• kixan

    Detta med EC

    Det är inte alls konstigt och omöjligt, snarare så är det mer konstigt att ha blöja på barnet, sett ur ett globalt perspektiv.
    Vi var inställda på att försöka oss på blöjfritt "om det funkade" liksom, men jag trodde nog ändå att det skulle vara lite bökigt och jobbigt och så, men det har funkat över förväntan, det känns inte alls jobbigt eller krångligt och det är sååå skönt att inte behöva ha blöjor på lillgrisen!
    Har du hittat till ecsweden.se?

  • kixan
    Tonx skrev 2006-03-29 22:13:30 följande:
    Man har blvit så van att det här är "rätt" så man nästan blir chockad när andras barn bajsar på sig :P
    Haha, jag håller med helt och hållet! Och om andras bebisar är lite gnälliga kan jag inte låta bli att tänka "H*n behöver nog kissa"..
  • kixan

    Ja, det går absolut, vi gör så. Smidigast är att ha en potta precis bredvid sängen så man slippar masa sig iväg till badrummet mitt i natten. I början kan det vara smart att bädda med plastad frotté (eller ännu hellre bed protector så det inte blir så svettigt), så det är lätt att få undan kisset ifall man missar.

  • kixan

    Jag började ECa eftersom jag kände att jag inte ville ha på mitt samvete att ignorera mitt barns signaler när jag fick reda på att bebisar också kunde kommunicera om att dom behöver gå på toa.
    Nu ECar vi eftersom det funkar och vi trivs med det och det känns främmande för mig att ta på min tjej en blöja när jag vet att vi klarar oss minst lika bra utan.

  • kixan

    I verkligheten har jag sluppit höra åsikter som att det är synd om min unge, men en del är ju nyfikna och undrar hur det funkar och om det inte är jobbigt och då försöker jag berätta hur det är.

  • kixan

    Jun: Vi hade tygis som "backup" på stan tills hon var runt 6 månader ungefär, så i två månader har hon varit blöjfri även ute eftersom jag märkte att dom ända gångerna det kom i blöjan var när jag tänkte att "äh, hon har ju ändå blöja" och när jag började fundera kändes det ju helt fel, det är ju för att hon ska slippa kissa i blöjan som vi ec:ar så det var ju dumt. Vi har inte haft en olycka på stan sen vi slutade med blöja. Nu är det ju dessutom varmt ute, så det krävs ingen toalett heller, skulle det krisa kan hon kissa mot ett träd eller bakom en buske eller var som helst, jag har med en liten tvättlapp i väskan att torka med. Från det hon säger till har vi väl en 5-10 minuter på oss minst.
    Fast jag vet inte hur det skulle funka om jag inte bar henne, hon är alltid tydligast och håller siglängst när hn åker sjal vilket hon gör när vi är iväg.

  • kixan

    Freja är född i augusti och jag har burit henne hela vintern, först innanför min egen vanliga jacka, sen köpte jag en bärjacka som har varit helt underbar att ha. Vagn är inget jag skulle få för mig att använda..

  • kixan

    Nä, jag tror inte man kan potta för mycket, eller, om man försöker mer än barnet vill lär man ju få höra det och då märker man nog själv att det är bäst att trappa ner lite.

  • kixan

    Idapida: Vi varvar hejvilt vad som passar bäst för stunden, potta, handfat eller toasits (började vi med när hon var runt 6 månader). Freja älskar också att titta på sig själv i spegeln, men när hon sitter på pottan/toan kan hon ju hålla i nån leksak så det också blir kul.

  • kixan

    Jag håller med Miriel, det handlar ju inte om pottan, gillar hon inte den så prova håll henne över handfatet eller badkaret eller var som helst, Freja gillar att kissa ute i gräset nu när det är varmare.

  • kixan

    Lite framtidsvisioner för er "nybörjar-ec:are"..

    Freja är nu 9½ månad och helt blöjfri! Hon har inte haft blöja på sig sen i våras nån gång! Det är råcoolt och jätteskönt att kunna ge sig ut utan att behöva ha nån packning med sig alls!

    Heja heja alla ni!

  • kixan

    DocC: Ja, för oss var det kring 6 månader typ som vi började släppa "blöja som säkerhet" mer och mer. Det underlättar ju att det är varmt ute så vi inte behöver gå in för att kissa.

  • kixan

    Erita: "Barnet förvarnar inte (typ nu är det 10 minuter kvar) javisst faen låter dem, men det gör alla barn, det är rätt ansträngande för dem för att få ut bajs och kiss, dem låter också när dem ska fisa. Och dem kan inte hålla in det (nu är vi inte i närheten av en toa så du får faktiskt hålla dig)"
    Nja, du har faktiskt fel där. Freja (snart 10 månader) förvarnar oftast i god tid innan, alltså hon säger till när hon är nödig och går vi på toa då kissar hon, men kan vi inte precis på sekunden kan hon hålla sig ett bra tag till vi får tag på en toa. Jag vet inte hur länge hon skulle klara sig för jag vill inte låta henne behöva kissa ner sig i onödan, men ibland har det tagit iaf en kvart innan vi kunnat gå på toa och det har gått bra. Och nä, hon säger inte till när hon fiser..

  • kixan

    Hildis: Ja, när hon var liten var det mer gnäll/skrik, nu är det mer subtilt liksom, hon brukar avbryta det hon pysslar med och komma till mig, ibland låter hon lite bekymrad, hajar jag inte då utan tar upp henne och försöker amma så biter hon mig och ålar omkring i famnen tills jag:
    a) förstår vad hon menar, eller
    b) fattar nada och släpper ner henne på golvet där antingen kissar 1 minut senare, ellerär missnöjd tills jag provar med toan.

Svar på tråden Detta med EC