• Anonym (Hoppas)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

Jag har gått gymnasiet men fick väldigt många IG. De ämnen jag saknar just nu är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. Man måste ha godkänt i minst 90% för att ha grundläggande behörighet jag har 86% godkänt. Har skrivit högskoleprovet och fått 1,4. Ingen av programmen jag sökt kräver fysik 2 eller matte 4. 

Ska skriva en prövning i matte 4 om två veckor men har underskattat hur lång tid det tar att plugga har bara läst halva kursen och det är tveksamt om jag kommer få ett E. 

• Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?
  • Anonym (Jessica)
    EpicF skrev 2024-05-07 09:07:27 följande:
    Du kan inte söka på enbart HP om du inte uppfyller någon av de olika kraven för grundläggande behörighet. Hade man kunnat det hade gymnasiet varit helt onödigt. 
    Precis 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 07:49:53 följande:

Okej, trodde man behövde grundläggande behörighet. Verkar märkligt men okej det är kanske så. Fast så var det för bara några år sedan när jag pluggade.

Nepp, jag har inte sagt att någon är dum och slö. Absolut skulle inte jag göra det , då jag själv tog lång tid på mig att läsa upp gymnasiet. 

Jag tycker bara att man bör läsa upp så man kommer in. Inte ta en genväg. Genom att ha både grundläggande behörighet och kanske komma in på provet, får han dubbla chanser. Mycket bättre. Dessutom ska han läsa vidare i x antal år. Då är det bra att satsa innan. Så man verkligen kommer in. 

Jag har satsat har läst upp 700 poäng och ska självklart skriva provet men lyckas jag inte vill jag gärna inte vänta ett år till. Tar ingen genväg heller reglerna är lika för alla. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 07:51:30 följande:

Jag tyckte själv det var trist att läsa till kurser för att få grundläggande behörighet för att ens kunna komma in. Men jag vände det till något bra.  En kurs närmre för varje gång! Wohoo, ungefär.

Man behöver kunskaperna, man behöver kurserna. Detta för att faktiskt klara av att läsa utbildningen. Därför behövs den grundläggande behörigheten. Den kan man inte strunta i.

Jag har mer kunskap än jag behöver. De program jag sökt kräver matte 1 eller 2 jag har läst matte 3 och fått godkänt i det. 
  • Anonym (Lisa)

Vad ni inte verkar förstå är att man kan uppnå grundläggande behörighet på flera sätt dels
    1) man har godkända betyg från gymnasiet 
    2)man är inte godkänd i alla ämnen utan kompletterar med komvux
    3) Man har som jag tidigare skrivit svenska 1,2 och 3, matte 1 och 2, engelska 5 och 6 samt samhällskunskap 1b. Har man utöver det 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid bedöms man också ha grundläggande behörighet.

Det som skiljer det tredje alternativet är att man inte har tillräckligt med betyg för att söka i de kvoter som går efter betyg men man kan söka med HP. 1/3 av alla sökande brukar oftast tas in av högskolorna. Har man alternativ 1 eller 2 är ju fördelen att man kan vara med i båda urvalsgrupperna.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 10:04:33 följande:

Vad ni inte verkar förstå är att man kan uppnå grundläggande behörighet på flera sätt dels
    1) man har godkända betyg från gymnasiet 
    2)man är inte godkänd i alla ämnen utan kompletterar med komvux
    3) Man har som jag tidigare skrivit svenska 1,2 och 3, matte 1 och 2, engelska 5 och 6 samt samhällskunskap 1b. Har man utöver det 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid bedöms man också ha grundläggande behörighet.

Det som skiljer det tredje alternativet är att man inte har tillräckligt med betyg för att söka i de kvoter som går efter betyg men man kan söka med HP. 1/3 av alla sökande brukar oftast tas in av högskolorna. Har man alternativ 1 eller 2 är ju fördelen att man kan vara med i båda urvalsgrupperna.

• Anonym (Lisa)

Det du behöver göra Ts är att snabbt som attan prata med antagning och kolla om du kan komplettera med intyg som som bevisar att du har minst 3 års arbetslivserfarenhet då det är nåt du missat info om. Under antagning.se kan läsa om detta under En annan väg. Lycka till!

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 10:09:27 följande:

Det du behöver göra Ts är att snabbt som attan prata med antagning och kolla om du kan komplettera med intyg som som bevisar att du har minst 3 års arbetslivserfarenhet då det är nåt du missat info om. Under antagning.se kan läsa om detta under En annan väg. Lycka till!

Tack så hemskt mycket! Och tack för att du försvarade mig jag uppskattar det. Jag ska kontakta dem direkt. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 09:56:23 följande:
    Jag har mer kunskap än jag behöver. De program jag sökt kräver matte 1 eller 2 jag har läst matte 3 och fått godkänt i det. 
    Okej vad bra men då har du väl grundläggande behörighet då vad är problemet?
  • Anonym (Jessica)

Sök utbildningarna med både din grundläggande behörighet och provet då ska du nog komma in. 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 11:47:39 följande:
    Okej vad bra men då har du väl grundläggande behörighet då vad är problemet?

För att ha grundläggande behörighet måste man ha 90% godkänt alltså 2250 godkända gymnasiepoäng jag har bara 2150 godkända poäng och saknar alltså 100 poäng det står i trådstarten. 

Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?