• Anonym (Pappa)

Sambo svarar inte i telefonen

Min sambo som är 40+ svarar bara när hon vet vem det är som ringer och ibland inte ens då. Problemet är att vi har barn och de kan ringa från sjukvården eller förskolan. Eller så är det arbetsförmedlingen eller något liknande. Hon verkar inte heller speciellt engagerad i att ha koll på telefonen. Jag tycker det inte är ett vuxet beteende. 

Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling.

Jag gissar på att han valde henne för att mammor brukar ha bättre koll. Men sen när han ringde flera gånger svarade hon inte. Han var märkbart irriterad när vi träffade honom nästa gång och kommenterade att man borde svara i telefonen. Hon verkade inte förstå att det var riktat till henne. Han bad om mitt nr denna gång och fick det. När han ringde nästa gång svarade jag på en gång.

I morse ringde telefonen och hon stod helt paralyserad framför mig och stirrade på telefonen.

Då gick jag fram och kollade vilket nummer som stod. Det är någon på kommunen sa jag. Vilket då brukar innebära att det handlar om våra barn. Hon svarade fortfarande inte. Då sa jag bestämt åt henne att svara och då gjorde hon det.

Efteråt tyckte hon att jag hade gjort fel som stressade på henne. Hon tycker bara att hon inte behöver svara I telefonen. Och är det något viktigt får de ringa igen.

Eftersom hon inte har bra koll på telefonen så har hon även missat viktiga telefonsamtal från arbetsförmedlingen. Gör man det flera gånger så kan man bli av med ersättningen.

Jag tycker hon beter sig omoget. Vad säger ni och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen
  • Anonym (M)
    KimLinnefeldt skrev 2024-12-03 15:13:42 följande:

Det verkar ha blivit vanligt att inte svara om man inte känner igen numret. Jag tycker det är helknasigt, just av de skäl du ger exempel på: Man vet ju inte om det är något viktigt.

Då talar man in ett meddelande. Klarar man inte så ska man kanske inte ringa upp folk. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (M) skrev 2024-12-04 10:46:25 följande:
    Om du varit smart hade du ju lämnat ditt nummer till läkaren. Det är ju du som vet att hon inte svarar. 
    Exakt så. 
    Anonym (M) skrev 2024-12-04 10:53:52 följande:

Man tar ju för givet att det finns ett meddelande när folk ringer från t ex sjukhus. Då lyssnar man på det och ringer tillbaka. 

Hur kan man ringa ett viktigt samtal utan att tala in ett meddelande? 

Exakt så. Och från vården ser man ju till att ringa tills någon svarar. Är det ett barn så provar man båda föräldrarnas nummer. Om man inte får svar så lämnar man ett meddelande eller provar att ringa igen. Man fattar att folk inte alltid kan svara precis hela tiden. 

• Aniiee
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-02 23:43:45 följande:
    Absolut. Du erkänner ju ditt problem och förklarar hur du blir av telefoner och samtal. Medveten om din problematik. Måste vara jobbigt. Ts sambo tycker jag verkar obrydd, nonchalant, även fast han påtalar problemet, läkaren är bekymrad osv. Kan absolut tycka synd om en som har ett problem och försöker göra något åt saken. Men inte en mamma som har barn där läkare får jaga på telefon utan svar för att lämna besked om blodprov osv och som skiter i att andra störs av det och barn blir drabbade. Avfärdar ts förslag, ratar KBT , herregud.
    Jag tycker mer att det låter som att TS sambo inte får gehör för sitt problem, utan blir avfärdas som omogen av sin sambo, som borde stötta den han, kan man anta, älskar, och hjälpa henne att gå till botten med problemet och vara behjälplig I att hitta lösningar.

Men jag har iofs endast TS version att luta mig mot här. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • molly50
    KimLinnefeldt skrev 2024-12-03 15:13:42 följande:

Det verkar ha blivit vanligt att inte svara om man inte känner igen numret. Jag tycker det är helknasigt, just av de skäl du ger exempel på: Man vet ju inte om det är något viktigt.

Fast ringer det t ex från regionen så brukar det ju synas.
    Det brukar vara växelnumret som syns då.
    Så då finns det ju ingen anledning att inte svara.
  • Anonym (Py)
    molly50 skrev 2024-12-04 14:23:30 följande:
    Inte alls så. I Stockholm är det till exempel upp till varje vårdgivare att avgöra om de ska ringa från synligt eller hemligt nummer.
  • molly50
    Anonym (Py) skrev 2024-12-04 14:27:17 följande:
    Inte alls så. I Stockholm är det till exempel upp till varje vårdgivare att avgöra om de ska ringa från synligt eller hemligt nummer.

Så är det i alla fall här i Dalarna. Man ser växelnumret från regionen.
    Eller så är det ett specifikt nr så man vet att det är regionen ändå.
    Det numret går dock inte att ringa upp utan de ringer igen om det är viktigt.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-12-04 00:59:01 följande:
    Jag har inget problem att lämna ut mitt nr. Och gör det när tillfälle ges. Men jag jobbar på dagarna och kan ju inte svara när jag sitter i möten vilket jag gör rätt så ofta.

Min sambo hjälper mig inte med något. Jag tycker inte något är svårt eller obehagligt. Och skulle jag tycka något var obehagligt så gör jag det bara ändå. Det är så man växer som människa. Att fly från obehag gör en bara svag på sikt. Däremot hjälper jag henne med många saker men inte ytterst sällan för att de är obehagliga. Däremot kan det vara för att hon är för svag, är stressad eller liknande. 
    Men du får inte vara "medberoende". 
  • Anonym (Lars)
    molly50 skrev 2024-12-04 15:36:43 följande:

Så är det i alla fall här i Dalarna. Man ser växelnumret från regionen.
    Eller så är det ett specifikt nr så man vet att det är regionen ändå.
    Det numret går dock inte att ringa upp utan de ringer igen om det är viktigt.

Regionen?! Men om det är moster Margit i Borlänge som ringer då, för första gången på fyra år. Varför inte svara?
  • KimLinnefeldt
    molly50 skrev 2024-12-04 14:23:30 följande:
    Fattar fortfarande inte varför man inte svarar. Hur gjorde folk på den tiden då det bara fanns en telefon, i hemmet, utan nummergivare? Svarade aldrig?

Vad är folk rädda för?
  • Anonym (skräckis)
    KimLinnefeldt skrev 2024-12-04 17:14:22 följande:
    Fattar fortfarande inte varför man inte svarar. Hur gjorde folk på den tiden då det bara fanns en telefon, i hemmet, utan nummergivare? Svarade aldrig?

Vad är folk rädda för?
    Det ringde inte en massa säljare och bedragare stup i kvarten. Ringde det så var det nån man kände. Jag tyckte det var kul att få svara i den fasta telefonen som liten. Nu svarar jag bara på nummer jag känner igen
Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen