• Anonym (What the)

Studentmössa för 4500?!?

Alltså såg ett inslag nu där folk la 3000-4500 kr på en studentmössa?

Vad har hänt? När jag tog studenten 2001 så köpte man en standardmössa utan brodyr eller nåt. Alla hade det så det var ju inget konstigt alls.

Vad har hänt sen dess och vad 17 är det ingen som satt stopp? Låter ju helt galet för de pengarna för en mössa man aldrig mer använder, för en examen som idag är i det närmaste betydelselös.

• Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?
  • Anonym (What the)

Tycker de som säger att studenten är en viktig examen alltså att en mössa för 3-4k är rimligt? Är det pengarna som avgör hur bra firandet blir, inte firandet i sig och att man är glad att ha nått i mål?

Hörde att vissa unga tom tog lån för att täcka upp kostnader kring studenten vilket ju blir vansinne. Starta vuxenlivet med extra lån att betala av?

• Tow2Mater
    Anonym (What the) skrev 2024-06-02 13:43:01 följande:
    Om långt ifrån alla 20-åringar klarar att följa en instruktion eller komma i tid finns det stora problem i samhället.

Nu rörde min diskussion i grunden priset på en studentmössa som jag tycker är helt oskäligt när det går iväg till 3-4000 kr för en mössa som inte kommer användas mer efter studentdagen. Det står jag för. Att jag tycker att studentexamen har vattnats ur som examen, även om det har ett värde kvar som ett avslut på skolan är en annan fråga. Din kommentar stärker ju det med: om examen fått från en kompetensexamen till att kunna komma i tid har ju nivån sjunkit.
    Men igen, det finns ju mycket billigare. Precis som med t ex bröllopsklänningar; en del vill ha budget, andra vill ha lyx. Det finns utbud idag för alla olika marknader. Och tack och lov är det helt fritt att välja. Har inte flera års gymnasium lyckats lära elever att fungera i en marknadsekonomi har ju skolan misslyckats totalt och borde inte få ge examina.
  • Anonym (Chef)

Jag skulle aldrig betala 3000 kr för en studentmössa!

Sen är branschen korrupt.  Studentkommittéer erbjuds rabatt från leverantörerna om ett visst antal studenter köper mössa från ett företag. 

"Om 70% av studenterna på denna skola köper mössa av oss får ni i studentkommittén lyxmössan för baspriset"

• Anonym (What the)
    Tow2Mater skrev 2024-06-02 13:49:34 följande:
    Men igen, det finns ju mycket billigare. Precis som med t ex bröllopsklänningar; en del vill ha budget, andra vill ha lyx. Det finns utbud idag för alla olika marknader. Och tack och lov är det helt fritt att välja. Har inte flera års gymnasium lyckats lära elever att fungera i en marknadsekonomi har ju skolan misslyckats totalt och borde inte få ge examina.
    Om nu läget är som chef beskriver här, att skolan är på nivån att barnen lär sig typ att komma i tid, så jadu...

Saken är att normen ju verkar gå mot att man ska ha en dyrare mössa än bas. Men de skäl jag hört är just typ "alla har det" "man firar bara en gång" etc. Dvs rena försäljnings knep och inget mervärde i att just ha den dyrare mössan.
  • Anonym (What the)
    Anonym (Chef) skrev 2024-06-02 14:11:06 följande:

Jag skulle aldrig betala 3000 kr för en studentmössa!

Sen är branschen korrupt.  Studentkommittéer erbjuds rabatt från leverantörerna om ett visst antal studenter köper mössa från ett företag. 

"Om 70% av studenterna på denna skola köper mössa av oss får ni i studentkommittén lyxmössan för baspriset"

Det är mest sorgligt tycker jag. Särskilt när man då hör om de som faktiskt belånar sig för en lika fin mössa som kompisarna, för att det blivit en norm.
  • Anonym (Hin håle)

En snabb googling gav mössor från 500 och uppåt. 
    Det blir alltså vad man gör det till....

• Kvittning
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-06-02 15:52:23 följande:

En snabb googling gav mössor från 500 och uppåt. 
    Det blir alltså vad man gör det till....

Gick in på en sådan sida och man börjar på 499 och sedan klickar man sig igenom mängder av tillvalssteg. Vissa saker lyckades jag inte ens få bort på annat sätt än att gå framåt (automatiskt tillägg läggs på), backa ett steg och sedan välja ångra. Ett tillägg på 150 kr lyckades jag inte få bort alls.

Så det där att bara välja basmössan verkar inte helt enkelt.

Det bästa är ju om klasserna kan gå ihop och bestämma att alla bara har basmössan
  • FuckGoggleAskMe

Men låt ungdomarna göra som de vill (och deras föräldrar vill, antar att de betalar). Personligen tycker jag det är vansinnigt dyrt både med tjusig studentmössa och exklusiv brudklänning, sådant som används en dag. Men om folk vill ödsla pengar på det, ok. 

För 100 år sedan när jag tog studenten, hade alla en enkel mössa, fast en del köpte inte och de från tekniskt gymnasium hade en lite speciell mössa. Vi hade inga flak eller baler utan diverse andra vilda fester. Same, same but different. Inte bättre då än nu, bara annorlunda firande. Och billigare. 

Naturligtvis är det bra och viktigt med en gymnasieexamen i dag, men för 200 år sedan när min mamma tog studenten var det få ungdomar som hade möjlighet till det, kraven var högt ställda, skammen stor om man inte lyckades och de som klarade studenten hade en enkel väg till vidare utbildningar eller bra jobb direkt. Väldigt stora konsekvenser alltså. 

• Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-06-02 17:22:18 följande:

Men låt ungdomarna göra som de vill (och deras föräldrar vill, antar att de betalar). Personligen tycker jag det är vansinnigt dyrt både med tjusig studentmössa och exklusiv brudklänning, sådant som används en dag. Men om folk vill ödsla pengar på det, ok. 

För 100 år sedan när jag tog studenten, hade alla en enkel mössa, fast en del köpte inte och de från tekniskt gymnasium hade en lite speciell mössa. Vi hade inga flak eller baler utan diverse andra vilda fester. Same, same but different. Inte bättre då än nu, bara annorlunda firande. Och billigare. 

Naturligtvis är det bra och viktigt med en gymnasieexamen i dag, men för 200 år sedan när min mamma tog studenten var det få ungdomar som hade möjlighet till det, kraven var högt ställda, skammen stor om man inte lyckades och de som klarade studenten hade en enkel väg till vidare utbildningar eller bra jobb direkt. Väldigt stora konsekvenser alltså. 

Men vi hade ju ringen också. En del köpte studentringen, andra inte. Tror den gick på närmare tusen spänn då (för sådär 100 år sedan ;)
  • FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2024-06-02 17:30:43 följande:
    Men vi hade ju ringen också. En del köpte studentringen, andra inte. Tror den gick på närmare tusen spänn då (för sådär 100 år sedan ;)
    Ja just det, glömde! Men det var för de som läste teknisk utbildning i 4 år, det gjorde inte jag. Men ringar var dyra minns jag. 
Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?