2:a går säkert att hitta för vi säger 6000 kr (och billigare)

2000 kr var i hyra, 200 var i el, 200 var för bredband, 50 kr hemförsäkring = 2450 kr. Studiebidrag och inackordering är 3000 kr så då blir det 450 kr kvar att lägga på busskort tex.

Sedan betalar föräldrarna 2000 kr var, det är ju kostnad för mat som ändå skulle betalas. Dottern kan äta för 2000 kr och har då 2000 kr kvar till idrottsgrejer, smink och kläder.

Eh, nej, det där är ett fruktansvärt dåligt förslag. Det vore fräckt av TS att ens föreslå en sån lösning. Det fungerar inte att mena att andras barn ska sova på en bäddsoffa i ett vardagsrum varje natt i två års tid för att EN förälder inte hade vett att kolla upp vad det kunde kosta att skicka iväg sitt barn på en gymnasieskola i en annan stad. 

Det handlar ju ändå om växande ungdomar som satsar på sin idrott. De behöver bra möjligheter till vila och ett eget hörn för studier. De ska inte behöva sova på en soffa och bo i en trång liten tvåa utan eget space.
  • Anonym (Lärare)

Jag tycker allting låter väldigt märkligt.

För det första är inte antagningen klar än. Det blir den först i sommar. Din dotter har gjort en preliminär ansökan. Mycket kan hända än. Hon kan ändra sig. Mer meriterade elever kan söka och då minskar hennes chanser.

Är man tillräckligt mogen för att flytta hemifrån för studier bör man själv vara den som kollar upp och kommer med förslag på boende och finansiering!

Sedan att de verkar vara tre vänner som planerar att bo ihop. Även där kan det hända mycket.

Ni får väl tillsammans (du och dottern) titta på det mest prisvärda alternativet. Nu låter det ju lite som att hon vill bo med sina kompisar och med en viss standard. Vardagsrum som gymnasiestudenstudent liksom... åtminstone borde de titta på en mindre lägenhet och cirkulera mellan rummen tex terminsvis så alla får samma standard.

• Anonym (Steff)

Är det studierna eller att flytta hemifrån och bo tillsammans med kompisarna som lockar? Är det studierna så borde det gå att hitta ett billigare boende. Bor man inneboende ingår ju även kostnader för bredband el osv vanligtvis. Jag hade känt mig tryggare om min dotter bodde hemma hos några andra vuxna än tillsammans med andra tonåringar.

Matkostnader går att hålla nere om man är motiverad. Linssoppa och havregrynsgröt är inte dyrt. Lunch får hon väl gratis på skolan och hon hade ju ändå ätit hemma. 

Räkna ut hur mycket pengar du kan bidra med och berätta det för dottern. Låt henne själv fundera över om det går att  få ihop ekonomin. Du är ingen svikare. Ta några djupa andetag och fundera över vad alternativen är.  Ingen kan erbjuda sina barn allt de vill. Hjälp henne se över vilka möjligheter hon har och att ta ett välgrundat  beslut utifrån det. Att flytta hemifrån och bo med kompisar kan hon gör när hon är äldre och tjänar egna pengar  

Är hon stor nog att flytta hemifrån är hon stor nog att själv räkna på ekonomin 

• Anonym (Nino)

Alexandra, skämtar DU?

Varför skulle de INTE kunna dela på en 2:a och dela upp vardagsrummet i 2 så att alla tre får eget space?

Har man inte råd med en 4:a för 11000 kr i månaden så har man inte.

Vi är VÄLDIGT bortskämda i Sverige med att ha egna rum osv, vill man flytta hemifrån som 16-åring så har man inte råd med vad som helst!
    Finns många vars barn får dela rum, många länder där folk får bo med roommates, college där vuxna delar rum 2 och 2 osv.

Ska ts dotter ha råd att gå på gymnasiet så kan familjen inte vara kräsna. En 4 herregud! Om de anser 2a vara för liten trots att det ENKELT går att dela till 3 rum med hjälp av rumsavdelare så får de väl kolla på 3or då.

Tänka på utbudet är också en bra ide, 4or är jäkligt svårt att få tag i, en 2a mycket lättare. Plus att någon måste ju ha råd att stå på kontraktet.

• Anonym (P)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-11 17:35:34 följande:
    Eh, nej, det där är ett fruktansvärt dåligt förslag. Det vore fräckt av TS att ens föreslå en sån lösning. Det fungerar inte att mena att andras barn ska sova på en bäddsoffa i ett vardagsrum varje natt i två års tid för att EN förälder inte hade vett att kolla upp vad det kunde kosta att skicka iväg sitt barn på en gymnasieskola i en annan stad. 

Det handlar ju ändå om växande ungdomar som satsar på sin idrott. De behöver bra möjligheter till vila och ett eget hörn för studier. De ska inte behöva sova på en soffa och bo i en trång liten tvåa utan eget space.
    Att det står vardagsrum på planritningen betyder inte att det är förbjudet att möblera med sängar. Umgås kan man göra i köket.

Sedan har du förstås rätt i att alla tre tjejerna måste vara överens om att det är en acceptabel standard för dem. Det är ju ingen självklarhet att man vill bara för att det går.

/en som bott på internat med två personer per rum och tio rum per tvåmannadusch och två toaletter.
  • Anonym (J)

Att kombinera gymnasiet och idrotten kräver mat med tillräcklig energi och tillräckligt space fär återhämtning och studier. 

Jag har haft barn på idrottsgymnasium och det går liksom inte att ha dåliga förutsättningar. Som tur var kunde barnen bo hemma eftersom vi bor nära. Gymmet de tränade på kl 7 varje morgon låg på vägen till mitt jobb annars hade det blivit krångligt att ta sig dit.
    Glöm inte att idrotten kommer kräva resor (betalda) men mer fickpengar. Beroende på sport kan det också krävas ny utrustning då ungdomar utvecklas mycket i den åldern.Sen kan jag bara reflektera över att om ungdomen vill och ska satsa hårt framöver krävs mycket bättre planering och framförhållning av alla inblandade.

• Anonym (Göran.)

Nej, det är inte ditt fel. Hur skulle det kunna bli ditt fel. 

Livet är inte rättvist och vad är rättvist. Ekonomin sätter gränser och har ni inte möjlighet att betala för hennes boende så blir det svårt för henne att studera på annan ort. 

det är tyvärr den bistra verkligheten. 

• Sunflora
    Anonym (Nino) skrev 2024-02-11 17:55:33 följande:

Alexandra, skämtar DU?

Varför skulle de INTE kunna dela på en 2:a och dela upp vardagsrummet i 2 så att alla tre får eget space?

Har man inte råd med en 4:a för 11000 kr i månaden så har man inte.

Vi är VÄLDIGT bortskämda i Sverige med att ha egna rum osv, vill man flytta hemifrån som 16-åring så har man inte råd med vad som helst!
    Finns många vars barn får dela rum, många länder där folk får bo med roommates, college där vuxna delar rum 2 och 2 osv.

Ska ts dotter ha råd att gå på gymnasiet så kan familjen inte vara kräsna. En 4 herregud! Om de anser 2a vara för liten trots att det ENKELT går att dela till 3 rum med hjälp av rumsavdelare så får de väl kolla på 3or då.

Tänka på utbudet är också en bra ide, 4or är jäkligt svårt att få tag i, en 2a mycket lättare. Plus att någon måste ju ha råd att stå på kontraktet.

Vem ska stå på kontraktet? Den personen måste bo där, vara minst 18 år och tjäna 3.5 gånger hyran. 
    Anonym (råkade läsa) skrev 2024-02-11 17:18:41 följande:
    De 13000 ska studenten betala boendet och betydligt dyrare kurslitteratur för också...
    Ts dotter ska också betala för boendet. 
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?