• Anonym (What the)

Studentmössa för 4500?!?

Alltså såg ett inslag nu där folk la 3000-4500 kr på en studentmössa?

Vad har hänt? När jag tog studenten 2001 så köpte man en standardmössa utan brodyr eller nåt. Alla hade det så det var ju inget konstigt alls.

Vad har hänt sen dess och vad 17 är det ingen som satt stopp? Låter ju helt galet för de pengarna för en mössa man aldrig mer använder, för en examen som idag är i det närmaste betydelselös.

• Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?
  • Anonym (Hin håle)
    Kvittning skrev 2024-06-02 15:57:35 följande:
    Gick in på en sådan sida och man börjar på 499 och sedan klickar man sig igenom mängder av tillvalssteg. Vissa saker lyckades jag inte ens få bort på annat sätt än att gå framåt (automatiskt tillägg läggs på), backa ett steg och sedan välja ångra. Ett tillägg på 150 kr lyckades jag inte få bort alls.

Så det där att bara välja basmössan verkar inte helt enkelt.

Det bästa är ju om klasserna kan gå ihop och bestämma att alla bara har basmössan
    Jag gick hela vägen till dess att det skulle betalas, alltså förbi alla tillval etc. 599 kostade den plus frakt.
  • Anonym (What the)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-06-02 17:22:18 följande:

Men låt ungdomarna göra som de vill (och deras föräldrar vill, antar att de betalar). Personligen tycker jag det är vansinnigt dyrt både med tjusig studentmössa och exklusiv brudklänning, sådant som används en dag. Men om folk vill ödsla pengar på det, ok. 

För 100 år sedan när jag tog studenten, hade alla en enkel mössa, fast en del köpte inte och de från tekniskt gymnasium hade en lite speciell mössa. Vi hade inga flak eller baler utan diverse andra vilda fester. Same, same but different. Inte bättre då än nu, bara annorlunda firande. Och billigare. 

Naturligtvis är det bra och viktigt med en gymnasieexamen i dag, men för 200 år sedan när min mamma tog studenten var det få ungdomar som hade möjlighet till det, kraven var högt ställda, skammen stor om man inte lyckades och de som klarade studenten hade en enkel väg till vidare utbildningar eller bra jobb direkt. Väldigt stora konsekvenser alltså. 

Nej, eller ja, det här är ju del av problemet. Alla har inte råd. Läste om en kille som tog lån för mössan, en annan som lånade av en kompis föräldrar. Det är vad jag ser som så fel - att något så basic som en mössa som visar bara att du tagit studenten ska susa iväg till något en del belånar sig över. Om det vore en standardmössa vore det ju lika mkt värt ändå, det är ju en mössa man bara får ha när man tagit studenten - men utan att familjer ska lämna att de inte har råd eller pressas att ta lån för att barnen inte ska hamna utanför.
  • Anonym (Sosse tills du dör...)
    Anonym (What the) skrev 2024-06-01 15:57:55 följande:
    Studentmössa för 4500?!?

Vad har hänt? När jag tog studenten 2001 så köpte man en standardmössa utan brodyr eller nåt. Alla hade det så det var ju inget konstigt alls.

Vad har hänt sen dess och vad 17 är det ingen som satt stopp? Låter ju helt galet för de pengarna för en mössa man aldrig mer använder, för en examen som idag är i det närmaste betydelselös.

Det är nog SD-regeringens fel att allt blivit så dyrt.
  • Anonym (Lila)

Någon trög person ogillade tydligen att jag personligen inte tycker att det är värt att lägga flera tusen på en studentmössa som används en kort stund vid ett tillfälle.   
    Men det är ok, alla tänker olika.   Jag valde inte heller att lägga en massa pengar på min bröllopsklänning.
    Tycker det är rätt patetiskt att anonymt lägga sig i andras ekonomi och ogilla inlägg bara för att personen som skrev är sparsam.
    Varför vågar du inte säga din åsikt?   Du är ju anonym. 

• Anonym (otroligt)
    Anonym (What the) skrev 2024-06-01 15:57:55 följande:
    Studentmössa för 4500?!?

Håller verkligen med här! Och min son som tar studenten imorgon håller också med. Han var osäker om han ens ville ha en mössa, tyckte att han kunde använda min eller sin pappas likaväl. Men så valde han ändå att ha en egen. En standardmössa, inget extra. 600 kr. 

Även om man har råd så är 4000 kr för en mössa man använder ett par ggr i livet alldeles hutlöst för mycket. 
  • Anonym (Lillhuvet)
    Hyllemor skrev 2024-06-02 00:12:40 följande:

Jag tycker att det är sjukt och kan inte förstå hur det kan bli så dyrt. Jag har själv onormalt litet huvud, så jag kunde inte köpa en normal studentmössa, utan var tvungen att gå till en hattmakare som fick sy upp en till mig. Detta var förvisso 2003, men då betalade jag 800 kr för min studentmössa. Jag bodde i Malmö och ville ha en Lundamössa/Skånemössa (med rött foder) men hattmakaren kunde bara hitta en i hela landet som sålde den typen av tyg, så om jag skulle ha en med rött foder var jag tvungen att betala 1200 kronor, så jag valde en sådan där med blågult foder som finns i övriga Sverige och fick den som sagt för 800 kronor. Studentmössan var helt och hållet handsydd från en dyr hattmakare och hattmakaren själv sade att det största problemet han hade var att hitta ett av alla studentmösseföretag som ville sälja en enda skärm till honom. Han kunde tillverka en liknande själv, men jag ville ha en exakt likadan som mina klasskamrater och då blev det lite dyrare. I efterhand hade jag önskat att jag hade lyssnat på hattmakaren, eftersom min skärm såg onormalt stor ut i proportion till studentmössan...

Med tanke på det verkar det helt orimligt att man kan betala så mycket som dagens gymnasiestudenter gör. Jag tror att dessa studenter hade tjänat in tusenlappar på att få en studentmössa uppsydd hos vilken hattmakare som helst och säkert hade de tjänat in ännu mer genom att köpa en normal jäkla studentmössa och därefter gå till en sömmerska som kan göra de ändringar som de vill ha.

Lite OT nu, men vad har du för huvudmått? Jag trodde jag hade litet huvud, men studentmössa fick jag iaf tag i (cykelhjälm är ofta svårt). 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (What the) skrev 2024-06-02 19:50:15 följande:
    Nej, eller ja, det här är ju del av problemet. Alla har inte råd. Läste om en kille som tog lån för mössan, en annan som lånade av en kompis föräldrar. Det är vad jag ser som så fel - att något så basic som en mössa som visar bara att du tagit studenten ska susa iväg till något en del belånar sig över. Om det vore en standardmössa vore det ju lika mkt värt ändå, det är ju en mössa man bara får ha när man tagit studenten - men utan att familjer ska lämna att de inte har råd eller pressas att ta lån för att barnen inte ska hamna utanför.

Det är så med allt här i livet, en del har inte råd med x eller y. Ungdomar kan också känna sig utanför för att de inte råd med moped, skidsemester, märkeskläder etc eller också har de bra kompisar och både de och kompisarna struntar i detta. 

Vad ska man göra åt det? Förbjuda märkeskläder? Mer pengar till alla? 

• Sanna43

Köpte en dyr mössa 2014 med kashmir tyg. Den har sedan dess legat i mitt förråd i en källare. Kändes som en bra investering då men ej längre

• Hjelm

Ja, det är helt vansinnigt att studentmössor kan säljas för såna summor.

Och samtidigt har det väl alltid varit så att folk lagt ner väldigt varierande summor på studenten. Varje enskild familj rättar mun efter matsäck.

Att ta studenten - det vill säga ta examen från gymnasiet - är gratis i Sverige. Därför kan man omöjligt kalla det för en klassfråga att ta studenten. Att folk har olika mycket pengar att kunna - eller vilja - lägga på firandet är en helt annan sak. Och när man går ur gymnasiet är det väl ett perfekt tillfälle att lära sig det, om man inte redan förstod det. Pengars värde och vad man prioriterar att spendera pengar på.

När mina barn går på gymnasiet kommer vi i god tid att gå igenom studentfirandet och vad jag och deras pappa tycker att vi kan och vill betala för det. Vill de ha något som sticker iväg utanför budget, till exempel en särskilt dyr och specialdesignad mössa, får de bekosta den själva. Spara pengar eller ta ett extrajobb.

• Farsanbalou

Helt sjukt!

Vilka har råd med detta liksom?

Jag ska inte klaga egentligen, jag är en del av dem som röstat höger och bäddat väg för högre priser och mer fokus på just det för att företag ska må bra.

Men det är så fel. Visst jag har råd med det utan problem när väl mina barn ska ta studenten. Men minns själv att min familj inte ens hade råd med 800kr för en overall, så alla andra hade det men inte jag.

Pengar ska inte stå i vägen. För även om politiker tycker att barn är vuxna vid 16 års ålder och nu ska få ta livsavgörande beslut, så anser jag (och utbildade proffs) att barn är barn tills de är 21 och har fullt utvecklat konsekvenstänk. Och är de barn ska de inte behöva betala dessa dyra summor.

Sjukt.

Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?