• Anonym (Hoppas)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

Jag har gått gymnasiet men fick väldigt många IG. De ämnen jag saknar just nu är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. Man måste ha godkänt i minst 90% för att ha grundläggande behörighet jag har 86% godkänt. Har skrivit högskoleprovet och fått 1,4. Ingen av programmen jag sökt kräver fysik 2 eller matte 4. 

Ska skriva en prövning i matte 4 om två veckor men har underskattat hur lång tid det tar att plugga har bara läst halva kursen och det är tveksamt om jag kommer få ett E. 

• Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?
  • Anonym (UNI)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 18:02:46 följande:

Det svar antagningsservice har gett mig är; 

Till höstterminen 2024 har vissa lärosäten gett dig undantag från grundläggande behörighet och du söker med ditt högskoleprovsresultat till dessa. 

Jag har inte gjort en ansökan om att bli undantagen från grundläggande behörighet det har skett automatiskt. Tror inte argument gör någon skillnad reglerna är som de är. 

Det jag undrar över är vilka lärosäten som gör dessa undantag och om man hamnar i samma antagningskategori som de med behörighet som skrivit högskoleprovet. 

Det är universiteten som avgör vilka de antar på reell kompetens, det finns inte några formella regler kring det, så jo, argument spelar roll. Man måste kunna visa på vilket sätt man besitter reell kompetens, och i vissa fall får sökanden göra någon typ av prov.

Om du inte är nöjd med svaren du får här, så ställ följdfrågor till antagning.se istället, ingen här vet hur de resonerat.
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:45:14 följande:
    Jag är inte alls i samma situation nu som i gymnasiet mina dåliga betyg berodde inte på dåliga studievanor. Jag har pluggat upp 700 poäng hittills och bortsett från matten har det gått bra. 
    Anonym (UNI) skrev 2024-05-06 17:26:28 följande:
    Du kommer inte in om du inte har grundläggande behörighet. Det spelar ingen roll vad du skriver på högskoleprovet, har du inte gymnasiekompetensen är du inte behörig till universitetet.

Varför läser du matte 4 och fysik 2 om du inte behöver dem för att komma in på de program du sökt? Det går väl att få ihop gymnasiebetyget utan dem?

Om jag var du skulle jag satsa på universitetet nästa år i stället. Då hinner du läsa in de kurser du saknar.

Varifrån har du fått den informationen? Det stämmer inte med vad som står på antagning.se eller den info jag fått då jag mejlat dem. 

Tyvärr gick jag natur så de är de ämnena jag har att förhålla mig till. 

Jag frågade inte om namnet utan era erfarenheter, statistik eller liknande går såklart också bra. 
    Anonym (Q) skrev 2024-05-06 17:12:42 följande:

Omöjligt tyvärr. Om du inte har grundläggande behörighet så kommer du inte in under några som helst omständigheter. Systemet för antagningen kommer diskvalificera dig och det kommer stå att du inte är behörig till utbildningen du sökt.

Varifrån har du fått den informationen? Enligt både antagning.se och det svar jag fått då jag mejlat dem ska det gå. 
    Även om du läste natur på gymnasiet så kan du byta ämnen mot samhällsaämnen. 

Nu vet jag inte vad för svar du fått men utan grundläggande behörighet så är man inte ens behörig att säga universitet. 

"Grundläggande behörighet = det du måste ha
    För att få grundläggande behörighet måste du ha:
    examen från ett högskoleförberedande program, eller
    yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i svenska 2 och 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6. Om de kurserna inte ingår i din gymnasieexamen så kan du komplettera med dem i efterhand på till exempel komvux eller folkhögskola. 
    Till vissa utbildningar krävs bara grundläggande behörighet"

www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/grundlaggande-behorighet/

Däremot kan man få undantag från Särskild behörighetskravet med sk reell kompetans. 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 18:05:41 följande:

Utsn grundläggande behörighet kommer du inte in på universitetet alls. Grundläggande behörighet är ett måste för alla programmen. 

Men om du inte klarar fysiken så läs en samhällskunskap istället för att få grundläggande behörighet. 

EpicF skrev 2024-05-06 18:10:42 följande:
    Även om du läste natur på gymnasiet så kan du byta ämnen mot samhällsaämnen. 

Nu vet jag inte vad för svar du fått men utan grundläggande behörighet så är man inte ens behörig att säga universitet. 

"Grundläggande behörighet = det du måste ha
    För att få grundläggande behörighet måste du ha:
    examen från ett högskoleförberedande program, eller
    yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i svenska 2 och 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6. Om de kurserna inte ingår i din gymnasieexamen så kan du komplettera med dem i efterhand på till exempel komvux eller folkhögskola. 
    Till vissa utbildningar krävs bara grundläggande behörighet"

www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/grundlaggande-behorighet/

Däremot kan man få undantag från Särskild behörighetskravet med sk reell kompetans. 

Det svar jag fått från antagnings service är: 

Till höstterminen har vissa lärosäten gett dig undantag från grundläggande behörighet och du söker med ditt högskoleprovsresultat till dessa. 

Frågan är om jag hamnar i samma kategori som andra som söker med högskoleprovet och vilka utbildningar som gjort dessa undantag. 

