• Anonym (Hoppas)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 

Jag har gått gymnasiet men fick väldigt många IG. De ämnen jag saknar just nu är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. Man måste ha godkänt i minst 90% för att ha grundläggande behörighet jag har 86% godkänt. Har skrivit högskoleprovet och fått 1,4. Ingen av programmen jag sökt kräver fysik 2 eller matte 4. 

Ska skriva en prövning i matte 4 om två veckor men har underskattat hur lång tid det tar att plugga har bara läst halva kursen och det är tveksamt om jag kommer få ett E. 

• Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 07:01:09 följande:

Men okej. Då säger jag såhär, läs till det du behöver så får du större chanser att kolla in. Gör provet också så för du dubbla chanser att komma in. Sådär!

Men vad är det frågan om?? Hon har grundläggande kompetens, regler ändras, för 10 år sen så var det säkerligen inte så men nu är det så. Varför i hela friden ska hon läsa till kurser om hon inte behöver? Sen kan ni lägga ner och få det och låta som om hon är dum och slö, för att hon har nåt IG från gymnasiet för nästan 20 år sedan.
  • Anonym (Lisa)

1. Hon har grundläggande kompetens vilket betyder att hon är behörig att söka till högskola.
    2. Hon har gjort högskoleprovet, dessutom med ett bra resultat.
    3.Tycker du Jessika kan skaffa dig kompetens att bete dig som folk.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 07:32:10 följande:
    Men vad är det frågan om?? Hon har grundläggande kompetens, regler ändras, för 10 år sen så var det säkerligen inte så men nu är det så. Varför i hela friden ska hon läsa till kurser om hon inte behöver? Sen kan ni lägga ner och få det och låta som om hon är dum och slö, för att hon har nåt IG från gymnasiet för nästan 20 år sedan.

Okej, trodde man behövde grundläggande behörighet. Verkar märkligt men okej det är kanske så. Fast så var det för bara några år sedan när jag pluggade.

Nepp, jag har inte sagt att någon är dum och slö. Absolut skulle inte jag göra det , då jag själv tog lång tid på mig att läsa upp gymnasiet. 

Jag tycker bara att man bör läsa upp så man kommer in. Inte ta en genväg. Genom att ha både grundläggande behörighet och kanske komma in på provet, får han dubbla chanser. Mycket bättre. Dessutom ska han läsa vidare i x antal år. Då är det bra att satsa innan. Så man verkligen kommer in. 

• Anonym (Jessica)

Jag tyckte själv det var trist att läsa till kurser för att få grundläggande behörighet för att ens kunna komma in. Men jag vände det till något bra.  En kurs närmre för varje gång! Wohoo, ungefär.

Man behöver kunskaperna, man behöver kurserna. Detta för att faktiskt klara av att läsa utbildningen. Därför behövs den grundläggande behörigheten. Den kan man inte strunta i.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 07:51:30 följande:

Jag tyckte själv det var trist att läsa till kurser för att få grundläggande behörighet för att ens kunna komma in. Men jag vände det till något bra.  En kurs närmre för varje gång! Wohoo, ungefär.

Man behöver kunskaperna, man behöver kurserna. Detta för att faktiskt klara av att läsa utbildningen. Därför behövs den grundläggande behörigheten. Den kan man inte strunta i.

Jag är inne på tredje termin på högskolan, går hur bra som helst. Jag har totalt ca 1800 p från gymnasiet och komvux. Mina erfarenheter i livet bedöms likvärdiga vilket är det som grundläggande behörighet handlar om. Sen visst jag kan bara söka med HP det är den enda skillnaden men behörig till att söka högskola är jag lika mycket som alla andra.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 07:58:46 följande:
    Jag är inne på tredje termin på högskolan, går hur bra som helst. Jag har totalt ca 1800 p från gymnasiet och komvux. Mina erfarenheter i livet bedöms likvärdiga vilket är det som grundläggande behörighet handlar om. Sen visst jag kan bara söka med HP det är den enda skillnaden men behörig till att söka högskola är jag lika mycket som alla andra.
    Tredje termin
  • Anonym (Jessica)
    Okej nej jag har inte heller läst ett specifikt program utan byggde ihop ett själv och har tillräckligt mycket poäng för att det ska bli en grundläggande behörighet. Men det krävs visst antal poäng för att man ska ha det. Vissa kurser med, så vissa måste man ha och vissa inte. Så förstod jag det som iallafall. 
  • Anonym (Jessica)

Så var det som sagt bara för några år sedan för mig. Då krävdes grundläggande behörighet. Läste också på högskola. Men jag behövde läsa till det som behövdes.

• EpicF
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-06 22:27:00 följande:
    Nä vem har sagt det? man har grundläggande behörighet och är behörig att söka till högskolan. Det är väl det väsentliga
    Antagning.se är det som säger det. Det står även u det dy la ut. Uppfyller man de kraven görs bedömningen att man uppfyller grundläggande krav. 

Läser du inte det själv lägger ut? 🤔

Det är dock inte samma som de grundläggande kraven man får efter att ha fullfört gymnasiet. 
  • EpicF
    Du kan inte söka på enbart HP om du inte uppfyller någon av de olika kraven för grundläggande behörighet. Hade man kunnat det hade gymnasiet varit helt onödigt. 
Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?