• Anonym (Pappa)

Sambo svarar inte i telefonen

Min sambo som är 40+ svarar bara när hon vet vem det är som ringer och ibland inte ens då. Problemet är att vi har barn och de kan ringa från sjukvården eller förskolan. Eller så är det arbetsförmedlingen eller något liknande. Hon verkar inte heller speciellt engagerad i att ha koll på telefonen. Jag tycker det inte är ett vuxet beteende. 

Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling.

Jag gissar på att han valde henne för att mammor brukar ha bättre koll. Men sen när han ringde flera gånger svarade hon inte. Han var märkbart irriterad när vi träffade honom nästa gång och kommenterade att man borde svara i telefonen. Hon verkade inte förstå att det var riktat till henne. Han bad om mitt nr denna gång och fick det. När han ringde nästa gång svarade jag på en gång.

I morse ringde telefonen och hon stod helt paralyserad framför mig och stirrade på telefonen.

Då gick jag fram och kollade vilket nummer som stod. Det är någon på kommunen sa jag. Vilket då brukar innebära att det handlar om våra barn. Hon svarade fortfarande inte. Då sa jag bestämt åt henne att svara och då gjorde hon det.

Efteråt tyckte hon att jag hade gjort fel som stressade på henne. Hon tycker bara att hon inte behöver svara I telefonen. Och är det något viktigt får de ringa igen.

Eftersom hon inte har bra koll på telefonen så har hon även missat viktiga telefonsamtal från arbetsförmedlingen. Gör man det flera gånger så kan man bli av med ersättningen.

Jag tycker hon beter sig omoget. Vad säger ni och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen
  • Anonym (Lars)
    Anonym (Bbb) skrev 2024-12-02 17:31:44 följande:
    Jag svararar inte heller på okända nr.
    Men jag har en telefonsvarare och kollar upp numret 
    Varför svarar du inte? Vad är du rädd för?
  • Krocko

TS: hade jag varit med på sjukhuset (vilket du ju var) och jag visste vilka problem min sambo har med att svara i telefonen så jag hade jag ju självklart lämnat mitt eget nummer till läkaren för att lämna provsvar. Det var ju superviktigt och bråttom att få besked och att då lämna ut numret till någon som man vet inte kommer att svara är ju bara löjligt. 

• Anonym (O)

Håller med Krocko här ovan.

Varför lämnar inte ts alltid ut sitt eget nr?
    Som par hjälper man varandra, ts sambo gör säkert något för honom som han tycker är svårt eller obehagligt. Varför ts kan ta huvudansvaret för inkommande telefonsamtal som rör familjen!

• Anonym (Pappa)
    Anonym (...) skrev 2024-12-03 12:07:52 följande:

Om hon är inskriven på arbetsförmedlingen så vet jag att man ska få uppföljningssamtal inom specifika datum, det måste hon väl veta om? Då ringer en handläggare upp en och frågar hur det går. Det samtalet får man inte missa.

Förutom att det är viktigt att svara då, så är det ju såklart bra om man kan svara i ärenden med sjukvård/skola. 

Men i många fall underlättar det att veta vad samtalet handlar om för de som har "telefonskräck"; så det kan vara bra att få ett förvarnande sms, typ "vi ringer då och det handlar om det här".

Hur som helst, hon kommer aldrig komma ifrån att det är viktigt att kunna svara på samtal, om man inte är upptagen. Som när jag jobbar t.ex. så får jag inte ha mobilen på mig (förutom på raster).

Många anser att telefonsamtal är praktiskt "av gammal vana" tror jag, men i många fall är sms eller mejl faktiskt bättre. Då kan man som mottagare få tid att tänka på vad man vill svara. 

Tyvärr hade vi problem i sommar med att sommarjobbare la posten i fel brevlåda. Sen har det kommit bort post tidigare. Tror det är posten som slarvat bort brev. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (O) skrev 2024-12-03 22:15:04 följande:

Håller med Krocko här ovan.

Varför lämnar inte ts alltid ut sitt eget nr?
    Som par hjälper man varandra, ts sambo gör säkert något för honom som han tycker är svårt eller obehagligt. Varför ts kan ta huvudansvaret för inkommande telefonsamtal som rör familjen!

Jag har inget problem att lämna ut mitt nr. Och gör det när tillfälle ges. Men jag jobbar på dagarna och kan ju inte svara när jag sitter i möten vilket jag gör rätt så ofta.

Min sambo hjälper mig inte med något. Jag tycker inte något är svårt eller obehagligt. Och skulle jag tycka något var obehagligt så gör jag det bara ändå. Det är så man växer som människa. Att fly från obehag gör en bara svag på sikt. Däremot hjälper jag henne med många saker men inte ytterst sällan för att de är obehagliga. Däremot kan det vara för att hon är för svag, är stressad eller liknande. 
  • Anonym (Pappa)
    Krocko skrev 2024-12-03 15:53:38 följande:

TS: hade jag varit med på sjukhuset (vilket du ju var) och jag visste vilka problem min sambo har med att svara i telefonen så jag hade jag ju självklart lämnat mitt eget nummer till läkaren för att lämna provsvar. Det var ju superviktigt och bråttom att få besked och att då lämna ut numret till någon som man vet inte kommer att svara är ju bara löjligt. 

Det var i samband med detta jag insåg hennes problem på riktigt. När vi satt där med doktorn så tänkte jag ge mitt nr när han frågade efter hennes nummer för jag visste att hon är dålig på att svara i telefonen. Men dels ville jag inte förminska henne, dels är våra barn något hon gör allt för och dels var hennes attityd vid tillfället väldigt övertygande. Hon har oftast en positiv övertygande personlighet men när det kommer till kritan så händer inget. Så jag blev besviken på henne efteråt. Hon pratar nästan dagligen om hur engagerad hon är för våra barn. Men sen att inte kunna ha koll på telefonen när ett av de viktigaste samtalen i barnens liv ska komma blir bara konstigt. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Vet) skrev 2024-12-02 22:25:06 följande:

Hon har telefon skräck och mår psykiskt dåligt varje gång telefonen ringer. Hon mår troligtviss dåligt när hon väntar samtal från myndigheter och det finns möjlighet att hon inte kopplar att "ge ut nr" betyder att de kommer ringa henne. 

Vad säger hon om depression då? Är det oxå personlighet? Du måste få iväg henne till en psykolog. Säg att du vill gå med henne och jobba på erat förhållande eller vad som helst. 

Din partner är inte omogen . Hon har psykiska problem och är rädd att jobba med sig själv. Säkert väldigt dåligt självförtroende just nu med arbetslöshet oxå.

Hon lider inte av depression. Möjligen en modernare variant som handlar om att man har svårt att utföra saker. Hon är oftast väldigt glad om dagarna. Till den grad att jag tror hon lider av "toxiska positivitet" då hon är expert på att avfärda allt negativt. Men hon löser inte heller de negativa sakerna utan försöker bara strunta i dem.

Hon vill inte prata med någon om detta. Hon har haft problem med att prata i telefon med främlingar sen barndomen. Och även haft social fobi tidigare tills det blev helt tvärtom och hon blev översocial mot nästan varenda främling hon möter. Till den grad att vissa uttrycker att hon är konstig och andra tror att hon raggar på dem.

Hon vill inte jobba på sig själv. Jag har försökt. Hon säger att hon inte tror på KBT och att hon inte vill göra obehagliga saker. Hon har även andra fobier eller är bara extra känslig.

Det kan hända att hennes självkänsla är dålig men hon visar inte direkt det. Möjligen om det är så att hennes extrema kontaktsökande med andra är ett sätt att söka bekräftelse. 
  • Anonym (JB)
    GGN skrev 2024-12-02 19:57:25 följande:

Hur går det då när hon söker jobb, om hon inte svarar när potentiella arbetsgivare ringer och vill boka intervju?

Hon söker väl inga jobb heller utan snyltar på TS och/eller staten... Obestämd
  • Anonym (M)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-12-02 17:33:59 följande:
    Jag kan inte bestämma att hon ska ha en svarare.

Vad menar du med att jag inte är så smart? Jag är smart om man tittar på mina kunskaper och betyg. Däremot har jag inte så lätt för att övertyga envisa personer som min sambo.
    Om du varit smart hade du ju lämnat ditt nummer till läkaren. Det är ju du som vet att hon inte svarar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2024-12-03 12:50:09 följande:
    Så hur skulle du gjort ufrån detta
    "Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling."

Sen ringer det från ett nummer du inte känner igen. Svarat eller inte svarat?

Man tar ju för givet att det finns ett meddelande när folk ringer från t ex sjukhus. Då lyssnar man på det och ringer tillbaka. 

Hur kan man ringa ett viktigt samtal utan att tala in ett meddelande? 

Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen