• Anonym (Svikare?)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

• Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?
  • Anonym (Nino)

Det är ändå 6 månader kvar att lösa allt!

Sedan förstår jag inte varför 3 personer MÅSTE ha en 4a för 11000 kr/mån?

Skaffa en billig 2:a istället. En person får sovrummet, de andra två delar på vardagsrummet. Går de 3 år i skolan så kan de turas om.

Det finns smarta lösningar för att dela av rum, de kan ha bäddsoffa etc. En 2:a går säkert att hitta för vi säger 6000 kr (och billigare)

2000 kr var i hyra, 200 var i el, 200 var för bredband, 50 kr hemförsäkring = 2450 kr. Studiebidrag och inackordering är 3000 kr så då blir det 450 kr kvar att lägga på busskort tex.

Sedan betalar föräldrarna 2000 kr var, det är ju kostnad för mat som ändå skulle betalas. Dottern kan äta för 2000 kr och har då 2000 kr kvar till idrottsgrejer, smink och kläder.

• Anonym (Alice)
    Anonym (r) skrev 2024-02-11 16:11:48 följande:
    Oj, såna krav på allt när dottern inte ens kommit in. Bra att ni alltid kollar upp allt i lång tid i förväg utan att lita på andra, verkligen. För exet spelar tydligen flera tusen hit och dit ingen roll men att ge felaktig info och sedan utmåla TS som boven, hur är det rätt??
    Jag har aldrig sagt att exet har gjort rätt, men faktum är att TS hade ett ansvar som hon helt struntade i. Vem som helst kan fatta att det blir dyrare att ens barn flyttar hemifrån för att gå gymnasiet än att barnet bor hemma. Som förälder bör man ju kolla om skolan ens är en möjlighet innan barnet söker dit. Det blir ju bara hemskt nu när flickan faktiskt kommit in och att TS först nu börjar fundera på hur det ska fungera ekonomiskt.
  • Anonym (råkade läsa)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-02-11 12:01:56 följande:
    Nej, det får hon tidigast det år hon fyller 20. 
    Du måste vara trött i mössan, alla som läser på högskolenivå får studielån och min son har gått direkt från gymnasiet dit. Då är man inte 20.
  • Anonym (Nino)
    Anonym (råkade läsa) skrev 2024-02-11 16:27:09 följande:
    Du måste vara trött i mössan, alla som läser på högskolenivå får studielån och min son har gått direkt från gymnasiet dit. Då är man inte 20.
    Personen pratar om gymnasienivå, då får man csn-lån tidigast hösten det år man fyller 20 år.
  • Anonym (råkade läsa)
    Anonym (Nino) skrev 2024-02-11 16:31:32 följande:
    Personen pratar om gymnasienivå, då får man csn-lån tidigast hösten det år man fyller 20 år.
    Jag vet det men den som skrev inlägget specificerade inte det och det som stod där var fel.
  • Sunflora
    Spucks skrev 2024-02-11 14:48:26 följande:

Nej, jag läste inte fel. Du skrev i din trådstart att hon hommer att få 3000kr i bidrag och att ni föräldrar måste lägga ut 3000-4000kr var. Det blir totalt 9000-11000kr.

Sunflora skrev 2024-02-11 14:41:44 följande:
    Det är oftast billigare att köpa mat till fler (per person) än om man bor själv. TS kommer också ha utgifter som hon inte hade haft hemma som hyra, bredband, hemförsäkring, el, eventuellt busskort, eventuellt vatten (ingår inte alltid) och så vidare. Tänk på vilka räkningar du själv har varje månad. 
    Det finns ingen grundnivå i sjukpenning den bygger på ens SGI så lägsta nivån är 0 kronor. 

Varför är det billigare att köpa till fler personer? Ja, stora förpackninga är oftast billigare, men det finns knappt något man inte kan frysa.
    Och ja, visst kostar en lägenhet något, men hon behöver ju inte bor ensam utan kan dela eller hyra ett rum. Och i ett nytt inlägg skriver TS nu plötsligt om 5000kr, vilket låter som en mycket rimligare extra kostnad.

Det förutsätter att man har en frys. Som inneboende har man ofta begränsad plats att ha frysvaror och i ettor är det väldigt vanligt att bara ha frysfack eller en halvkyl, halvfrys. Hyra ett rum är inte gratis heller, standardpriset där jag bor är 5000 kronor. Om vi bortser från att kötiden för en lägenhet är flera år så får man inte skriva på hyreskontrakt före man fyller 18 år och ska de hyra i första hand kräver de flesta värdar dels att man bor där och dels att man säger upp nuvarande kontrakt eller säljer sin bostad (dvs ts föräldrar kan inte skriva på åt henne)  

5000 är en fantasi så billigt kommer det inte bli. En tonåring har inte mindre utgifter än en vuxen skulle du själv kunna leva på 5000 kronor i månaden?
  • Sunflora
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 14:12:12 följande:
    De ska dela lägenhet. Jag har föreslagit att hon ska extrajobb men det vägrar hennes pappa för det kommer hon "inte ha tid med".

Finns inga stipendier eller fonder. Har kollat med ljus och lykta.

Inga far eller morföräldrar finns i livet.
    Hur ska det gå till rent praktiskt? Den som skriver på kontraktet måste vara minst 18 år, vara bosatt på adressen och tjäna 3,5 gånger hyran. Om hyran är på 10 000 måste alltså den personen tjäna 35 000 i månaden. Var har ni hittat en sån person som är villig att dela lägenhet med gymnasieungdomarna? 
  • Anonym (Mamma)

Vi har en niondeklassare som sökt gymnasiet i annan stad.
    Dessa funderingar började redan för ett par år sedan så både vi föräldrar och ungdomen har hunnit tänka ekonomiskt resp prova på att vara en vecka på skolan. Det kommer bli tuffa år egna semesterresor blir sportresor, jag kan köpa/laga billigare mat tex.
    På min gymnasietid bodde jag för 900kr/mån ingen dusch eller tvättmaskin i lägenheten,lärde mig uppskatta havregryn och jobbade extra när det fanns tid.

• Anonym (råkade läsa)
    Sunflora skrev 2024-02-11 16:32:48 följande:
    Det förutsätter att man har en frys. Som inneboende har man ofta begränsad plats att ha frysvaror och i ettor är det väldigt vanligt att bara ha frysfack eller en halvkyl, halvfrys. Hyra ett rum är inte gratis heller, standardpriset där jag bor är 5000 kronor. Om vi bortser från att kötiden för en lägenhet är flera år så får man inte skriva på hyreskontrakt före man fyller 18 år och ska de hyra i första hand kräver de flesta värdar dels att man bor där och dels att man säger upp nuvarande kontrakt eller säljer sin bostad (dvs ts föräldrar kan inte skriva på åt henne)  

5000 är en fantasi så billigt kommer det inte bli. En tonåring har inte mindre utgifter än en vuxen skulle du själv kunna leva på 5000 kronor i månaden?
    En tonåring har definitivt mindre utgifter än en vuxen. De betalar vanligen inte för  barn (!), fack, a-kassa, extra inkomstförsäkring, bil, en inhyrd behöver inte betala hemförsäkring, det finns studentrabatter på kollektivtrafik med mera.

Behöver man hemförsäkring finns Hedvig student för 49 kr/mån.

Man måste inte gå på gym, eller fika ute eller bara köpa nya kläder.
    Man kan köpa bra skor och röra sig ute samt träffas hemma hos varandra.

Studielånet är på 13052 kr och det förväntas myndiga studenter klara sig på, även om de måste jobba en del för att täcka sommarmånaderna.
  • Anonym (råkade läsa)

Det är jättevanligt att ungdomar är inneboende, jag vet flera som varit det och min svärmor har alltid haft en student i källaren i villan i 20 års tid, för att dämpa lånekostnaderna. De bor där tills de har fått studentrum eller lägenhet och sen är det bara att ta in nästa.

Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?