Jag misstänker att en del föräldrar känner trycket och går med på den här idiotiska trenden. Då får ju barnen inte lära sig hur skevt det är utan tror att det är så det ska vara - status och pengar är viktigt. Det finns ju många föräldrar som anser det också.
Jag har pratat mycket med sonen om sådant. Jag växte upp i en sådan miljö själv där allt handlade om status men själv lever jag inte i någon lyx längre. Jag hade allt när jag växte upp men var ändå fruktansvärt olycklig av flera skäl (trauman etc) så jag vet av egen erfarenhet att man inte blir lyckligare av pengar.
Pengar ger trygghet och frihet, vilket förstås är värt mycket, men inget annat. Det är så jag har uppfostrat min son. Han vill följaktligen ha ett välbetalt jobb i framtiden men han bryr sig inte om status, till exempel märkeskläder och lyxprylar. Han håller själv med om hur idiotiskt det är med svindyra studentmössor och ville hålla priset nere.
Det är ju det enda man kan göra som förälder, prata med sitt barn om vad som är viktigt i livet.
Det var samma sak när sonen började använda sociala medier och jag undrade varför det är viktigt att personer man aldrig har träffat gillar/ogillar ens inlägg. Han höll med om det och har aldrig mått dåligt över all skit som finns på nätet.
Han läser en massa böcker i stället, vilket är toppen, och har många vänner så han vet att man inte måste följa varenda idiotisk trend för att få vänner.
Jag lever iofs som jag lär, annars kanske det hade sett annorlunda ut. Även när jag har pengar lägger jag dem inte på meningslösa statusprylar utan på sådant som skapar andra värden.
Om barnen ser föräldrarna jaga status och sitta med mobilen 24/7 så är det ju svårt att lära dem något annat.