• Anonym (What the)

Studentmössa för 4500?!?

Alltså såg ett inslag nu där folk la 3000-4500 kr på en studentmössa?

Vad har hänt? När jag tog studenten 2001 så köpte man en standardmössa utan brodyr eller nåt. Alla hade det så det var ju inget konstigt alls.

Vad har hänt sen dess och vad 17 är det ingen som satt stopp? Låter ju helt galet för de pengarna för en mössa man aldrig mer använder, för en examen som idag är i det närmaste betydelselös.

• Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?
  • Anonym (G)

Alltså man behöver ej lägga så mkt pengar. Man välja tyg och lägga till olika tillval. Man kan välja det billigaste alternativ om man vill. Detta är bara ett nytt sätt för företag att tjäna pengar. 

• Anonym (Mamma)

1300kr har dottern köpt  för
    Namn, Sten och finessen korthållare 😀

• Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2024-06-01 16:50:58 följande:

Alltså man behöver ej lägga så mkt pengar. Man välja tyg och lägga till olika tillval. Man kan välja det billigaste alternativ om man vill. Detta är bara ett nytt sätt för företag att tjäna pengar. 

Jo men det är ju pressen att köpa en alltför dyr mössa som ställer till det också. Både grupptryck och så säljsnacket från företagen som åker ut till skolorna.

Vissa skolor har löst det genom att köpa in mössor och ge gratis till ungdomarna. Då får de lite bling men rätt basic mössor fortfarande. Dessutom slipper man ekonomisk obalans mellan eleverna, vem som har råd med vad.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-01 16:57:56 följande:

1300kr har dottern köpt  för
    Namn, Sten och finessen korthållare 😀

Vad kostade den absolut billigaste?
  • Anonym (X)

Det är sjukt. För 20år sedan när jag to studenten var alla mössor likadana och man hade ett band som indikerade vilket program matt gått. De enda som var lite annorlunda ar friskolorna för de broderade skolans namn på och man hade inga programband.
    Nu har det ju blivit sjukligt i försäljningssyfte. Borde vara skottpengar på folk som säljer en mössjävel för 4500kr-.

• Anonym (Student 2022)

Jag tog studenten för två år sedan och min mössa kostade 1350 med rabatt. De flestas låg ungefär mellan 800-2000 . Kunde kanske tagit bort något o fått billigare men är nöjd överlag. Provade för några veckor sedan att göra exakt samma mössa och den skulle ha kostat ungefär 600 mer idag! Så fult att höja så mycket.

Tycker det är onödigt att betala mer än 1500 för mössan

Och egentligen hade det varit bäst om skolan kunde delat ut mössor till alla med endast namn och färg på programmet. Då blir den som en gåva av skolan och kan användas fler gånger efter studenten

• Anonym (Idag)

Jag hade utspring idag! Varför skulle min student vara mer betydelselös än din, TS? Din var ju exakt likadan i det stora hela. I alla fall om jag ska tro min mamma som tog studenten 1998.

Min studentmössa kostade 2400 kr men eftersom vi beställde enhetliga för hela klassen med bara namn som unik detalj så fick vi 400 kr rabatt per mössa. Sedan köpte jag också studentklänning, två par skor och en kofta. Det var 2000 kronor till ungefär. Sedan har jag en del andra utgifter också nu i helgen och nästa för studenten. Det kostar.

• Anonym (EjLars)
    Anonym (Idag) skrev 2024-06-01 23:41:35 följande:

Jag hade utspring idag! Varför skulle min student vara mer betydelselös än din, TS? Din var ju exakt likadan i det stora hela. I alla fall om jag ska tro min mamma som tog studenten 1998.

Min studentmössa kostade 2400 kr men eftersom vi beställde enhetliga för hela klassen med bara namn som unik detalj så fick vi 400 kr rabatt per mössa. Sedan köpte jag också studentklänning, två par skor och en kofta. Det var 2000 kronor till ungefär. Sedan har jag en del andra utgifter också nu i helgen och nästa för studenten. Det kostar.

Gratulerar och det retar även mig ordentligt, det där med "betydelselös".
    Jag tog studenten -00 och har tyvärr inget som helst minne av vad jag fick betala för mössan men jag kommer ju ihåg att för mig var det en rätt besviken och meningslös dag (det som blev / gjordes av den).

Din student är naturligtvis precis så betydelsefull som den är för dig.
  • Hyllemor

Jag tycker att det är sjukt och kan inte förstå hur det kan bli så dyrt. Jag har själv onormalt litet huvud, så jag kunde inte köpa en normal studentmössa, utan var tvungen att gå till en hattmakare som fick sy upp en till mig. Detta var förvisso 2003, men då betalade jag 800 kr för min studentmössa. Jag bodde i Malmö och ville ha en Lundamössa/Skånemössa (med rött foder) men hattmakaren kunde bara hitta en i hela landet som sålde den typen av tyg, så om jag skulle ha en med rött foder var jag tvungen att betala 1200 kronor, så jag valde en sådan där med blågult foder som finns i övriga Sverige och fick den som sagt för 800 kronor. Studentmössan var helt och hållet handsydd från en dyr hattmakare och hattmakaren själv sade att det största problemet han hade var att hitta ett av alla studentmösseföretag som ville sälja en enda skärm till honom. Han kunde tillverka en liknande själv, men jag ville ha en exakt likadan som mina klasskamrater och då blev det lite dyrare. I efterhand hade jag önskat att jag hade lyssnat på hattmakaren, eftersom min skärm såg onormalt stor ut i proportion till studentmössan...

Med tanke på det verkar det helt orimligt att man kan betala så mycket som dagens gymnasiestudenter gör. Jag tror att dessa studenter hade tjänat in tusenlappar på att få en studentmössa uppsydd hos vilken hattmakare som helst och säkert hade de tjänat in ännu mer genom att köpa en normal jäkla studentmössa och därefter gå till en sömmerska som kan göra de ändringar som de vill ha.

• Anonym (Lila)

Min äldsta son tog studenten för två år sen,  och hans studentmössa kostade 750 kr.   Då hade han sitt namn på den,  plus ännu ett tillval,  minns inte vilket.
    Om tre år tar hans lillebror studenten, kanske bäst att börja spara till mössa redan nu...
    Jag tycker att skolor kan låna ut studentmössor till eleverna, och så kan man beställa ett personligt band med text och symboler som man sätter på, och så behåller man bandet sen.
    Själva mössan används ju ändå bara en gång. 

Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?