• Anonym (What the)

Studentmössa för 4500?!?

Alltså såg ett inslag nu där folk la 3000-4500 kr på en studentmössa?

Vad har hänt? När jag tog studenten 2001 så köpte man en standardmössa utan brodyr eller nåt. Alla hade det så det var ju inget konstigt alls.

Vad har hänt sen dess och vad 17 är det ingen som satt stopp? Låter ju helt galet för de pengarna för en mössa man aldrig mer använder, för en examen som idag är i det närmaste betydelselös.

• Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?
  • Anonym (What the)
    Anonym (Idag) skrev 2024-06-01 23:41:35 följande:

Jag hade utspring idag! Varför skulle min student vara mer betydelselös än din, TS? Din var ju exakt likadan i det stora hela. I alla fall om jag ska tro min mamma som tog studenten 1998.

Min studentmössa kostade 2400 kr men eftersom vi beställde enhetliga för hela klassen med bara namn som unik detalj så fick vi 400 kr rabatt per mössa. Sedan köpte jag också studentklänning, två par skor och en kofta. Det var 2000 kronor till ungefär. Sedan har jag en del andra utgifter också nu i helgen och nästa för studenten. Det kostar.

Med betydelselös menar jag att den inte längre är samma vikt som de som tog studentexamen säg på 1960-talet, där man hade stora tentamina i slutet och alla inte klarade sig. Idag är det ju mer av ett avslut på tre år och på en skoltid vilket såklart har en betydelse i sig - men själva studentexamen har inte samma värde i samhället som den en gång hade. (Det var ju samma redan när jag tog studenten).
  • Anonym (What the)
    Hyllemor skrev 2024-06-02 00:12:40 följande:

Jag tycker att det är sjukt och kan inte förstå hur det kan bli så dyrt. Jag har själv onormalt litet huvud, så jag kunde inte köpa en normal studentmössa, utan var tvungen att gå till en hattmakare som fick sy upp en till mig. Detta var förvisso 2003, men då betalade jag 800 kr för min studentmössa. Jag bodde i Malmö och ville ha en Lundamössa/Skånemössa (med rött foder) men hattmakaren kunde bara hitta en i hela landet som sålde den typen av tyg, så om jag skulle ha en med rött foder var jag tvungen att betala 1200 kronor, så jag valde en sådan där med blågult foder som finns i övriga Sverige och fick den som sagt för 800 kronor. Studentmössan var helt och hållet handsydd från en dyr hattmakare och hattmakaren själv sade att det största problemet han hade var att hitta ett av alla studentmösseföretag som ville sälja en enda skärm till honom. Han kunde tillverka en liknande själv, men jag ville ha en exakt likadan som mina klasskamrater och då blev det lite dyrare. I efterhand hade jag önskat att jag hade lyssnat på hattmakaren, eftersom min skärm såg onormalt stor ut i proportion till studentmössan...

Med tanke på det verkar det helt orimligt att man kan betala så mycket som dagens gymnasiestudenter gör. Jag tror att dessa studenter hade tjänat in tusenlappar på att få en studentmössa uppsydd hos vilken hattmakare som helst och säkert hade de tjänat in ännu mer genom att köpa en normal jäkla studentmössa och därefter gå till en sömmerska som kan göra de ändringar som de vill ha.

Ja, det känns verkligen som att några bolag måste göra en helt enorm vinst på ungdomarna som tar studenten idag.

Mössan är ju något man verkligen bara har den dagen, och en enhetlig mössa för alla vore ju av precis samma innebörd för att ha tagit studenten, som att börja beställa mössor för många tusen med tillval hit och dit som kostar massvis. Det är ju svårt då att känna att man inte väljer till något alls utan håller sig till den enklaste versionen. Och då har ju mössan som symbol tappat värdet.
  • Anonym (Idag)
    Anonym (What the) skrev 2024-06-02 01:04:27 följande:
    Med betydelselös menar jag att den inte längre är samma vikt som de som tog studentexamen säg på 1960-talet, där man hade stora tentamina i slutet och alla inte klarade sig. Idag är det ju mer av ett avslut på tre år och på en skoltid vilket såklart har en betydelse i sig - men själva studentexamen har inte samma värde i samhället som den en gång hade. (Det var ju samma redan när jag tog studenten).
    Så därför var din student meningslös? För att den enda meningen med studenten är att få ett provsvar? Tre års studier och betyg för de, tre års kamratskap och möte med nya människor, en dag eller mer av firande och fester, mottagningar, det slutgiltiga steget ut ur skolan och in i vuxenlivet, det är meningslöst? För att du inte satt i tre dagar och skrev tentor och fick godkänt på dem?

