EpicF skrev 2024-05-06 18:05:41 följande:
Utsn grundläggande behörighet kommer du inte in på universitetet alls. Grundläggande behörighet är ett måste för alla programmen.
Men om du inte klarar fysiken så läs en samhällskunskap istället för att få grundläggande behörighet.
EpicF skrev 2024-05-06 18:10:42 följande:
Även om du läste natur på gymnasiet så kan du byta ämnen mot samhällsaämnen.
Nu vet jag inte vad för svar du fått men utan grundläggande behörighet så är man inte ens behörig att säga universitet.
"Grundläggande behörighet = det du måste ha
För att få grundläggande behörighet måste du ha:
examen från ett högskoleförberedande program, eller
yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i svenska 2 och 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6. Om de kurserna inte ingår i din gymnasieexamen så kan du komplettera med dem i efterhand på till exempel komvux eller folkhögskola.
Det svar jag fått från antagnings service är:
Till höstterminen har vissa lärosäten gett dig undantag från grundläggande behörighet och du söker med ditt högskoleprovsresultat till dessa.
Frågan är om jag hamnar i samma kategori som andra som söker med högskoleprovet och vilka utbildningar som gjort dessa undantag.
Jag har godkänt i både svenska och engelska. De enda ämnena jag har IG i är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs resten har jag betyg i. För att ha grundläggande behörighet måste man ha minst 90% godkänt det är där problemet sitter för mig jag har 86% godkänt.
Känner mig dum som inte kollade om jag kunde byta ut ämnen jag har tagit för givet att jag måste tenta det jag redan läst.
Jag kan också komma in fast jag läst ett reducerat program det kan ha varit ett skäl till att de gjort undantag.