Jag har godkänt i både svenska och engelska. De enda ämnena jag har IG i är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs resten har jag betyg i. För att ha grundläggande behörighet måste man ha minst 90% godkänt det är där problemet sitter för mig jag har 86% godkänt. 

Känner mig dum som inte kollade om jag kunde byta ut ämnen jag har tagit för givet att jag måste tenta det jag redan läst. 

Jag kan också komma in fast jag läst ett reducerat program det kan ha varit ett skäl till att de gjort undantag. 

• Anonym (Vj)

Jag antar att du fått undantag baserat på att du läst minst 800 poäng via komvux utöver matematik, engelska och svenska. Så som beskrivs här:
    https://www.uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/grundlaggande-behorighet---oavslutade/

Jag vet inte hur det påverkar dina chanser att komma in och medger att jag inte läst särskilt noga, så det kanske står någonstans. Men jag såg inget och kan väl anta att du har samma chanser som vem som helst då. Om ditt högskoleprovsresultat räcker beror på vilket resultat andra som söker samma utbildning hade. Kolla antagningsstatistik för att se vad som krävts tidigare år.

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (UNI) skrev 2024-05-06 18:10:02 följande:
    Det är universiteten som avgör vilka de antar på reell kompetens, det finns inte några formella regler kring det, så jo, argument spelar roll. Man måste kunna visa på vilket sätt man besitter reell kompetens, och i vissa fall får sökanden göra någon typ av prov.

Om du inte är nöjd med svaren du får här, så ställ följdfrågor till antagning.se istället, ingen här vet hur de resonerat.

Jag visar det med mina betyg. Det fanns ett prov som utfördes under 2 år där man kunde få grundläggande behörighet om man inte gått gymnasiet det gäller inte för mig och proven görs inte längre. Antagningsservice och universitet har inte bett om några argument gör de det kan jag bara säga att matte 4 inte krävs för utbildningen och därför inte är relevant. 

Det handlar inte om att jag inte är nöjd utan att svaren här är felaktiga. 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Vj) skrev 2024-05-06 18:26:44 följande:

Jag antar att du fått undantag baserat på att du läst minst 800 poäng via komvux utöver matematik, engelska och svenska. Så som beskrivs här:
    https://www.uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/grundlaggande-behorighet---oavslutade/

Jag vet inte hur det påverkar dina chanser att komma in och medger att jag inte läst särskilt noga, så det kanske står någonstans. Men jag såg inget och kan väl anta att du har samma chanser som vem som helst då. Om ditt högskoleprovsresultat räcker beror på vilket resultat andra som söker samma utbildning hade. Kolla antagningsstatistik för att se vad som krävts tidigare år.

Det där verkar bara gälla om man gått gymnasiet utomlands. Jag har läst 700 poäng på komvux inklusive matte och engelska. 

Jag vet vad som krävdes tidigare år och baserat på det kommer jag in. 

• Anonym (D)

Kontakta SYO och kolla upp med någon som faktiskt har mer information och kunskap än folk på Familjeliv.

Har du kunskaper i något annat ämne skulle du ju eventuellt kunna göra särskild prövning i det, byta ut ämnen och på så sätt få till 90% godkänt. Har du t.ex. A i Engelska 6 borde det väl inte vara helt omöjligt att få godkänt i Engelska 7. Har dock inte full koll på nivån på just de kurserna. 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (D) skrev 2024-05-06 18:36:43 följande:

Kontakta SYO och kolla upp med någon som faktiskt har mer information och kunskap än folk på Familjeliv.

Har du kunskaper i något annat ämne skulle du ju eventuellt kunna göra särskild prövning i det, byta ut ämnen och på så sätt få till 90% godkänt. Har du t.ex. A i Engelska 6 borde det väl inte vara helt omöjligt att få godkänt i Engelska 7. Har dock inte full koll på nivån på just de kurserna. 

Kan man byta ut ämnen? Är du säker på det? Jag har mejlat antagningsservice men inte fått svar än. Tyvärr är det försent att skriva en prövning i ett annat ämne den här terminen men det kan vara bra att veta för framtiden. Engelska 7 skulle jag få godkänt på direkt det behöver jag inte ens plugga till. 
  • Anonym (UNI)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 18:29:12 följande:

Jag visar det med mina betyg. Det fanns ett prov som utfördes under 2 år där man kunde få grundläggande behörighet om man inte gått gymnasiet det gäller inte för mig och proven görs inte längre. Antagningsservice och universitet har inte bett om några argument gör de det kan jag bara säga att matte 4 inte krävs för utbildningen och därför inte är relevant. 

Det handlar inte om att jag inte är nöjd utan att svaren här är felaktiga. 

Du var inte speciellt tydlig i din TS. Det är vanligt att viktig information från TS kommer först några inlägg senare, och att TS då tycker att de som svarat "inte kan", "svarar fel", "är dumma". Folk i tråden är inte tankeläsare och har inte hela din historia/sammanhang klart för sig.

Bättre att vända sig till de aktuella universiteten (för du måste väl veta till vilka lärosäten du sökt) och fråga dem istället. Eller vara mer tydlig/detaljerad i din TS.
  • Hjelm

Alltså, du kommer inte in på universitetet utan grundläggande behörighet. Det är det som är grejen...

Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?