Om du på riktigt tycker det tycker jag synd om dig.
  • Anonym (EjLars)
    Om jag var du så hade jag nog inte erkänt att jag var så trög att jag trodde att man kan skriva "betydelselös" och att folk ska tolka det som "inte lika stor vikt som på 1960-talet".
    Speciellt inte om man redan lyckats skriva "idag" om det i trådstarten men ändå varit med om det i samma era själv.
  • Tow2Mater

Ser mössor från 120 kr (halva priset nu efter studenttider så från 60 kr ;) och flera för ca 350 kr för basic version. Det finns ju så många olika tillverkare idag man kan beställa ifrån. På min tid fanns det EN (innan internets tid), man var tvungen att köpa via skolan. Då kostade en basic mössa bra mycket mera. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (EjLars) skrev 2024-06-02 01:23:37 följande:
    Om jag var du så hade jag nog inte erkänt att jag var så trög att jag trodde att man kan skriva "betydelselös" och att folk ska tolka det som "inte lika stor vikt som på 1960-talet".
    Speciellt inte om man redan lyckats skriva "idag" om det i trådstarten men ändå varit med om det i samma era själv.
    Trög? Trög är man väl om man läser TS och inte fattar exakt vad som menas? Det var iaf min tanke när jag läste vissa personers upprörda reaktioner - liksom, wtf; fattar de inte att ts menar att idag (=nuförtiden, till skillnad mot förr) är studentexamen inte längre en examen på det sätt som den var förr?

Jag är mållös, haha. (Eller, förresten: det är jag ju inte, eftersom jag skriver detta inlägg)
  • Anonym (What the)
    Anonym (Idag) skrev 2024-06-02 01:14:35 följande:
    Så därför var din student meningslös? För att den enda meningen med studenten är att få ett provsvar? Tre års studier och betyg för de, tre års kamratskap och möte med nya människor, en dag eller mer av firande och fester, mottagningar, det slutgiltiga steget ut ur skolan och in i vuxenlivet, det är meningslöst? För att du inte satt i tre dagar och skrev tentor och fick godkänt på dem?

Om du på riktigt tycker det tycker jag synd om dig.
    Det är mer betydelselöst idag sett ut ett rent examensperspektiv än hur det var förr ja.

Eller menar du att en studentexamen i sig ger dig jobb idag?
  • Anonym (What the)
    Anonym (EjLars) skrev 2024-06-02 01:23:37 följande:
    Du missar verkligen poängen.
  • Anonym (What the)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-02 03:40:59 följande:
    Trög? Trög är man väl om man läser TS och inte fattar exakt vad som menas? Det var iaf min tanke när jag läste vissa personers upprörda reaktioner - liksom, wtf; fattar de inte att ts menar att idag (=nuförtiden, till skillnad mot förr) är studentexamen inte längre en examen på det sätt som den var förr?

Jag är mållös, haha. (Eller, förresten: det är jag ju inte, eftersom jag skriver detta inlägg)
    Exakt. 

Tack.

Utgifterna nu vid studenten börjar ju liksom bli superstora för en examen som i sig inte ger värst mycket. 

Vill man fira avslutet på sin skoltid, absolut. Men det är ett dyrt firande blivet om bara mössan går på några tusen. Många familjer upplever säkert en stress kring det, just då kombinationen nu är att "alla" tar studenten, och att det förväntas att man ska spendera mycket pengar för att uppmärksamma det.
  • Anonym (G)
    Nej studenten räknas typ som grundskola idag, har man ej gått gymnasiet så tycker folk det är konstigt.
Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?