• Anonym (Hoppas)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

Jag har gått gymnasiet men fick väldigt många IG. De ämnen jag saknar just nu är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. Man måste ha godkänt i minst 90% för att ha grundläggande behörighet jag har 86% godkänt. Har skrivit högskoleprovet och fått 1,4. Ingen av programmen jag sökt kräver fysik 2 eller matte 4. 

Ska skriva en prövning i matte 4 om två veckor men har underskattat hur lång tid det tar att plugga har bara läst halva kursen och det är tveksamt om jag kommer få ett E. 

• Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (UNI) skrev 2024-05-06 18:48:09 följande:
    Du var inte speciellt tydlig i din TS. Det är vanligt att viktig information från TS kommer först några inlägg senare, och att TS då tycker att de som svarat "inte kan", "svarar fel", "är dumma". Folk i tråden är inte tankeläsare och har inte hela din historia/sammanhang klart för sig.

Bättre att vända sig till de aktuella universiteten (för du måste väl veta till vilka lärosäten du sökt) och fråga dem istället. Eller vara mer tydlig/detaljerad i din TS.
    All information finns i trådstarten. Vad är det du tycker är otydligt? Jag bifogade väldigt mycket detaljer. Det är ett faktum att många här svarat fel och inte kan det har inget med tankeläsning att göra. 
  • Anonym (Hoppas)
    Hjelm skrev 2024-05-06 18:56:44 följande:

Alltså, du kommer inte in på universitetet utan grundläggande behörighet. Det är det som är grejen...

Enligt antagningsservice kan man göra det.  
  • AndreaBD
    Anonym (UNI) skrev 2024-05-06 17:35:56 följande:
    Det är sant att gymnasiet och universitet är två olika världar. Men det är också sant att den studieteknik som funkar för gymnasiet, inte behöver funka lika bra (eller ens alls) för universitetsstudier. Jag vet många, undertecknad inkluderad, som hade bra studieteknik på gymnasiet, men som var tvungna att tänka om när vi kom till uni, eftersom det är så annorlunda. Det tog mig nästan hela första året på uni innan jag hittade vilken studieteknik som funkade där.

Därför vill jag nog uttrycka det som att man behöver ha bra självdisciplin i sina studier för att lyckas på uni, men att själva studietekniken som funkade på gymnasiet inte alls behöver funka på uni. Fast det kanske är det du menar?
    Absolut. Jag har själv sett folk som klarat gymnasiet bra, som sedan har haft problem på universitetet. Och där kan man verkligen underskatta hur mycket tid det tar. 
  • Anonym (Jessica)

Men snälla. Läs till en kurs bara och sluta klaga. Det heter grundläggande behörighet av en anledning. Man behöver de kunskaperna för att klara utbildningen. Ska du plugga vidare så lägg lite krut på att plugga upp betygen då. Men orkar du inte ens det så blir det nog svårt att plugga sen med. 

Från en som läste upp hela gymnasiet vilket tog 10 år totalt pga tidigare psykisk ohälsa. Läste sen vidare.

Det går om man vill 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-06 19:11:32 följande:

Men snälla. Läs till en kurs bara och sluta klaga. Det heter grundläggande behörighet av en anledning. Man behöver de kunskaperna för att klara utbildningen. Ska du plugga vidare så lägg lite krut på att plugga upp betygen då. Men orkar du inte ens det så blir det nog svårt att plugga sen med. 

Från en som läste upp hela gymnasiet vilket tog 10 år totalt pga tidigare psykisk ohälsa. Läste sen vidare.

Det går om man vill 

När har jag klagat? Jag undrar vad som gäller inget annat. 

Jag behöver inte matematik 4 för att klara utbildningen många som går det jag vill läsa har troligtvis inte läst den kursen. 

Det här handlar tyvärr inte om vilja eller ork och jag förstår inte vad dina 10 år och psykiska ohälsa har med det här att göra. På vilket sätt påverkar det universitetets regler?  

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 19:17:30 följande:

När har jag klagat? Jag undrar vad som gäller inget annat. 

Jag behöver inte matematik 4 för att klara utbildningen många som går det jag vill läsa har troligtvis inte läst den kursen. 

Det här handlar tyvärr inte om vilja eller ork och jag förstår inte vad dina 10 år och psykiska ohälsa har med det här att göra. På vilket sätt påverkar det universitetets regler?  

Jag skrev så för du inte verkar orka läsa till en kurs så du har grundläggande behörighet 
  • Anonym (Jessica)

Hur ska du orka läsa vidare då

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-06 19:33:02 följande:
    Jag skrev så för du inte verkar orka läsa till en kurs så du har grundläggande behörighet 
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-06 19:33:13 följande:

Hur ska du orka läsa vidare då

När har jag skrivit att jag inte orkar det? Du har hittat på det helt själv det har inget med mig att göra. 
  • Anonym (D)

Vet inte riktigt om du kan byta ut vad som helst, men den lokala kursen borde du ju kunna byta ut. Ska faktiskt själv försöka förstå lite mer vad man kan byta ut för att hjälpa sonen inför gymnasievalet, men i hans fall handlar det om att han nog vill läsa Matte 5, entreprenörskap och Engelska 7, och eventuellt kunna räkna bort filosofi och psykologi som ingår som lokala kurser på det naturprogrammet han funderar på om han får bättre betyg i extrakurserna. Han kommer alltså ha mer än normalt antal poäng i slutändan.

En fördel med Engelska 7 är ju att det ger meritpoäng också. 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (D) skrev 2024-05-06 19:58:30 följande:

Vet inte riktigt om du kan byta ut vad som helst, men den lokala kursen borde du ju kunna byta ut. Ska faktiskt själv försöka förstå lite mer vad man kan byta ut för att hjälpa sonen inför gymnasievalet, men i hans fall handlar det om att han nog vill läsa Matte 5, entreprenörskap och Engelska 7, och eventuellt kunna räkna bort filosofi och psykologi som ingår som lokala kurser på det naturprogrammet han funderar på om han får bättre betyg i extrakurserna. Han kommer alltså ha mer än normalt antal poäng i slutändan.

En fördel med Engelska 7 är ju att det ger meritpoäng också. 

Jag tror det är en helt annan sak om man tentar upp och om man byter ut på gymnasiet. Psykologi 1 är en nationell kurs inte en lokal. 

Hoppas det går bra för din son! 

Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?