• Anonym (What the)

Studentmössa för 4500?!?

Alltså såg ett inslag nu där folk la 3000-4500 kr på en studentmössa?

Vad har hänt? När jag tog studenten 2001 så köpte man en standardmössa utan brodyr eller nåt. Alla hade det så det var ju inget konstigt alls.

Vad har hänt sen dess och vad 17 är det ingen som satt stopp? Låter ju helt galet för de pengarna för en mössa man aldrig mer använder, för en examen som idag är i det närmaste betydelselös.

• Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?
  • Sanna43
    Anonym (What the) skrev 2024-06-02 05:29:21 följande:
    Det är mer betydelselöst idag sett ut ett rent examensperspektiv än hur det var förr ja.

Eller menar du att en studentexamen i sig ger dig jobb idag?
    Klart att gymnasieexamen ger jobb åt folk. Iaf de yrkesförberedande. Många från min klass naturbruk med inriktning djurvård har jobb på olika djuraffärer och 2 på djurparker. Och går man bygg så kan man få väldigt bra lön direkt efter gymnasiet. 
  • Anonym (Chef)
    Anonym (What the) skrev 2024-06-02 05:29:21 följande:
    Det är mer betydelselöst idag sett ut ett rent examensperspektiv än hur det var förr ja.

Eller menar du att en studentexamen i sig ger dig jobb idag?
    Arbetslösheten för de med eftergymnasial utb ca 5%
    Arbetslösheten för de med bara gymnasieexamen ca 5%
    Arbetslöshet för de utan gymnasieexamen ca 14%
  • Anonym (What the)
    Anonym (Chef) skrev 2024-06-02 09:06:26 följande:
    Arbetslösheten för de med eftergymnasial utb ca 5%
    Arbetslösheten för de med bara gymnasieexamen ca 5%
    Arbetslöshet för de utan gymnasieexamen ca 14%
    Ja, fast om du kommer och säger "jag har en studentexamen" är det inget som i sig ger en tyngd, som det gjorde förr i tiden.
  • Anonym (What the)
    Sanna43 skrev 2024-06-02 08:59:15 följande:
    Klart att gymnasieexamen ger jobb åt folk. Iaf de yrkesförberedande. Många från min klass naturbruk med inriktning djurvård har jobb på olika djuraffärer och 2 på djurparker. Och går man bygg så kan man få väldigt bra lön direkt efter gymnasiet. 
    De inte yrkesförberedande gör det inte. De yrkesförberedande mer men du behöver ofta fortfarande vidareutbilda dig.

Oavsett är en studentexamen idag inte samma som förr utan något annat. Tycker du själv att en mössa för flera tusen är rimligt?
  • Anonym (Chef)
    Anonym (What the) skrev 2024-06-02 10:29:17 följande:
    Ja, fast om du kommer och säger "jag har en studentexamen" är det inget som i sig ger en tyngd, som det gjorde förr i tiden.
    Hur det var för i tiden vet jag inte

När vi rekryterar ser vi avklarat gymnasium som tecken på några av nedanståend
    Följa ett schema och komma i tid
    Diciplin och kan sluföra saker som är tråkiga
    Följa en instruktion, både skriftlig och muntlig 
    Kan lära sig saker
    Funka i ett socialt sammanhang 
  • Anonym (What the)
    Anonym (Chef) skrev 2024-06-02 10:44:00 följande:
    Hur det var för i tiden vet jag inte

När vi rekryterar ser vi avklarat gymnasium som tecken på några av nedanståend
    Följa ett schema och komma i tid
    Diciplin och kan sluföra saker som är tråkiga
    Följa en instruktion, både skriftlig och muntlig 
    Kan lära sig saker
    Funka i ett socialt sammanhang 
    Rätt basala saker ändå. Vad är du chef inom?
  • Anonym (Chef)
    Anonym (What the) skrev 2024-06-02 12:20:44 följande:
    Rätt basala saker ändå. Vad är du chef inom?
    Stort svensk industriföretag

Ja, basalt, men långt ifrån alla 20-åringar klar de flesta.
  • Anonym (Lina)

Den är verkligen inte betydelselös. Den gjorde att jag fick behörighet till högskolan och kunde läsa vidare så att jag idag har ett välbetalt yrke. 

• Anonym (What the)
    Anonym (Chef) skrev 2024-06-02 12:27:19 följande:
    Stort svensk industriföretag

Ja, basalt, men långt ifrån alla 20-åringar klar de flesta.
    Om långt ifrån alla 20-åringar klarar att följa en instruktion eller komma i tid finns det stora problem i samhället.

Nu rörde min diskussion i grunden priset på en studentmössa som jag tycker är helt oskäligt när det går iväg till 3-4000 kr för en mössa som inte kommer användas mer efter studentdagen. Det står jag för. Att jag tycker att studentexamen har vattnats ur som examen, även om det har ett värde kvar som ett avslut på skolan är en annan fråga. Din kommentar stärker ju det med: om examen fått från en kompetensexamen till att kunna komma i tid har ju nivån sjunkit.
  • Anonym (What the)
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-02 12:32:49 följande:

Den är verkligen inte betydelselös. Den gjorde att jag fick behörighet till högskolan och kunde läsa vidare så att jag idag har ett välbetalt yrke. 

Men examen i sig gav dig inte något. Om du stannat där. 

Min poäng, innan folk som blev sura av något skäl för att jag inte höjer studentexamen till skyarna, är att 3-4k för en mössa är absurt dyrt, också ja, för en examen som de flesta tar. Hela studenten har dragit iväg i kostnad, med studentresor, baler med sminkningar och håruppsättningar av proffs, mössor för flera tusen, flak som kostar, för att bara nämna några saker. Nu tog jag mössan som exempel.

Varför skulle dagens studenter egentligen behöva det jämfört med de för 30 år sen där alla hade en basic mössa. Varför behövs en mössa för 3-4k för att fira att man tagit studenten och varför behövde inte studenterna förr ha det? De hade ju också gått i mål och ville fira det.
Svar på tråden Studentmössa för 4500?!?