• Anonym (Ge upp!)

Greta?

Har vi inte fått nog av den människan? Det började med protester och tal och nu med upprepade arresteringar och åtal.
    Ju mindre uppmärksamhet hon får ju mer skit sätter hon sig i.
    Vem skulle stötta henne i detta vansinne?
    Seriös - nä, inte alls

• Svar på tråden Greta?
  • Lönnsirap
    Anonym (Ge upp!) skrev 2024-05-12 17:13:39 följande:
    Om man väljer ett sätt där polisen tvingas ingripa - har man då valt rätt sätt?
    Tycker inte det, i mina ögon tappar man all respekt.
    Det får ju stå för den personen som polisen ingriper mot att beskriva för sig själv om den gör rätt eller inte.
    .
    Jag skiljer faktiskt på att respektera en person som står upp för vad den tror på, och på en allmän respekt för människor i allmänhet. Sen lägger inte jag min energi på att följa exakt vad Greta pysslar med, precis lika lite som jag funderar över hur andra som försöker få fram ett budskap gör. 
  • Anonym (Ge upp!)
    Anonym (Ge upp!) skrev 2024-05-12 22:49:41 följande:
    Då borde hon också kunna på något vis inse hur hennes diagnos påverkar hennes mål och hur hon försöker ta sig dit.
    Vi andra människor hat ju andra referensramar
    Diagnos eller inte - ödmjukhet och självinsikt och förmåga att anpassa sig till samhället bör väl ringa väckarklockor även hos henne eller??
    Eller är man helt renons på hur andra ser på en själv?
  • Anonym (Tjej-Hitler)
    Anonym (Ge upp!) skrev 2024-05-12 22:34:46 följande:
    Man kan göra större nytta än att limma fast sig på E4 och  förhindra utryckande ambulanser.
    Snacka om att dra på sig idiotstämpel!
    Det är samtidigt synd om henne som blivit berövad livet som tonåring.
    Tror det hela kan sluta på ett dåligt sätt. Kommer en tid när ingen kommer bry sig om henne.

Först kom COVID-19 och därefter stora krig både här och där, för att vara relevant behöver Greta begå ordningsbrott för att få uppmärksamhet när världens fokus hamnat på annat. Sorgligt.

Hennes villkorliga domar och förfaranden kostar samhället stora pengar som kan användas till annat.

Undrar om Greta funderat på hur hon skulle bli emottagen i Gaza som hon så stark känner för. Kvinnor är knappast uppskattade där.
  • Anonym (Olydnad)

Vi leker med tanken att hon har rätt. Hon är ju av en stark övertygelse. Folk förändrar inte sig själva och hon protesterar. Hon slåss inte med polisen och jag tror hon är fullt medveten om att hon kan bli dömd till fängelse. 

Men är det verkligen hon som borde låsas in? Varför låser man inte in klimatförstörare??

• Anonym (Ge upp!)

Hennes domar kostar samhället pengar. Vad kan hon uppå med att sitta i fängelse?
    Ok att hennes hard-core följare ser henne som ett offer eller ikon medan vi andra ser en missriktad looser. 
    Hon har ett viktigt budskap men jag har aldrig någonsin sett någon som varit så missriktad i att framföra budskapet.
    Den människan borde för miljörörelsen bästa bara försvinna. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Ge upp!) skrev 2024-05-11 23:42:50 följande:
    Greta?

Har vi inte fått nog av den människan? Det började med protester och tal och nu med upprepade arresteringar och åtal.
    Ju mindre uppmärksamhet hon får ju mer skit sätter hon sig i.
    Vem skulle stötta henne i detta vansinne?
    Seriös - nä, inte alls

Har du fått nog av en så pass ung människa så är du nog lite för engagerad kanske!?

Tänk på att hon har blivit hjärntvättad för att göra det hon gör av sina föräldrar och främst sin pappa.
    Jag tycker lite synd om henne istället. Hon kan inte ha haft det lätt (med sina högutbildade föräldrar) och en farsa som ställt höga krav på henne från ung ålder
    Sen som "äldre" så fick hon ju inte komma hem förrän hon hade gått till fots in till stan och setat på plattan och demonstrerat en hel dag.

Alltid fått ta sig fram "för egen maskin" genom att gå..Från bebis till nu..Ja ok dom har tillåtit henne använda trampcykel och roddbåt, men inget annat..

Bil åkte hon första gången i sitt LIV efter polisen hade plockat henne.😂 
    Så det är ju synd om henne egentligen..
  • Anonym (Tjej-Hitler)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-12 23:57:26 följande:
    Har du fått nog av en så pass ung människa så är du nog lite för engagerad kanske!?

Tänk på att hon har blivit hjärntvättad för att göra det hon gör av sina föräldrar och främst sin pappa.
    Jag tycker lite synd om henne istället. Hon kan inte ha haft det lätt (med sina högutbildade föräldrar) och en farsa som ställt höga krav på henne från ung ålder
    Sen som "äldre" så fick hon ju inte komma hem förrän hon hade gått till fots in till stan och setat på plattan och demonstrerat en hel dag.

Alltid fått ta sig fram "för egen maskin" genom att gå..Från bebis till nu..Ja ok dom har tillåtit henne använda trampcykel och roddbåt, men inget annat..

Bil åkte hon första gången i sitt LIV efter polisen hade plockat henne.😂 
    Så det är ju synd om henne egentligen..
    Ja, främst är det synd om henne. Håller med.
    Media utnyttjar henne för att föra fram sin egen politiska agenda.

Tror hon kommer vara förbrukad om några år och må riktigt dåligt.
    Barn ska få vara barn och inte bli kändisar och vara en del i ett politiskt spel.
  • Anonym (En annan Greta)

Jag blir mest bekymrad över föräldraskapet. Nu är hon förvisso 21 och myndig och bestämmer själv, men när allt drog igång var hon bara 15 år.

Jag applåderar att hon är så engagerad för något - men en 15-åring är fortfarande ett barn. Våra hjärnor är inte färdigutvecklade förrän vi är 25.

Man har hela livet på sig att engagera sig politiskt. Det är så mycket annat en människa behöver mellan 15 och 20, kanske ännu mer så om man som hon har autism och psykisk ohälsa som tvångssyndrom och selektiv mutism.

Vi pratar om att det är fel att 17-åringar utsätts för den mentala stress det innebär att vara med i Idol och sjunga live för tv-tittarna en gång i veckan. Här är det en tonåring som utsätter sig själv för flera direkta faror, bryter mot lagar, har hela världens ögon på sig och inte går i skolan. Och fastän hon själv inte ens gått klart gymnasiet och fortfarande bodde i sitt väldigt skyddade och väldigt förmögna föräldrahem,  ansåg hon sig ha facit på hur hela världen fungerar och hur alla andra människor borde leva. Självklart sticker det i ögonen på folk. 

En normal förälder hade velat att ens barn får en normal barndom. Går klart skolan, umgås med vänner, testar gränser på ett sätt som är normalt för ens ålder. Gretas föräldrar har låtit henne leva ett liv som både är extremt, utsatt, farligt och som berövar henne allt vad en normal tonårstid innebär. En ungdom som aldrig kommer igen.

DET tycker jag är fel.

Hade hon börjat driva denna kamp NU, som vuxen, hade det varit en helt annan sak.

• Anonym (Olydnad)
    Anonym (En annan Greta) skrev 2024-05-13 10:50:29 följande:

Jag blir mest bekymrad över föräldraskapet. Nu är hon förvisso 21 och myndig och bestämmer själv, men när allt drog igång var hon bara 15 år.

Jag applåderar att hon är så engagerad för något - men en 15-åring är fortfarande ett barn. Våra hjärnor är inte färdigutvecklade förrän vi är 25.

Man har hela livet på sig att engagera sig politiskt. Det är så mycket annat en människa behöver mellan 15 och 20, kanske ännu mer så om man som hon har autism och psykisk ohälsa som tvångssyndrom och selektiv mutism.

Vi pratar om att det är fel att 17-åringar utsätts för den mentala stress det innebär att vara med i Idol och sjunga live för tv-tittarna en gång i veckan. Här är det en tonåring som utsätter sig själv för flera direkta faror, bryter mot lagar, har hela världens ögon på sig och inte går i skolan. Och fastän hon själv inte ens gått klart gymnasiet och fortfarande bodde i sitt väldigt skyddade och väldigt förmögna föräldrahem,  ansåg hon sig ha facit på hur hela världen fungerar och hur alla andra människor borde leva. Självklart sticker det i ögonen på folk. 

En normal förälder hade velat att ens barn får en normal barndom. Går klart skolan, umgås med vänner, testar gränser på ett sätt som är normalt för ens ålder. Gretas föräldrar har låtit henne leva ett liv som både är extremt, utsatt, farligt och som berövar henne allt vad en normal tonårstid innebär. En ungdom som aldrig kommer igen.

DET tycker jag är fel.

Hade hon börjat driva denna kamp NU, som vuxen, hade det varit en helt annan sak.

Du har inte mycket förståelse för hennes situation eller familjens. Det här va det bästa som kunde hända Greta under tonåren. Nu är hon en vuxen kvinna som fortsätter sin kamp. Hon bryter ju knappast mot några allvarliga lagar? liksom att sitta och passivt protestera skadar ingen. Hon gör inte motstånd och slåss med polisen och det är en enorm skillnad. 
  • Anonym (Aa)
    Anonym (Ge upp!) skrev 2024-05-12 23:32:09 följande:

Hennes domar kostar samhället pengar. Vad kan hon uppå med att sitta i fängelse?
    Ok att hennes hard-core följare ser henne som ett offer eller ikon medan vi andra ser en missriktad looser
    Hon har ett viktigt budskap men jag har aldrig någonsin sett någon som varit så missriktad i att framföra budskapet.
    Den människan borde för miljörörelsen bästa bara försvinna. 

Har nog aldrig sett henne lossa på grejer, är det muttrar och sånt hon lossar på? Är det missriktat så blir det väl snarare så att hon spänner dem?
Svar på tråden Greta?