• Anonym (What the)

Studentmössa för 4500?!?

Alltså såg ett inslag nu där folk la 3000-4500 kr på en studentmössa?

Vad har hänt? När jag tog studenten 2001 så köpte man en standardmössa utan brodyr eller nåt. Alla hade det så det var ju inget konstigt alls.

Vad har hänt sen dess och vad 17 är det ingen som satt stopp? Låter ju helt galet för de pengarna för en mössa man aldrig mer använder, för en examen som idag är i det närmaste betydelselös.

• Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?
  • Anonym (Ja)

Tycker att det här med studentmössan har gått överstyr. Det ska vara en viss färg, brodyr med namn etc för att bära den några få dagar i ens liv. Jisses alltså.

• Anonym (G)
    Farsanbalou skrev 2024-06-03 11:08:14 följande:

Helt sjukt!

Vilka har råd med detta liksom?

Jag ska inte klaga egentligen, jag är en del av dem som röstat höger och bäddat väg för högre priser och mer fokus på just det för att företag ska må bra.

Men det är så fel. Visst jag har råd med det utan problem när väl mina barn ska ta studenten. Men minns själv att min familj inte ens hade råd med 800kr för en overall, så alla andra hade det men inte jag.

Pengar ska inte stå i vägen. För även om politiker tycker att barn är vuxna vid 16 års ålder och nu ska få ta livsavgörande beslut, så anser jag (och utbildade proffs) att barn är barn tills de är 21 och har fullt utvecklat konsekvenstänk. Och är de barn ska de inte behöva betala dessa dyra summor.

Sjukt.

Det går fortfarande att välja en billigare mössa. Man får själv designa och välja material. Hade en tjej i min klass som inte ens köpte mössa, hon lånade en från nån i sin familj. Hon var glad ändå.
  • EpicF
    Anonym (Student 2022) skrev 2024-06-01 22:53:34 följande:

Jag tog studenten för två år sedan och min mössa kostade 1350 med rabatt. De flestas låg ungefär mellan 800-2000 . Kunde kanske tagit bort något o fått billigare men är nöjd överlag. Provade för några veckor sedan att göra exakt samma mössa och den skulle ha kostat ungefär 600 mer idag! Så fult att höja så mycket.

Tycker det är onödigt att betala mer än 1500 för mössan

Och egentligen hade det varit bäst om skolan kunde delat ut mössor till alla med endast namn och färg på programmet. Då blir den som en gåva av skolan och kan användas fler gånger efter studenten

I vilket sammanhang hade du tänkt att den skulle användas flera gånger efter studenten? 

Jag tog studenten för 20 år sedan. Gick på friskola så har skolans namn på min mössa. Tror den kostade 500-1000kr då (var inte jag som betalade men jag vet att ingen på min skola hade den billigaste).
  • Anonym (otroligt)
    EpicF skrev 2024-06-03 11:46:07 följande:
    I vilket sammanhang hade du tänkt att den skulle användas flera gånger efter studenten? 

Jag tog studenten för 20 år sedan. Gick på friskola så har skolans namn på min mössa. Tror den kostade 500-1000kr då (var inte jag som betalade men jag vet att ingen på min skola hade den billigaste).
    Den enda gången man har den igen är ju på någon annans student. Och en del har den på Valborg (främst i Uppsala då). Jag har väl haft min 3-4 ggr på tex mina kusiners student, min lillasysters osv. Och nu kommer jag att ha min när min son tar studenten.

Men det är ju inte nödvändigt, många har den ju bara den där enda dagen. Om ens det, den tappas bort, blir nedspydd eller nåt.
  • EpicF
    Anonym (Student 2022) skrev 2024-06-01 22:53:34 följande:

Jag tog studenten för två år sedan och min mössa kostade 1350 med rabatt. De flestas låg ungefär mellan 800-2000 . Kunde kanske tagit bort något o fått billigare men är nöjd överlag. Provade för några veckor sedan att göra exakt samma mössa och den skulle ha kostat ungefär 600 mer idag! Så fult att höja så mycket.

Tycker det är onödigt att betala mer än 1500 för mössan

Och egentligen hade det varit bäst om skolan kunde delat ut mössor till alla med endast namn och färg på programmet. Då blir den som en gåva av skolan och kan användas fler gånger efter studenten

Det är för att själva studentexamen inte finns längre. Det är som du säger, ett avslut på 3 års studier och det spelar ingen roll om man går ut med ett icke fullständigt gymnasiebetyg eller högsta betyg i allt. 
  • Anonym (G)
    Anonym (otroligt) skrev 2024-06-03 11:50:25 följande:
    Den enda gången man har den igen är ju på någon annans student. Och en del har den på Valborg (främst i Uppsala då). Jag har väl haft min 3-4 ggr på tex mina kusiners student, min lillasysters osv. Och nu kommer jag att ha min när min son tar studenten.

Men det är ju inte nödvändigt, många har den ju bara den där enda dagen. Om ens det, den tappas bort, blir nedspydd eller nåt.
    Du bör nog fråga honom först.. Mina föräldrar hade sina gamla mössor på sig på mitt utspring. Var extremt pinsamt. Var bara de som hade sina gamla på sig så stack ut en del. 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-06-02 08:54:49 följande:
    Nej studenten räknas typ som grundskola idag, har man ej gått gymnasiet så tycker folk det är konstigt.
    Nej, grundskola är 9år och gymnasier ingår inte. Gymnasiet är frivilligt, men man kommer inte så långt i vuxenlivet utan gymnasiet eller någon form ar studier efter grundskolan. 
  • Sanna43
    EpicF skrev 2024-06-03 11:52:15 följande:
    Det är för att själva studentexamen inte finns längre. Det är som du säger, ett avslut på 3 års studier och det spelar ingen roll om man går ut med ett icke fullständigt gymnasiebetyg eller högsta betyg i allt. 
    Vadå spelar ingen roll? klart att det spelar roll. Både om man söker högskola med betygen eller om man söker jobb. Jag har varit med och rekyterat och visst kollar man på betygen, höga betyg betyder att man har hög prestationsnivå och klarar press bra. Om man knappt klarat sig så tyder det på att man bara gör det nödvändigaste och skiter i resten.
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-06-02 08:54:49 följande:
    Nej studenten räknas typ som grundskola idag, har man ej gått gymnasiet så tycker folk det är konstigt.
    Nej, grundskola är 9år och gymnasier ingår inte. Gymnasiet är frivilligt, men man kommer inte så långt i vuxenlivet utan gymnasiet eller någon form ar studier efter grundskolan.
  • Anonym (otroligt)
    Anonym (G) skrev 2024-06-03 11:53:35 följande:
    Du bör nog fråga honom först.. Mina föräldrar hade sina gamla mössor på sig på mitt utspring. Var extremt pinsamt. Var bara de som hade sina gamla på sig så stack ut en del. 
    Haha, ja, det är nog risk att han tycker att vi är allmänt pinsamma oavsett.. Men vissa saker får man stå ut med :)
Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?