• Anonym (Mamma Mu)

Simskola - hur hade ni gjort?

Nu har jag haft mitt barn i simskola i 2 terminer men hen har fortfarande inte lärt sig att simma 5 meter (tar sig fram kanske 2 meter). Funderar nu fram och tillbaka hur vi ska göra om vi ska boka en termin till eller strunta i det. Hen säger själv att hen inte vill fortsätta simskola, men samtidigt tycker jag det är viktigt att lära sig simma. Hur har ni resonerat som varit i samma situation.  Är det onödigt att fortsätta om inte riktigt viljan finns där eller är det bättre att fortsätta kämpa på? 

• Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?
  • Aliona
    Anonym (Elin79) skrev 2024-11-26 12:44:57 följande:

Jag tycker dock inte att man kan avskriva simningens vikt och värde pga man inte vistas vid vatten eller seglar (typ).
    Barn kan när som helst råka på eller utsättas för en situation där man vill följa med, haka på, vara som andra. Och inte vet att man faktiskt kan behöva öva på en sådan sak som att flyta. Eller hur det känns att hamna i vatten med kläder på. Eller att simma på öppet vatten med vågor och vindar jämfört med i simhallen. 
    Jag fattar tanken men simning är viktigare än så och inte att jämföra med att barnet går på andra aktiviteter (eller ens jämföra med att kunna cykla). 

Absolut, det är nog ingen som har sagt det heller vad jag kan se. Däremot har jag, och flera med mig, sagt att ts kanske kan ta en paus en termin eller två, om det nu är så att barnet inte riktigt känns redo för simningen, och plocka upp det sen igen, i synnerhet om de inte lever med så mycket vatten runt sig. Under tiden är det så klart bra att öva vattenvana genom att gå regelbundet och bada. 
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 13:07:18 följande:
    Om man inte har råd med simskola kanske man kan träna själv med barnet. På sommaren är det ju helt gratis i sjöar och hav. Själv lärde jag mig simma i havet på somrarna, gick på simskola anordnad av Svenska livräddningssällskapet. 
    Vi hade simskola även om det var kallt i vattnet, det funkade på sjuttiotalet !

Självklart. Det gör ts säkert också, men nu var frågan om att fortsätta eller inte fortsätta i simskola som de än så länge inte ser resultat av. 

Svenska livräddningssällskapets havssimskola finns också. Min son gick i somras och förra sommaren. Det var 14 grader i havet. Det var inte bara på 70-talet. 

• MsM84

Min sexåring går i simskola och började HT-23. De första två terminerna kändes det som att han bara tränade vattenvana. Sen gick han på sommarsimskola som gav otroligt mycket. Nu kan han simma x meter rygg samt crawl. Det har inte varit en rak linje mellan timmar lagd i simskola och hur långt han kunnat simma utan det har gått snabbt de sista månaderna. De turas om att simma och väntar på varandra uppe på kanten i denna simskola.

Jag skulle fokusera mycket på om barnet vill eller inte. Är barnet rätt neutralt skulle jag försöka fortsätta, vill barnet inte skulle jag tänka att de lär sig i skolan.

• Anonym (Elin79)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 13:07:18 följande:
    Om man inte har råd med simskola kanske man kan träna själv med barnet. På sommaren är det ju helt gratis i sjöar och hav. Själv lärde jag mig simma i havet på somrarna, gick på simskola anordnad av Svenska livräddningssällskapet. 
    Vi hade simskola även om det var kallt i vattnet, det funkade på sjuttiotalet !
    Jag håller med, jag och mina syskon har lärt oss simma i en insjö i närheten av vårt lantställe. Sen fortsatte fler av oss med simträning också.
    Idag hålls fortfarande simskola där varje sommar och den är väldigt populär. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2024-11-26 14:37:37 följande:

Självklart. Det gör ts säkert också, men nu var frågan om att fortsätta eller inte fortsätta i simskola som de än så länge inte ser resultat av. 

Svenska livräddningssällskapets havssimskola finns också. Min son gick i somras och förra sommaren. Det var 14 grader i havet. Det var inte bara på 70-talet. 

Vi hade faktiskt en minimumgröns på 15 grader när jag gick i simskolan i havet på sjuttiotalet. 15 grader är också den minimitemperatur man har idag för  kanotpaddling, för juniorer,
    Så att köra simskola i 14 grader var verkligen tufft! Antar att detta var i Norrland?
  • Anonym (Py)

Mitt barn började i simskola så fort hon fick, dvs vid 5 som gäller här. Det dröjde tills hon var 7,5 innan hon kunde simma ordentligt, trots idogt övande också utanför simskolan. 

Är du inte nöjd med simskolan är det kanske meningslöst att fortsätta betala, men jag tänker att vissa barn absolut behöver mer träning än andra. 

• Anonym (Mamma Mu)

Tack för alla bra och genomtänkta svar. Ser att många frågar om vi är mycket vid vatten och det är vi på somrarna samtidigt som det också finns yngre barn som behöver passas. Det är ett av skälen till att vi kämpat mycket med simningen. Vårt barn tycker om att leka i vatten och vissa framsteg har hen ändå gjort i simskolan som att ibland kunna flyta lite på rygg, ibland kunna simma 1-2 meter. Men plötsligt kan barnet glömma bort och behöver hjälp i vattnet. 

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-26 16:50:38 följande:
    Vi hade faktiskt en minimumgröns på 15 grader när jag gick i simskolan i havet på sjuttiotalet. 15 grader är också den minimitemperatur man har idag för  kanotpaddling, för juniorer,
    Så att köra simskola i 14 grader var verkligen tufft! Antar att detta var i Norrland?
    Nä det var i Skåne! 😁 Vi lyckades pricka in en väldigt kall och blåsig vecka. Men de fick ha våtdräkt och bastu efteråt och de kämpade på. Han hade precis lyckats ta simborgarmärket i bassäng den sommaren så det var toppenbra extra träning i tuffa förhållanden - som det ju kan vara när man råkar trilla i. 
  • Aliona
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-26 18:55:12 följande:

Tack för alla bra och genomtänkta svar. Ser att många frågar om vi är mycket vid vatten och det är vi på somrarna samtidigt som det också finns yngre barn som behöver passas. Det är ett av skälen till att vi kämpat mycket med simningen. Vårt barn tycker om att leka i vatten och vissa framsteg har hen ändå gjort i simskolan som att ibland kunna flyta lite på rygg, ibland kunna simma 1-2 meter. Men plötsligt kan barnet glömma bort och behöver hjälp i vattnet. 

Då tycker jag att ni ska kämpa på med simskolan en termin till eller vad det nu tar. Plötsligt kommer det säkert att lossna. Och det kan vara bra och utvecklande för barn att klara något efter att de kämpat och varit svårt. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-26 18:55:12 följande:

Min unge var precis likadan. Långsamma och små framsteg som hon glömde av då och då. Dessutom var hon lite rädd för vatten och ville helst inte blöta ansiktet. 

Så plötsligt lossnade det och barnet simmade en halv längd helt plötsligt. Därefter gick framstegen ganska snabbt.
Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?