• Anonym (Hoppas)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

Jag har gått gymnasiet men fick väldigt många IG. De ämnen jag saknar just nu är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. Man måste ha godkänt i minst 90% för att ha grundläggande behörighet jag har 86% godkänt. Har skrivit högskoleprovet och fått 1,4. Ingen av programmen jag sökt kräver fysik 2 eller matte 4. 

Ska skriva en prövning i matte 4 om två veckor men har underskattat hur lång tid det tar att plugga har bara läst halva kursen och det är tveksamt om jag kommer få ett E. 

• Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?
  • EnAnonumius
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:45:14 följande:
    EnAnonumius skrev 2024-05-06 17:25:28 följande:

Det finns ju en anledning till att det heter grundläggande behörighet..😏

Jag frågade inte om namnet utan era erfarenheter, statistik eller liknande går
    Ursäkta?

Detta är från din trådstart citerar dig och dina egna ord:

"
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:00:51 följande:

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

(slut på citatet)

Sedan så frågar jag dig. Hur kunde du få 1.4 på högskoleprovet, när du inte förstår en sådan enkel sak som ett påtalande?  Jag påtalade för dig att det finns en anledning till att det då heter grundläggande behörighet.

Av någon märklig anledning så verkar det ju passerat milsvid högt över ditt huvud vad innebörden av "grundläggande behörighet" betyder överhuvudtaget.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hoppas)
    EnAnonumius skrev 2024-05-06 20:15:12 följande:
    Ursäkta?

Detta är från din trådstart citerar dig och dina egna ord:

"
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:00:51 följande:

(slut på citatet)

Sedan så frågar jag dig. Hur kunde du få 1.4 på högskoleprovet, när du inte förstår en sådan enkel sak som ett påtalande?  Jag påtalade för dig att det finns en anledning till att det då heter grundläggande behörighet.

Av någon märklig anledning så verkar det ju passerat milsvid högt över ditt huvud vad innebörden av "grundläggande behörighet" betyder överhuvudtaget.

Nu är det så att man kan komma in utan grundläggande behörighet, det är ingen åsikt utan så det fungerar. Du tycker det är fel, du har rätt till din åsikt men det har inget med verkligheten att göra. 

Kollade också upp om man kunde byta ut ämnen och det verkar man inte kunna. 

https://www.studentum.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=68601&subjectid=

• EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 18:29:12 följande:

Jag visar det med mina betyg. Det fanns ett prov som utfördes under 2 år där man kunde få grundläggande behörighet om man inte gått gymnasiet det gäller inte för mig och proven görs inte längre. Antagningsservice och universitet har inte bett om några argument gör de det kan jag bara säga att matte 4 inte krävs för utbildningen och därför inte är relevant. 

Det handlar inte om att jag inte är nöjd utan att svaren här är felaktiga. 

Nja, våra svar baserar sig på det som står på antagning.se

Att olika universitet tar in folk utan grundläggande behörighet är olika de enskilda universiteten och inget som står på antagning.se, så våra fel är inte felaktiga. Hade du däremot skrivit rätt info i trådstarten hade du fått andra svar. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 18:43:11 följande:
    Kan man byta ut ämnen? Är du säker på det? Jag har mejlat antagningsservice men inte fått svar än. Tyvärr är det försent att skriva en prövning i ett annat ämne den här terminen men det kan vara bra att veta för framtiden. Engelska 7 skulle jag få godkänt på direkt det behöver jag inte ens plugga till. 
    Ja, man kan byta ut ämnen. 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 20:27:10 följande:
    Nja, våra svar baserar sig på det som står på antagning.se

Att olika universitet tar in folk utan grundläggande behörighet är olika de enskilda universiteten och inget som står på antagning.se, så våra fel är inte felaktiga. Hade du däremot skrivit rätt info i trådstarten hade du fått andra svar. 

antagning.se står det att man kan komma in utan grundläggande behörighet. 

https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vag/

Vilken info i min trådstart är fel? 

• Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 20:28:21 följande:
    Ja, man kan byta ut ämnen. 
    Har du en källa på det? 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 18:57:03 följande:
    All information finns i trådstarten. Vad är det du tycker är otydligt? Jag bifogade väldigt mycket detaljer. Det är ett faktum att många här svarat fel och inte kan det har inget med tankeläsning att göra. 
    Nej, alla information fanns inte i trådstarten. Att du fått undantag från grundläggande behörighet (tillsammans med flera andra) stod inte med. 

Alla svaren du har fått utgår från antagligen.se och är helt korrekta. 
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2024-05-06 19:58:30 följande:

Vet inte riktigt om du kan byta ut vad som helst, men den lokala kursen borde du ju kunna byta ut. Ska faktiskt själv försöka förstå lite mer vad man kan byta ut för att hjälpa sonen inför gymnasievalet, men i hans fall handlar det om att han nog vill läsa Matte 5, entreprenörskap och Engelska 7, och eventuellt kunna räkna bort filosofi och psykologi som ingår som lokala kurser på det naturprogrammet han funderar på om han får bättre betyg i extrakurserna. Han kommer alltså ha mer än normalt antal poäng i slutändan.

En fördel med Engelska 7 är ju att det ger meritpoäng också. 

Om han får ett specifikt program på gymnasiet är det dock svårare att få byta ut kurser då alla kurser inngår i det specifika programmet. På komvux är det dock annorlunda. 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-06 20:30:22 följande:
    Nej, alla information fanns inte i trådstarten. Att du fått undantag från grundläggande behörighet (tillsammans med flera andra) stod inte med. 

Alla svaren du har fått utgår från antagligen.se och är helt korrekta. 

Många svar inklusive ditt sa att det inte fanns några som helst undantag det är fel. 

Har du någon källa på att man får byta ut kurser? 

• EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 20:21:32 följande:

Nu är det så att man kan komma in utan grundläggande behörighet, det är ingen åsikt utan så det fungerar. Du tycker det är fel, du har rätt till din åsikt men det har inget med verkligheten att göra. 

Kollade också upp om man kunde byta ut ämnen och det verkar man inte kunna. 

https://www.studentum.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=68601&subjectid=

Har du ett fullständigt gymnasiebetyg eller ett samlat betygsdokument? Det är skillnad på det. 

I samlat bettygsdokumnet kan byta ut kurser men har du ett fullständigt gymnasiebetyg kan du det inte eftersom du då gått ett specifikt programm. 

Jag antog att du hade ett samlat betygsdokument eftersom du inte fullfört gymnasiet. 
Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?