• Anonym (What the)

Studentmössa för 4500?!?

Alltså såg ett inslag nu där folk la 3000-4500 kr på en studentmössa?

Vad har hänt? När jag tog studenten 2001 så köpte man en standardmössa utan brodyr eller nåt. Alla hade det så det var ju inget konstigt alls.

Vad har hänt sen dess och vad 17 är det ingen som satt stopp? Låter ju helt galet för de pengarna för en mössa man aldrig mer använder, för en examen som idag är i det närmaste betydelselös.

• Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (What the) skrev 2024-06-03 14:34:03 följande:
    Nä. Men kanske ha en dialog om vad som är rimligt. Om det är en outtalad norm att ha en svindyr studentmössa så kanske det är helt galet egentligen. 
    Förutom föräldrar och barn, vilka ska ha en dialog? Ja det är väl helt galet med svindyr mössa tycker jag också men tydligen finns det efterfrågan och tillgång. 
  • Anonym (L)

Jag misstänker att en del föräldrar känner trycket och går med på den här idiotiska trenden. Då får ju barnen inte lära sig hur skevt det är utan tror att det är så det ska vara - status och pengar är viktigt. Det finns ju många föräldrar som anser det också. 

Jag har pratat mycket med sonen om sådant. Jag växte upp i en sådan miljö själv där allt handlade om status men själv lever jag inte i någon lyx längre. Jag hade allt när jag växte upp men var ändå fruktansvärt olycklig av flera skäl (trauman etc) så jag vet av egen erfarenhet att man inte blir lyckligare av pengar. 

Pengar ger trygghet och frihet, vilket förstås är värt mycket, men inget annat. Det är så jag har uppfostrat min son. Han vill följaktligen ha ett välbetalt jobb i framtiden men han bryr sig inte om status, till exempel märkeskläder och lyxprylar. Han håller själv med om hur idiotiskt det är med svindyra studentmössor och ville hålla priset nere. 

Det är ju det enda man kan göra som förälder, prata med sitt barn om vad som är viktigt i livet.

Det var samma sak när sonen började använda sociala medier och jag undrade varför det är viktigt att personer man aldrig har träffat gillar/ogillar ens inlägg. Han höll med om det och har aldrig mått dåligt över all skit som finns på nätet. 

Han läser en massa böcker i stället, vilket är toppen, och har många vänner så han vet att man inte måste följa varenda idiotisk trend för att få vänner. 

Jag lever iofs som jag lär, annars kanske det hade sett annorlunda ut. Även när jag har pengar lägger jag dem inte på meningslösa statusprylar utan på sådant som skapar andra värden. 

Om barnen ser föräldrarna jaga status och sitta med mobilen 24/7 så är det ju svårt att lära dem något annat. 

• EpicF
    Anonym (otroligt) skrev 2024-06-03 14:12:58 följande:
    Okej, men det kan ju förekomma även om du inte varit med om det.

Jag har varit med om det, och vet att det förekommer även bland andra. 
    Absolut kan det förekomma. 

Jag har aldrig upplevt att någon blir mördad, men det förekommer det med. 
  • EpicF
    Anonym (L) skrev 2024-06-03 14:41:33 följande:

Jag bestämde åt sonen att han skulle ha en klassisk studentmössa eftersom det är jag som betalar och anser att allt annat är trams. Han fick välja mellan en modell från Lund eller Uppsala. Det enda okonventionella är att hans namn är broderat på brättet, en liten kompromiss. Ändå gick det på runt 800 kr, en rätt stor summa för mig som är ensamstående. 

Jag anser att det är idiotiskt med denna kommers kring studentmössorna och tänker på alla som inte har råd. Svensk skolverksamhet får enligt lag inte kosta något men hur lätt är det att stå emot som förälder? 

Varken studentmössa, studentskiva, bal eller att åka flak efter utspringet har något med skolan att göra. Allt detta är frivilligt och inget som ingår i skolverksamheten. 
  • EpicF
    Anonym (What the) skrev 2024-06-03 14:46:46 följande:
    Ja, jag läste ju om en kille som lånat pengar av kompisens föräldrar för att hans egna inte hade råd.

För en mössa. Som egentligen är bara en symbol för att man tagit examen. Inte mer värd för att den har namn, glitterstenar, extra brodyr, korthållare eller vad 17 man nu betalar flera tusen för.  Men där det blivit en grej att sälja in allt detta och där den som då tar en basic framstår som fattigare.
    Snarare en symbol för att man gått tre år på gymnasiet. Eller tillsynes gått tre år på gymnasiet...

Korthållare i mössan fanns inte på min tid... och förstår inte ens vad man ska med det till. 
  • Anonym (L)
    EpicF skrev 2024-06-03 21:06:24 följande:
    Varken studentmössa, studentskiva, bal eller att åka flak efter utspringet har något med skolan att göra. Allt detta är frivilligt och inget som ingår i skolverksamheten. 

Jag har inte påstått något annat utan jag menade grupptrycket som uppstår. De här företagen riktar sig förstås direkt till skolor och hela klassen förväntas betala för dessa aktiviteter, bland annat genom försäljning av olika produkter. Det är klart att man kan säga nej men hur lätt är det? Om du inte betalar får du inte vara med på klassens studentmiddag med fest som även lärarna deltar i. 

Det är en ny form av cynisk kommers kring studenten som inte förekom tidigare. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (L) skrev 2024-06-03 22:46:53 följande:

Jag har inte påstått något annat utan jag menade grupptrycket som uppstår. De här företagen riktar sig förstås direkt till skolor och hela klassen förväntas betala för dessa aktiviteter, bland annat genom försäljning av olika produkter. Det är klart att man kan säga nej men hur lätt är det? Om du inte betalar får du inte vara med på klassens studentmiddag med fest som även lärarna deltar i. 

Va? Det klart man får vara med på middag och fester utan mössa! Vad menar du?
  • Anonym (L)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-06-04 00:43:10 följande:
    Va? Det klart man får vara med på middag och fester utan mössa! Vad menar du?

Det skrev jag inte utan det handlar om företag som står för hela konceptet - middag, fest, studentmössa och flak.  

Man måste vara med på försäljning av produkter för få vara med på middagen och festen som arrangeras av företaget. Så behöver det inte vara i alla skolor men väldigt många i Stockholm. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (L) skrev 2024-06-04 01:00:41 följande:

Det skrev jag inte utan det handlar om företag som står för hela konceptet - middag, fest, studentmössa och flak.  

Man måste vara med på försäljning av produkter för få vara med på middagen och festen som arrangeras av företaget. Så behöver det inte vara i alla skolor men väldigt många i Stockholm. 

Jag är snart 50 och det var likadant när jag tog studenten. 
    Saker kostar!
    800 kr för en mössa var ju bra, förstår inte varför du skulle betala den dock, ditt myndiga barn borde kunna spara ihop 800 kr sista skolåret? 
  • Anonym (What the)
    Anonym (L) skrev 2024-06-03 22:46:53 följande:

Exakt. Och som också det blir ett indirekt tvång att vara med på om man inte ska hamna utanför. Eller iaf känna det så.

Och sen hör man att det här är så det bara är. Och att det är stressande och dyrt att få ihop pengar till. Det är så synd när det blir en självskapad sak.
  • Anonym (L)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-06-04 06:46:51 följande:
    Saker kostar!
    800 kr för en mössa var ju bra, förstår inte varför du skulle betala den dock, ditt myndiga barn borde kunna spara ihop 800 kr sista skolåret? 

Jag är också 50 och nej, det var inte likadant . Då kunde man styra över kostnaden själv på ett annat sätt än idag när ett svindyrt företag ordnar allt via klassen. Jag har kollegor och vänner i samma ålder som också reagerar på hur mycket allt kostar när de här företagen är inblandade.

Du kanske tycker att 800 är ett bra pris men för någon annan är det en utgift som man helt enkelt inte har råd med. Allt kostar extra - vill du ha läderbrätte i stället för syntet kostar det extra, vill du ha gulblått foder kostar det också extra. Det är så jäkla cyniskt upplagt. 

För mig är det självklart att jag betalar sonens mössa och det är min ensak. Det är en stor utgift för mig men jag klarar det, till skillnad från många andra idag. 

När jag tog studenten hade alla råd med en mössa, även ungdomar som hade det ekonomiskt tufft. 

• EpicF
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-06-04 06:46:51 följande:
    Saker kostar!
    Kanske för att man fortfarande är försörjningsskyldig för sitt barn...
  • Anonym (otroligt)
    EpicF skrev 2024-06-04 12:13:42 följande:
    Kanske för att man fortfarande är försörjningsskyldig för sitt barn...
    Fast en studentmössa för flera tusen ingår knappast i försörjningsplikten. 
  • EpicF
    Anonym (otroligt) skrev 2024-06-07 08:30:19 följande:
    Fast en studentmössa för flera tusen ingår knappast i försörjningsplikten. 
    Nej, det gör det. Men kläder ingår och studentmössa är en form av klädesplagg. Men studentmössa för flera tusen ska absolut inte behöva betala som förälder, men då får man också prata med sitt barn och ha en rimlig budget för studenten (allt till balen, utspring, studentkläder etc). Vill barnet ha dyrare får den betala mellanskillnaden själv. 

Så gjorde jag med min äldsta och så tänker jag göra med de andra. För jag vägrar betala flera tusen för en studentmössa. 
  • Anonym (otroligt)
    EpicF skrev 2024-06-07 19:26:15 följande:
    Nej, det gör det. Men kläder ingår och studentmössa är en form av klädesplagg. Men studentmössa för flera tusen ska absolut inte behöva betala som förälder, men då får man också prata med sitt barn och ha en rimlig budget för studenten (allt till balen, utspring, studentkläder etc). Vill barnet ha dyrare får den betala mellanskillnaden själv. 

Så gjorde jag med min äldsta och så tänker jag göra med de andra. För jag vägrar betala flera tusen för en studentmössa. 
    Exakt så. Konstigt att du blandar in försörjningsplikt i diskussionen. 
Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?