• Anonym (Pappa)

Sambo svarar inte i telefonen

Min sambo som är 40+ svarar bara när hon vet vem det är som ringer och ibland inte ens då. Problemet är att vi har barn och de kan ringa från sjukvården eller förskolan. Eller så är det arbetsförmedlingen eller något liknande. Hon verkar inte heller speciellt engagerad i att ha koll på telefonen. Jag tycker det inte är ett vuxet beteende. 

Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling.

Jag gissar på att han valde henne för att mammor brukar ha bättre koll. Men sen när han ringde flera gånger svarade hon inte. Han var märkbart irriterad när vi träffade honom nästa gång och kommenterade att man borde svara i telefonen. Hon verkade inte förstå att det var riktat till henne. Han bad om mitt nr denna gång och fick det. När han ringde nästa gång svarade jag på en gång.

I morse ringde telefonen och hon stod helt paralyserad framför mig och stirrade på telefonen.

Då gick jag fram och kollade vilket nummer som stod. Det är någon på kommunen sa jag. Vilket då brukar innebära att det handlar om våra barn. Hon svarade fortfarande inte. Då sa jag bestämt åt henne att svara och då gjorde hon det.

Efteråt tyckte hon att jag hade gjort fel som stressade på henne. Hon tycker bara att hon inte behöver svara I telefonen. Och är det något viktigt får de ringa igen.

Eftersom hon inte har bra koll på telefonen så har hon även missat viktiga telefonsamtal från arbetsförmedlingen. Gör man det flera gånger så kan man bli av med ersättningen.

Jag tycker hon beter sig omoget. Vad säger ni och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen
  • Anonym (Bbb)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-12-02 17:33:59 följande:
    Jag kan inte bestämma att hon ska ha en svarare.

Vad menar du med att jag inte är så smart? Jag är smart om man tittar på mina kunskaper och betyg. Däremot har jag inte så lätt för att övertyga envisa personer som min sambo.
    Det är väl klart att du kan säga att hon måste ha det när hon aldrig svarar.
    Alternativt förklara för skola och myndigheter att hon  inte är kapabel att svara så att det är ditt nr som gäller 
  • Lynx123

Telefonskräck är rätt vanligt. Kanske något hon kan jobba på med.ditt stöd?

• Anonym (Pappa)
    Lynx123 skrev 2024-12-02 18:24:33 följande:

Telefonskräck är rätt vanligt. Kanske något hon kan jobba på med.ditt stöd?

Tyvärr har hon inställningen att människor är som dom är. Hon menar att det bara är hennes personlighet. Hon tror inte på KBT.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Bbb) skrev 2024-12-02 17:56:35 följande:
    Det är väl klart att du kan säga att hon måste ha det när hon aldrig svarar.
    Alternativt förklara för skola och myndigheter att hon  inte är kapabel att svara så att det är ditt nr som gäller 
    Då säger hon bara nej och att jag inte kan bestämma över henne.
  • Aniiee

Jag har vad som är nedklottrat i min sjukvårdsjournal som "telefonfobi med extremt stresspåslag". Jag får bokstavligen hjärtklappning och andnöd när telefonen ringer om jag inte är beredd, dvs om man nödvändigtvis måste ringa mig så måste man först skriva ett sms eller meddelande om man vill att jag ska svara, och hoppas att jag sett meddelandet. Dessutom ringer så många så kort nu för tiden så jag faktiskt inte hinner lugna mig innan de slutar ringa efter 2-3 signaler, folk måste ge mig mer tid än så. Alla tror ju att alla håller mobilen i handen hela tiden och svarar så fort det ringer.

Visst, kalla mig omogen, efterbliven, ansvarslös eller vad fan ni vill. 

TS sambo kanske behöver hitta lösningar, och behöver kanske hjälp att hitta de lösningarna. Att tvinga henne att svara hjälper definitivt inte i längden utan innebär bara mer trauma, för 10 mot 1 att detta bottnar i trauma. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • GGN

Hur går det då när hon söker jobb, om hon inte svarar när potentiella arbetsgivare ringer och vill boka intervju?

• Anonym (filletonen)

Jag får så mycket knepiga säljsamtal så jag svarar inte på okända nr om jag inte VET att det är dessa två dagarna som t.ex. en hantverkare ska ringa eller annat ärende som jag har påbörjat.

Mitt telsvar säger att de som har ett seriöst ärende ska skicka sms bara, så ringer jag upp. Orkar man inte göra det så var det inte seriöst/viktigt.

• Anonym (...)

Jag får panik när det ringer, just för att jag kanske var mitt uppe i något annat viktigt och min hjärna blir helt ställd, och får typ hjärtat i halsgropen. Sedan oroar jag mig för att den som ringer ska ha ett ärende där de vill att jag ska fatta ett beslut på stående fot, och jag är rädd för att jag ska "fatta fel beslut". Men jag har blivit bättre, jag övar på att våga svara, och jag gör det typ alltid nu för tiden (om jag inte råkar sitta i ett möte/vara på jobbet).

Men om det är ett viktigt ärende tycker jag att personen som ringer lika gärna kan sms:a och berätta sitt ärende, så kan man ringa upp när man har tid.

Man kan ju faktiskt vara upptagen och inte hinna svara/inte kunna svara av olika anledningar.

• Anonym (Greta)

Livet funkar inte så bra om man inte svarar i telefonen och tvekar att ringa, speciellt när man har barn att ta hand om. Många har telefonfobi, men tvinga henne att söka hjälp för detta, hur och var kan hon bestämma själv, hypnos eller vad som helst, bara hon kommer över detta handikapp. Finns säker olika behandlingsmetoder.

Min mamma har lite fobi för att ringa någon, men kämpar på, skriver en lapp innan på vad hon ska säga och det fungerar ganska bra. Att svara har hon inget problem med. 

• Anonym (Py)
    Anonym (filletonen) skrev 2024-12-02 20:17:23 följande:

Jag får så mycket knepiga säljsamtal så jag svarar inte på okända nr om jag inte VET att det är dessa två dagarna som t.ex. en hantverkare ska ringa eller annat ärende som jag har påbörjat.

Mitt telsvar säger att de som har ett seriöst ärende ska skicka sms bara, så ringer jag upp. Orkar man inte göra det så var det inte seriöst/viktigt.

Orkar? Så du tror att sjukvården bara har dig som patient och kan ägna tid åt att smsa alla snöflingor som inte behagar svara?

Vad har du gjort för att få så många säljsamtal förresten? Du måste registrerat ditt nummer överallt!
Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen