• Anonym (Mamma Mu)

Simskola - hur hade ni gjort?

Nu har jag haft mitt barn i simskola i 2 terminer men hen har fortfarande inte lärt sig att simma 5 meter (tar sig fram kanske 2 meter). Funderar nu fram och tillbaka hur vi ska göra om vi ska boka en termin till eller strunta i det. Hen säger själv att hen inte vill fortsätta simskola, men samtidigt tycker jag det är viktigt att lära sig simma. Hur har ni resonerat som varit i samma situation.  Är det onödigt att fortsätta om inte riktigt viljan finns där eller är det bättre att fortsätta kämpa på? 

• Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?
  • Jemp

Jag hade gjort ett uppehåll och tränat själv. Kanske återupptagit simskolan om ett halvår. 

• Hope12

Jag har inte läst alla svar. Men jag gjorde så att jag behöll barnet i simskolan, sedan såg jag till att ta en tid så vi kunde åka in och bada en stund innan. Då både lekte och tränade vi och barnet hade vant sig vid vattnet innan lektionen började. Detta passade bra för oss. Jag tycker det var bra att ha en tid bokad så vi var tvungna att ta oss in varje vecka och att jag kunde se hur simlärarna gjorde och vad jag skulle fokusera på när jag lekte/tränade mitt barn. 

• beli

Vår son fyller snart tio och kan fortfarande inte bröstsim ordentligt. Men han har alltid varit en badkruka. Alla somrar när vi gått till stranden och vattnet varit fullt av simmande barn så har han stått kvar på stranden och plockat sten eller pysslat med annat. Och i somras fick jag iväg honom till stranden en endaste gång, och då satt han och läste medan jag simmade.

Tyvärr har jag inte kunnat åka och bada med honom då han alltid varit extremt känslig för att klä av sig inför andra (alltså sen han var typ tre år). Ibland har jag varit med när hans pappa försökt lära honom, men han (sonen) har liksom inget 'pannben', ger upp direkt. Det är väldigt knepigt.

Jag har nu funderat på att boka ett par privatlektioner åt honom, så att han får in tekniken.

Mitt svar på TS fråga är: Ja, barn ska definitivt lära sig simma. Prova ett par privatlektioner?

• Anonym (K)
    Aliona skrev 2024-11-26 19:13:42 följande:
    Då tycker jag att ni ska kämpa på med simskolan en termin till eller vad det nu tar. Plötsligt kommer det säkert att lossna. Och det kan vara bra och utvecklande för barn att klara något efter att de kämpat och varit svårt. 

Håller med.

Så upplevde jag att det var för mina barn också. När det väl lossnade simmade de sina 200 meter utan problem. Och mer därtill. Lite som att cykla, man ska fatta hur det det ska göras. Fram till dess får man traggla, och tjata om glada fötter (så heter det iaf på simskolan här i stan!). 

• Anonym (paus)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-25 21:18:36 följande:
    Simskola - hur hade ni gjort?

Nu har jag haft mitt barn i simskola i 2 terminer men hen har fortfarande inte lärt sig att simma 5 meter (tar sig fram kanske 2 meter). Funderar nu fram och tillbaka hur vi ska göra om vi ska boka en termin till eller strunta i det. Hen säger själv att hen inte vill fortsätta simskola, men samtidigt tycker jag det är viktigt att lära sig simma. Hur har ni resonerat som varit i samma situation.  Är det onödigt att fortsätta om inte riktigt viljan finns där eller är det bättre att fortsätta kämpa på? 

Jag skulle nog ta en paus med simskolan ett tag. Försöka fokusera på att det kan vara kul att bada, våga utmana sig i vattnet, lära barnet lite på egen hand.

Sen, kanske om ett år eller så, kanske försöka med simskola igen.

Min dotter var väldigt försiktig med vatten när hon var liten, vågade inget alls. Simskola vid 5-6 års ålder funkade inte alls, hon bara grät och darrade. Sen framåt 7-8 års ålder så var hon mycket mer redo, gick en termin i simskola, lärde sig hur lätt som helst. Nu är hon tonåring och badar och simmar utan problem. Hon behövde bara lite tid att börja våga och komma ikapp. 

Att kunna simma är viktigt, och ibland är det viktigt att lära sig tidigt. men ibland räcker det att lära sig lite senare om man inte är redo ännu. 
  • Lönnsirap

Simskola är verkligen inte det enda sättet att lära sig simma och jag är faktiskt förvånad över hur många år många orkar traggla med sina barn på konstiga tider som inte passar in i vardagen med undervisning som inte riktigt känns klockren.

Man måste ju jobba med simning och vattenvana med sina barn, men det finns inget måste i att lägga energi på en metod som inte verkar fungera.

Jag tycker gott att man kan unna sig simskola, men framförallt tycker jag man faktiskt behöver göra en bedömning av vad som är rimligt i vardagen, utifrån de barn man har.

Simning kommer, om man ger barn rätt förutsättningar, när de är mogna.

• Anonym (K)

Bara för kännedom så kan jag berätta att våra barns skola har två omgångar simskola som skolan arrangerar. En gång i ettan och en gång i trean. Då går de till simhalllen varje dag i två veckor. Verkligen superbra och något man önskar att alla barn kunde få. (Men det är så klart svårt i tex kommuner som saknar simhall.) 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (K) skrev 2024-11-27 11:27:03 följande:

Bara för kännedom så kan jag berätta att våra barns skola har två omgångar simskola som skolan arrangerar. En gång i ettan och en gång i trean. Då går de till simhalllen varje dag i två veckor. Verkligen superbra och något man önskar att alla barn kunde få. (Men det är så klart svårt i tex kommuner som saknar simhall.) 

I vår skola  var det simning en gång i veckan i tvåan, en termin. Funkade ju bra om barnen kunde simma lite innan, vilket i princip alla kunde.
  • Elin pelin

Som någon tipsar om så är sommarsimskola ofta bra för då får de varje dag och då lossnar det ofta. 

Sen såg jag att någon frågade om ditt barn kan flyta, och ja det är absolut en fördel men alla kan inte flyta. Jag har en kollega som tävlat i många år och han kan inte flyta. Inga av mina barn eller min man kan flyta och de simmar bra.

• Anonym (K)
    Elin pelin skrev 2024-11-27 21:19:30 följande:

Som någon tipsar om så är sommarsimskola ofta bra för då får de varje dag och då lossnar det ofta. 

Sen såg jag att någon frågade om ditt barn kan flyta, och ja det är absolut en fördel men alla kan inte flyta. Jag har en kollega som tävlat i många år och han kan inte flyta. Inga av mina barn eller min man kan flyta och de simmar bra.

Intressant. Det de missar är den livräddande funktionen med att flyta, att orka hålla sig på ytan med väldigt lite energi tills räddning kommer. 

Såg också stt någon skrev stt barnet crawlade. Det är samma där. Crawl är ett bra simsätt när man vill vara snabb, men det går åt mycket energi, så kapsejsar båten och det är långt till land finns risken att man inte orkar crawla så långt. Det är därför man oftast lär ut bröstsim - då orkar man längre sträckor. I synnerhet om man kan vila genom att flyta emellanåt. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (K) skrev 2024-11-28 05:28:04 följande:

Intressant. Det de missar är den livräddande funktionen med att flyta, att orka hålla sig på ytan med väldigt lite energi tills räddning kommer. 

Såg också stt någon skrev stt barnet crawlade. Det är samma där. Crawl är ett bra simsätt när man vill vara snabb, men det går åt mycket energi, så kapsejsar båten och det är långt till land finns risken att man inte orkar crawla så långt. Det är därför man oftast lär ut bröstsim - då orkar man längre sträckor. I synnerhet om man kan vila genom att flyta emellanåt. 

I simklubbarnas simskolor lär de ut bröstsim , ryggcrawl och crawl, till en början. Jag tycker att bröstsim är viktigast, det är ju det som är bäst i svenska kalla vatten. Det är ju därför livröddninggsssällskapet lär ut detta svansim, bröstsim med huvudet ovanför vattnet hela tiden. Det gör att du kan se, du kyler inte ner huvudet och det är ett energibesparande simsätt .

För min son funkade detta han lärde sig dessa tre simsätt parallellt. Hans tvillingsyster klarade inte riktigt detta, hon blandade simsätten. Tex bröstsimstag och crawlspark. Blev inte jättebra. Så en sommar, jag tror de var sju, fick de gå på min simskola i havet, tre veckor,som fortfarande var igång, och träna enbart på bröstsim, vilket hjälpte henne. Det är också väldigt bra simträning , för livräddning, för det är ju på riktigt. Kallt, vågor, tång och maneter och djupt vatten. 

Men om man väljer simklubbarnas kurser får man tänka på att de inte bara fokuserar på bröstsim. Mycket tid lägger de på att träna crawlbenspark med platta. Och vattenvana under vatten. Det är ju så viktigt för att kunna lära sig crawl, där man simmar med ansiktet i vattnet.

• TvillingmammaVästgöte
    Elin pelin skrev 2024-11-27 21:19:30 följande:

Om man har låg fettprocent lär det vara svårare att flyta. Jag gick på crawlkurs nyligen och unga smala män i gruppen med låg fettprocent hade oftast lite svårare för att lära sig flyta.
  • Anonym (K)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 07:19:52 följande:
    Om man har låg fettprocent lär det vara svårare att flyta. Jag gick på crawlkurs nyligen och unga smala män i gruppen med låg fettprocent hade oftast lite svårare för att lära sig flyta.

Låter bekant. I min dotters simskola var hon och liten pojk  sämst på att flyta. Två små pinnisar. Man fryser ofta snabbare som smalis också och det kan ju göra att man förknippar simning med något otrevligt. Som barn kan ju det göra simskolan svårare. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (K) skrev 2024-11-28 07:38:48 följande:

Låter bekant. I min dotters simskola var hon och liten pojk  sämst på att flyta. Två små pinnisar. Man fryser ofta snabbare som smalis också och det kan ju göra att man förknippar simning med något otrevligt. Som barn kan ju det göra simskolan svårare. 

I vår simhall har de undervisningsbassöng med 34 grader , det måste vara bra för små och tunna barn. Vi hade crawlundervisningen där också, den har höj och sänkbar botten så man kan anpassa vattendjupet efter gruppen.
  • Anonym (Annan mamma)
    Anonym (K) skrev 2024-11-26 06:55:10 följande:
    Detta! På mina barns simskola var en av de första grejerna de gjorde att hoppa i på djupt vatten och sen lägga sig på rygg och flyta. Detta skulle de klara innan de började öva simtagen. Kan ditt barn flyta, TS? 

Ja, han lärde sig flyta. Vi har alltid haft den leken att kunna flyta. Min pappa låg och flöt när han badade.  Nu är sonen vuxen, men han kan fortfarande flyta.

Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?