Anonym (K) skrev 2024-11-28 05:28:04 följande:
Intressant. Det de missar är den livräddande funktionen med att flyta, att orka hålla sig på ytan med väldigt lite energi tills räddning kommer.
Såg också stt någon skrev stt barnet crawlade. Det är samma där. Crawl är ett bra simsätt när man vill vara snabb, men det går åt mycket energi, så kapsejsar båten och det är långt till land finns risken att man inte orkar crawla så långt. Det är därför man oftast lär ut bröstsim - då orkar man längre sträckor. I synnerhet om man kan vila genom att flyta emellanåt.
I simklubbarnas simskolor lär de ut bröstsim , ryggcrawl och crawl, till en början. Jag tycker att bröstsim är viktigast, det är ju det som är bäst i svenska kalla vatten. Det är ju därför livröddninggsssällskapet lär ut detta svansim, bröstsim med huvudet ovanför vattnet hela tiden. Det gör att du kan se, du kyler inte ner huvudet och det är ett energibesparande simsätt .
För min son funkade detta han lärde sig dessa tre simsätt parallellt. Hans tvillingsyster klarade inte riktigt detta, hon blandade simsätten. Tex bröstsimstag och crawlspark. Blev inte jättebra. Så en sommar, jag tror de var sju, fick de gå på min simskola i havet, tre veckor,som fortfarande var igång, och träna enbart på bröstsim, vilket hjälpte henne. Det är också väldigt bra simträning , för livräddning, för det är ju på riktigt. Kallt, vågor, tång och maneter och djupt vatten.
Men om man väljer simklubbarnas kurser får man tänka på att de inte bara fokuserar på bröstsim. Mycket tid lägger de på att träna crawlbenspark med platta. Och vattenvana under vatten. Det är ju så viktigt för att kunna lära sig crawl, där man simmar med ansiktet i vattnet.