TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 09:02:18 följande:
Men vatten finns ju överallt i Sverige? Sjöar, åar, hav, poler. Mycket svårt att undvika. Alla barn bör ju få vattenvana och lära sig simma tidigt.
Det handlar också om självförtroende och att inte tvingas undvika vissa miljöer.
Mina tvillingar gick i simklubbens simskola tills de var tio år. Då simmade de 1 h två gånger i veckan. Så de lärde sig riktigt bra. Det ger självförtroende.
Mem det kostade mycket förstås, så mycket pengar vi lade på detta. Men jag får se det som att vi sponsrade den lokala simklubben, de lever till stor del på dessa simskolor. Det är ju en ideell förening.
Jag kan hålla med men inser men respekterar att alla inte har samma fokus, de barnen kommer också att lära sig simma till viss grad.
Min son simmar 5 timmar i veckan och min dotter 2, båda tävlar i alla fyra simsätten, men det är ju för att vi fokuserat mycket på simningen och att de är duktiga på det och gillar det. Det är inte samma för alla, det skiljer sig mycket i både intresse och hur mycket pengar man har eller är villig att lägga på det.
Vår dotter var 8 när hon lärde sig cykla, hon var väldigt rädd för det och det är inget vi gör i vardagen. Därav tog det längre tid.