• Anonym (bara förvirring)

Jag är så less på mitt blodsocker

Vad fan blev det för fel nu då?

Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.

Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka. 

Jag är så less och så förvirrad.

Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.

• Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-22 20:57:35 följande:

Ja, och så idag då...

15,4 innan frukost, tog långtidsverkande, åt glutenfria pannkakor med lättsockrade bär och lätt sockrad vispgrädde, 2 timmar senare, boom! 10,2.

Ska man skratta åt det, eller?

Nu har jag just ätit middag, så vi får väl se vad stickan säger om 2 timmar. Antingen kommer det vara under 10 eller så kommer det vara tillbaka på 15. Vadslagning?

Den frukosten är ju inte bra.
    Pannkakorna innehåller massor av kolhydrater, till det äter du bär med socker och till och med socker i vispgrädden? Det mättade fettet i vispgrädden höjer indirekt blodsockret genom att det gör så att kroppen prioriterar att använda fetter och hindrar muskelcellerna att ta upp sockret från blodet. 

Testa istället att äta två ägg, osötade bär och osötad kvarg med 0,1% fett. 

• Anonym (BL)

Ja, och så idag då...

15,4 innan frukost, tog långtidsverkande, åt glutenfria pannkakor med lättsockrade bär och lätt sockrad vispgrädde, 2 timmar senare, boom! 10,2.

Nu har jag just ätit middag, så vi får väl se vad stickan säger om 2 timmar. Antingen kommer det vara under 10 eller så kommer det vara tillbaka på 15. Vadslagning?

Jag tänkte samma som Tvillingmamman härovanför. Varför äter du en sådan frukost när du är diabetiker? Rena rama godiset. Havregrynsgröt med rivet äpple och lite kanel och en kopp te eller äggröra eller något hälsosamt vore förmodligen betydligt bättre. Men du gör som du vill med din egen kropp. 

Det är väl jättebra att sockret gick ner trots detta men det ligger fortfarande på tok för högt. 

Hoppas du har möte med läkare och diabetessköterska snart. Det viktigaste är att du mår bra. 
  • Anonym (Imse)

Ja, och så idag då...

Har du kontakt med en dietist? Det vore nog bra.

Sedan får du nog inse att långtidsverkande inte kommer funka att ta bara en gång om dagen. Du behöver korttidsverkande inför varje måltid, särskilt om du vill äta socker.

Jag har träffat folk i vården som blivit blinda eller har fått amputera fötter/ben pga diabetes så var försiktig. Även om du inte har problem med kärlen idag så kommer du få det i framtiden om du inte sköter din diabetes.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-23 06:41:18 följande:

Den frukosten är ju inte bra.
    Pannkakorna innehåller massor av kolhydrater, till det äter du bär med socker och till och med socker i vispgrädden? Det mättade fettet i vispgrädden höjer indirekt blodsockret genom att det gör så att kroppen prioriterar att använda fetter och hindrar muskelcellerna att ta upp sockret från blodet. 

Testa istället att äta två ägg, osötade bär och osötad kvarg med 0,1% fett. 

Ja, den frukosten innehöll hela 9 gram kolhydrater. Och som jag skrev, blodsockret gick ner 5 punkter. 
    Anonym (BL) skrev 2024-08-23 08:33:36 följande:
    Jag tänkte samma som Tvillingmamman härovanför. Varför äter du en sådan frukost när du är diabetiker? Rena rama godiset. Havregrynsgröt med rivet äpple och lite kanel och en kopp te eller äggröra eller något hälsosamt vore förmodligen betydligt bättre. Men du gör som du vill med din egen kropp. 

Det är väl jättebra att sockret gick ner trots detta men det ligger fortfarande på tok för högt. 

Hoppas du har möte med läkare och diabetessköterska snart. Det viktigaste är att du mår bra. 
    För att jag var sugen och tyckte att 9 kolhydrater inte var så farligt.

Havregryn, en hel portion, ökar mitt blodsocker mycket och över lång tid. Äter jag det till frukost går blodsockret jag mäter innan frukost inte ner och eventuellt ökar, marginellt. 

Jag äter vanligtvis äggröra eller kokt ägg till frukost, eller en plocktallrik med ost, skinka och grönsaker, men jag var trött på rena ägg och ville ha något varmt. Satsade på glutenfria pannkakor för att testa vad som skulle hända, och det funkade toppen.

Blodsockret hamnade  då under ramen satt av min läkare och sköterska, så den biten behöver ni inte harpa. De har koll på vad de rekommenderar, de är experter, och har koll både på hur man behandlar allmänt och individuella behov. 

I början av september har jag ny tid. 
    Anonym (Imse) skrev 2024-08-23 09:12:15 följande:
    Har du kontakt med en dietist? Det vore nog bra.

Sedan får du nog inse att långtidsverkande inte kommer funka att ta bara en gång om dagen. Du behöver korttidsverkande inför varje måltid, särskilt om du vill äta socker.

