FuckGoggleAskMe skrev 2024-06-02 17:22:18 följande:
Men låt ungdomarna göra som de vill (och deras föräldrar vill, antar att de betalar). Personligen tycker jag det är vansinnigt dyrt både med tjusig studentmössa och exklusiv brudklänning, sådant som används en dag. Men om folk vill ödsla pengar på det, ok.
För 100 år sedan när jag tog studenten, hade alla en enkel mössa, fast en del köpte inte och de från tekniskt gymnasium hade en lite speciell mössa. Vi hade inga flak eller baler utan diverse andra vilda fester. Same, same but different. Inte bättre då än nu, bara annorlunda firande. Och billigare.
Naturligtvis är det bra och viktigt med en gymnasieexamen i dag, men för 200 år sedan när min mamma tog studenten var det få ungdomar som hade möjlighet till det, kraven var högt ställda, skammen stor om man inte lyckades och de som klarade studenten hade en enkel väg till vidare utbildningar eller bra jobb direkt. Väldigt stora konsekvenser alltså.
Nej, eller ja, det här är ju del av problemet. Alla har inte råd. Läste om en kille som tog lån för mössan, en annan som lånade av en kompis föräldrar. Det är vad jag ser som så fel - att något så basic som en mössa som visar bara att du tagit studenten ska susa iväg till något en del belånar sig över. Om det vore en standardmössa vore det ju lika mkt värt ändå, det är ju en mössa man bara får ha när man tagit studenten - men utan att familjer ska lämna att de inte har råd eller pressas att ta lån för att barnen inte ska hamna utanför.