• Melerad ögonfärg

Varför klär du dig avklätt?

Jag mötte en ung tjej, typ +20 år, i morse påväg till jobbet. Hon hade en tight åtsittande tröja som dessutom var lite transparent. Min första tanke var hur jobbigt det skulle bli om jag skulle sitta i möte mittemot henne. Varför klär vi oss så? Är det för att känna oss sexiga på jobbet och isf vad fan jobbar man med då? Varför går man till jobbet och visar mer eller mindre sina bröst? Alla ska självklart klä sig som de vill men är man då öppen för att alla får reagera som de vill? Hur och varför klär du dig på arbetet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför klär du dig avklätt?
  • OlgaElvira
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-09-06 05:30:24 följande:
    Vad skulle du sagt menar du?
    Hon har köpt ett plagg som hon gillar.
    Om personer som ts inte kan låta bli att glo på hennes flickbröst så är det han som har problem. Inte hon.

Jag känner mig obekväm med en viss typ av klädsel men skulle aldrig säga det. Handlar dock inte om ungflickors försök till uppmärksamhet. Dessa småler jag bara åt och minns hur det var att vara ung.
    Jag skulle ha påpekat det olämpliga, om det var i en professionell situation. T.ex. om hon var den som skulle mata min utvecklingsstörde kusin och hon hade klätt sig i urringat/avklätt. Min kusin skulle utan tvekan tagit tag i hennes bröst. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Arbetskläder?) skrev 2024-09-06 07:43:21 följande:
    Hur vet du att hon inte har ett jobb där de byter om till arbetskläder inför sitt arbetspass? 

Jag har jobbat med många unga tjejer och inga har klätt sig olämpligt för uppgiften (receptionsjobb). Det är helt, rent och prydligt som gällt. På vissa arbetsplatser har det varit skjorta och kavaj och då har man ofta bytt om innan man börjat jobba.
    Håller med, TS vet väl inte var hon arbetar. .
  • Tukt
    Melerad ögonfärg skrev 2024-09-06 06:47:38 följande:
    Skönt att du blev lite provocerad av tråden! Ja, jag har tydligen problem med att någon visar brösten på jobbet. Det låter ju trevligt ifs, men jag tror att det skulle störa mig mer än ge mig arbetsro. Minns en föreläsning där föreläsaren hade kavaj och strumpbyxor.Kommer inte ihåg färgen på trosorna men inte heller vad hon föreläste om. Om hon inte ville förmedla något med situationen så var det en misslyckad tillställning. Vi klär oss som vi vill, oftast ganska neutralt. Men andra kan ju störas på det som jag kallar för neutralt, där av ?vi?. Jag vet ju inte om jag klär mig störande för någon annan?
    Vi hade unga grabbar som serverade mat på ett mingel för ett tag sen. En av dem hade skjortan uppknäppt ner till naven. Tänkte samma tanke då. Att det skulle vara segt att ha ett möte med någon som har skjortan på det viset. Med det gäller alltså bara i arbetssituationen eller liknande, annars reagerar jag inte på hur folk klär sig.
    Jo, det finns något provocerande i att inte tycka att omgivningen ska få klä sig som de själva vill, utan för att ta hänsyn till var och varannan människa.
    Sedan är det såklart en fråga om professionalitet. Vissa yrken kräver en roll ut mot kunder och liknande. Och då bör man  ta hänsyn till detta.
  • Anonym (F)

Hon kanske inte var på väg till jobbet. Eller också, som flera skriver här, byter hon om innan hon börjar jobba. 
    Har arbetet klädkoder följer man dem. 
    Hon låter mer som en ung tjej som söker reaktioner och gillar när män glor. I den jobbvärld jag rör mig i skulle hon vara helt malplacerad och de som ylar att man minsann ska få klä sig som man vill hör inte hemma här. De får jobba någon annanstans.

• Tilolo

Jag reagerar också när jag möter lättklädda personer, men utav anledningen att jag känner en förtvivlan för deras skull - att man vill sänka sig till betraktarens ögon för att få bekräftelse. Och dessutom kalla det för *egna val* eller *kroppspositivism*, för det är ju fortfarande en anpassning efter det man vet ger belöning. 

• Anonym (...)

Hur vet du att hon var på väg till jobbet? Och har hon ett jobb som kräver en viss klädsel?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tjejen)

Fanns inget alternativ för mig att välja. När jag är på vissa typer av jobbmöten så klär jag mig sobert och inga bara axlar etc för att det passar min roll. Om jag bara är på ett kontor och har möten med närmsta kollegorna så kan jag ha på mig linnen t ex för att jag alltid är varm, tränar mkt. Jag kan gilla dom kläderna för att det är bekvämt och jo, trots att det är städad jobbanpassad klädsel så märker jag att det tittas lite på mig vilket jag gillar när rätt personer gör det. Sen gjorde jag några misstag som yngre i jobbsammanhang, att man har kläder som var svåra att böja sig framåt i. Det slutade jag med efter några upplevelser med manliga kollegor vars blickar låstes fast. Vill såklart vara en kollega bland kollegorna oavsett kön.

Sen tonåringar/yngre vuxna som har för tighta kläder som visar för mkt hud, jag känner lite medlidande/aningen irritation för att jag tycker att det hade varit snyggare med mindre hud synlig. Det blir för naket för att vara snyggt och man ser hur män smygkikar. Dom här tjejerna tror jag inte förstår att blickarna inte beror på hur läckra dom är utan för att man ser så mkt av kroppen. Unga människor vill leva ut och det är ok, det tillhör åldern. Men det går att göra så att det ser bra ut och inte billigt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Jag)

Men hur vet du att hon var på väg till jobbet? Hon kanske var på väg hem efter hon hade sovit hos nån efter en fest eller vadsomhelst. Eller på väg till stranden eller nån uteservering , vad vet jag. 

Det jobbet jag har jobbat längst på i mitt liv är strippklubb haha (fast slutade för 4-5 år sen, nu har jag precis vart mammaledig och pluggar ) och ja där var det ju ganska självklart att man klär sig sexigt. Men annars beror det såklart på vad man jobbar med. De flesta jobb har väl lite regler när det gäller hur man ska klä sig så din fråga känns litegrann som ett icke-problem. Vi får väl anta att hennes chef skulle säga till om hon klädde sig på ett sätt som är olämpligt för just hennes jobb.

Och att som ung tjej klä sig sexigt när man går ut på krogen till exempel är väl inte speciellt konstigt. Eller går på stan eller vad hon nu skulle göra. De flesta anpassar ju hur de klär sig efter situationen. 

Svar på tråden Varför klär du dig avklätt?