Jag har träffat folk i vården som blivit blinda eller har fått amputera fötter/ben pga diabetes så var försiktig. Även om du inte har problem med kärlen idag så kommer du få det i framtiden om du inte sköter din diabetes.
    Nej, jag har inte kontakt med dietist. När jag och sköterskan pratade om mat och kolhydrater sa han "du har ju koll på det här". Och även om det inte låter så för er i träden så har jag faktiskt det, dvs jag vet på en höft vad de flesta livsmedel har för kolhydratsinnehåll. Vad de olika sakerna gör med mitt blodsocker är dock ett mysterium.

Det ni I tråden måste inse är att mitt långtidsinsulin i te är inställt på att komma ner till 7 eller lägre än, för att min läkare vill ta det långsamt. Det är på försök inställt på att få mig mellan 12 och 14,, där jag är de flesta dagar, eller lägre. Mitt 30-dagarssnitt just nu är 12.1, alltså väl under 14, det önskade maxvärdet. Jag läste någonstans att tumregeln är att man behöver mellan 0.4 och 1 gånger vikten långtidsverkande insulin. Där är inte jag, än. Jag är för närvarade på 0.34 gånger min vikt.. Men det var ju bara en tumregel. Tror det var på NHS eller något jag läste det. 

En orsak till att min läkare vill ta det långsamt är just för att man tydligen kan bli blind om man går för fort fram. Så en avvägning måste till. 
  • Cathariiina

Men alltså, du lider av ett livshotande tillstånd. Du kan inte fråga på Familjeliv, här kan du få hur tokiga råd som helst! Om du inte får den hjälp du behöver av din läkare och diabetessjuksköterska (antar att du har fått en sådan?), så måste du byta mottagning. 

Har du någon som håller koll på dig, så att du inte plötsligt tuppar av och blir liggande och dör? Du har väl inte små barn eller djur som du är ensam ansvarig för, hoppas jag? Som blir instängda i lägenheten om du dör.

Anonym (...) skrev 2024-08-19 14:35:19 följande:

Brukar du fasta? Det ska hjälpa att sänka blodsockret.

Det är livsfarligt för en diabetespatient att fasta. De måste precis tvärtom ha en jämn, kontrollerad näringstillförsel. Hade du otur när du tänkte nu, eller gav du det där rådet av ren elakhet?
    Cathariiina skrev 2024-08-23 13:27:53 följande:

Men alltså, du lider av ett livshotande tillstånd. Du kan inte fråga på Familjeliv, här kan du få hur tokiga råd som helst! Om du inte får den hjälp du behöver av din läkare och diabetessjuksköterska (antar att du har fått en sådan?), så måste du byta mottagning. 

Har du någon som håller koll på dig, så att du inte plötsligt tuppar av och blir liggande och dör? Du har väl inte små barn eller djur som du är ensam ansvarig för, hoppas jag? Som blir instängda i lägenheten om du dör.

Det är livsfarligt för en diabetespatient att fasta. De måste precis tvärtom ha en jämn, kontrollerad näringstillförsel. Hade du otur när du tänkte nu, eller gav du det där rådet av ren elakhet?
    Och du läst min trådstart skulle du sett att jag inte bad om råd, utan om en förklaring på Ett fenomen.  Och resten av tråden för resten men den är så klart lång nu. 

Och på tal om fasta, kontrollerad fasta är, enligt min läkare, inte farligt för diabetiker så länge man har koll på blodsockret, och avbryter om det behövs. Jag frågade då det kan gå lång tid mellan middag och frukost för mig, 12+ timmar. Det finns enligt henne även studiet på diabetes 1-patienter som fått fasta 24+ timmar som kunde sänka sin insulindos i flera veckor efteråt. Men det ska man så klart ta upp med sin läkare om man vill pröva. 

Och förresten, 10,5 igårkväll, 13,8 idag innan frukost ska kolla igen strax. 

• Anonym (BL)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 13:04:19 följande:
    Nej, jag har inte kontakt med dietist. När jag och sköterskan pratade om mat och kolhydrater sa han "du har ju koll på det här". Och även om det inte låter så för er i träden så har jag faktiskt det, dvs jag vet på en höft vad de flesta livsmedel har för kolhydratsinnehåll. Vad de olika sakerna gör med mitt blodsocker är dock ett mysterium.

Det ni I tråden måste inse är att mitt långtidsinsulin i te är inställt på att komma ner till 7 eller lägre än, för att min läkare vill ta det långsamt. Det är på försök inställt på att få mig mellan 12 och 14,, där jag är de flesta dagar, eller lägre. Mitt 30-dagarssnitt just nu är 12.1, alltså väl under 14, det önskade maxvärdet. Jag läste någonstans att tumregeln är att man behöver mellan 0.4 och 1 gånger vikten långtidsverkande insulin. Där är inte jag, än. Jag är för närvarade på 0.34 gånger min vikt.. Men det var ju bara en tumregel. Tror det var på NHS eller något jag läste det. 

En orsak till att min läkare vill ta det långsamt är just för att man tydligen kan bli blind om man går för fort fram. Så en avvägning måste till. 
    Jag tänker att du i förlängningen skulle vara behjälplig av pump så att du kan få det insulin du behöver inför varje måltid. Även om du är rädd för stick så är det en rädsla du helt enkelt måste komma över på grund av din sjukdom. 

Du kan inte låta bli att ta korttidsverkande insulin i längden. 
Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker