• Anonym (Pappa)

Sambo svarar inte i telefonen

Min sambo som är 40+ svarar bara när hon vet vem det är som ringer och ibland inte ens då. Problemet är att vi har barn och de kan ringa från sjukvården eller förskolan. Eller så är det arbetsförmedlingen eller något liknande. Hon verkar inte heller speciellt engagerad i att ha koll på telefonen. Jag tycker det inte är ett vuxet beteende. 

Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling.

Jag gissar på att han valde henne för att mammor brukar ha bättre koll. Men sen när han ringde flera gånger svarade hon inte. Han var märkbart irriterad när vi träffade honom nästa gång och kommenterade att man borde svara i telefonen. Hon verkade inte förstå att det var riktat till henne. Han bad om mitt nr denna gång och fick det. När han ringde nästa gång svarade jag på en gång.

I morse ringde telefonen och hon stod helt paralyserad framför mig och stirrade på telefonen.

Då gick jag fram och kollade vilket nummer som stod. Det är någon på kommunen sa jag. Vilket då brukar innebära att det handlar om våra barn. Hon svarade fortfarande inte. Då sa jag bestämt åt henne att svara och då gjorde hon det.

Efteråt tyckte hon att jag hade gjort fel som stressade på henne. Hon tycker bara att hon inte behöver svara I telefonen. Och är det något viktigt får de ringa igen.

Eftersom hon inte har bra koll på telefonen så har hon även missat viktiga telefonsamtal från arbetsförmedlingen. Gör man det flera gånger så kan man bli av med ersättningen.

Jag tycker hon beter sig omoget. Vad säger ni och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (jag) skrev 2024-12-02 16:15:06 följande:
    Var barnet alltså ensam på sjukhuset när läkaren försökte ringa mamman? Eller var du med där? För i så fall hade du ju lätt kunnat ringa istället. Dessutom brukar vård-nummer se annorlunda ut än vanliga mobilnummer. 

Jag svarar inte heller på okända nummer, utan tänker att om det är viktigt så ringer de väl igen, eller lämnar meddelande/skickar sms. Jag jobbar själv i vården och kan inte ta privata samtal när som helst. Däremot om nån ringer två ggr med täta mellanrum, eller lämna meddelande, så fattar jag att det är viktigt och tar mig tiden att svara. 

Det är relativt nytt detta att alltid vara nåbar på telefon. Och jag tycker att man kan sålla rätt väl vad man svarar på och inte. Min man behöver inte heller bestämma åt mig hur jag ska göra, utan han får bestämma t sig, jag bestämmer åt mig. 
    Vi fick alla åka hem och vänta på telefonsamtalet som skulle komma dagen efter.

Sen åkte jag och jobbade dagen efter och min sambo var hemma då hon är arbetslös.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Pappa)
    Dexter dot com skrev 2024-12-02 16:28:50 följande:

Jag kan inte svara i telefonen under arbetstid och om det är viktigt förväntar jag mig att det lämnas ett meddelande om vem som sökt mig, varför och på vilket nr personen kan nås.
    Lyssnar hon av sina meddelanden och ringer tillbaka?

Jag förstår om man inte alltid kan svara på jobbet men hon ar arbetslös. Hon har ingen telefonsvarare och ringer ytterst sällan tillbaka om det är någon hon inte känner.
  • Yllop

Jag jobbar inom vården och att man ringer till människor som inte svarar är ett stort problem.

Det verkar som vissa personer inte svarar om det är ett nummer de inte känner igen.
    Har förståelse för att man inte alltid kan svara om man jobbar eller är upptagen med något annat.
    Men vissa svarar inte trots att man ringer flera gånger.

För några månader sedan hade vi ett dödsfall på jobbet och det fanns telefonnummer till två barn.
    Ingen av dem svarade trots flera pårigningar och till slut fick vi kontakta polisen som fick lämna dödsbeskedet.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (jag) skrev 2024-12-02 16:51:32 följande:
    Om en förälder inte svarar så provar man den andra föräldern. Inte svårare än så. Och alla kan inte svara i telefon på tex arbetstid. 

Läkaren som opererar till exempel, tror du att hon svarar i telefon mitt under operationen? 
    Hon är arbetslös. Läkaren tog inte mitt nr och ibland är det något personligt för henne. Exempelvis ett obligatoriskt möte med Arbetsförmedlingen.
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-12-02 17:25:08 följande:
    Jag förstår om man inte alltid kan svara på jobbet men hon ar arbetslös. Hon har ingen telefonsvarare och ringer ytterst sällan tillbaka om det är någon hon inte känner.

Då får du väl se till att hon skaffar en svarare. 

Du verkar ju själv inte så smart  och då blir det ju som det blir 

• Anonym (Bbb)
    Yllop skrev 2024-12-02 17:26:22 följande:

Jag jobbar inom vården och att man ringer till människor som inte svarar är ett stort problem.

Det verkar som vissa personer inte svarar om det är ett nummer de inte känner igen.
    Har förståelse för att man inte alltid kan svara om man jobbar eller är upptagen med något annat.

För några månader sedan hade vi ett dödsfall på jobbet och det fanns telefonnummer till två barn.
    Ingen av dem svarade trots flera pårigningar och till slut fick vi kontakta polisen som fick lämna dödsbeskedet.

Jag svararar inte heller på okända nr.
    Men jag har en telefonsvarare och kollar upp numret 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Bbb) skrev 2024-12-02 17:29:16 följande:

Då får du väl se till att hon skaffar en svarare. 

Du verkar ju själv inte så smart  och då blir det ju som det blir 

Jag kan inte bestämma att hon ska ha en svarare.

Vad menar du med att jag inte är så smart? Jag är smart om man tittar på mina kunskaper och betyg. Däremot har jag inte så lätt för att övertyga envisa personer som min sambo.
  • Anonym (Nonchalant)

Här måste jag bli en än värre "surtant" än de tidigare i tråden. Naturligtvis svarar man i telefonen, hur myndigheters nummer presenteras i displayen vet man ju. Okända nummer, där bedrägeri misstänks lär man sig också hur de ser ut. Å andra sidan är det inte farligt att svara, verkar det skumt lägger man på och sedan blockerar man.                                                                                                                                                                               Inte stressa henne att svara? Det kan ju vara ett jätteviktigt samtal rörande barnen eller från arbetsförmedlingen!. Genom att inte svara tar hon upp andra människors tid. KBT? Inte alls, bara brist på respekt för andras tid. 

• Anonym (Py)
    Yllop skrev 2024-12-02 17:26:22 följande:

Jag jobbade tidigare vårdnära och är helt enig i detta. Det lades oerhört med tid på att jaga patienter som inte ville svara i telefon. Dessa tyckte att sjukvården skulle lämna ett meddelande, men det hjälper ju knappast. Läkare lämnar inte besked på en telefonsvarare och patienten kan inte ringa upp hur som helst, eftersom det i princip alltid finns telefontid att anpassa sig till. Läkaren har ju flera patienter än den telefonrädda och kan inte ägna sin tid åt att ringa och ringa. I min region ringde flera vårdgivare från hemligt nummer och det var nästan fler som inte svarade än som faktiskt gjorde det. Också när de visste att de skulle kontaktas.

Nonchalanta och egoistiska människor som tror att världen snurrar kring dem!
Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen