• Anonym (Pappa)

Sambo svarar inte i telefonen

Min sambo som är 40+ svarar bara när hon vet vem det är som ringer och ibland inte ens då. Problemet är att vi har barn och de kan ringa från sjukvården eller förskolan. Eller så är det arbetsförmedlingen eller något liknande. Hon verkar inte heller speciellt engagerad i att ha koll på telefonen. Jag tycker det inte är ett vuxet beteende. 

Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling.

Jag gissar på att han valde henne för att mammor brukar ha bättre koll. Men sen när han ringde flera gånger svarade hon inte. Han var märkbart irriterad när vi träffade honom nästa gång och kommenterade att man borde svara i telefonen. Hon verkade inte förstå att det var riktat till henne. Han bad om mitt nr denna gång och fick det. När han ringde nästa gång svarade jag på en gång.

I morse ringde telefonen och hon stod helt paralyserad framför mig och stirrade på telefonen.

Då gick jag fram och kollade vilket nummer som stod. Det är någon på kommunen sa jag. Vilket då brukar innebära att det handlar om våra barn. Hon svarade fortfarande inte. Då sa jag bestämt åt henne att svara och då gjorde hon det.

Efteråt tyckte hon att jag hade gjort fel som stressade på henne. Hon tycker bara att hon inte behöver svara I telefonen. Och är det något viktigt får de ringa igen.

Eftersom hon inte har bra koll på telefonen så har hon även missat viktiga telefonsamtal från arbetsförmedlingen. Gör man det flera gånger så kan man bli av med ersättningen.

Jag tycker hon beter sig omoget. Vad säger ni och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen
  • Anonym (Lisa)

När jag vet att vc, förskola osv ska ringa angående barnen är jag extra noga med att se till att ha telefonen på ljud och inte missa. Missar jag ändå så ringer jag och lämnar meddelande alternativt skriver ett meddelande på 1177 och ber dem ringa upp mig igen. För övrigt vill jag alltid höra telefonen eller om den är ljudlös se till att vibration är på i fickan när barn är på förskolan eller inte är med oss. Förskolan, mormor, farmor kan vilja nå mig. Min sambo har mycket på företaget och stress men vi svarar båda två. Det handlar om vårt barn. Har hon inte telefonskräck ser jag det endast som nonchalans.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Kicki) skrev 2024-12-02 17:14:27 följande:
    Sådana här svar behövs inte, det är inte till någon hjälp. Det låter som Gumman Surtant. Vi är här för att hjälpa varandra och ge råd. 

Alla människor är inte beroende av telefoner, och kan tycka att det är obehagligt. Är kanske rädd för negativa besked. Det blev en miss denna gång, men det går alltid att lösa. I fortsättningen kan Ts lämna sitt eget tel-nr. Eller be vänner att skicka SMS om din sambo tycker att det känns bättre. Och att man inte svarar på okända nummer är inget ovanligt, det förekommer så mycket bedrägerier och man kan bli lurad på mycket enkla sätt. Och hoppas att det löser sig med att din sambo har svårt för detta med telefon.  Glad
    Ditt svar behövs inte. Jag får uttrycka min åsikt. Om man är en surtant för det för stå för dig. Väldigt märkligt resonemang. Ts frågar vad vi tycker och vad vi tycker han ska göra. Precis det har jag skrivit enligt min syn på saken ifall du kan läsa. Sen att inte alla tycker samma borde du väl fatta? Eller är du gumman besserwisser?
  • Anonym (Diagnos)

Hon kanske har någon diagnos som gör att hon har telefonskräck? Jag har Asperger och gillar inte att svara i telefon.

• Anonym (...)

Om hon är inskriven på arbetsförmedlingen så vet jag att man ska få uppföljningssamtal inom specifika datum, det måste hon väl veta om? Då ringer en handläggare upp en och frågar hur det går. Det samtalet får man inte missa.

Förutom att det är viktigt att svara då, så är det ju såklart bra om man kan svara i ärenden med sjukvård/skola. 

Men i många fall underlättar det att veta vad samtalet handlar om för de som har "telefonskräck"; så det kan vara bra att få ett förvarnande sms, typ "vi ringer då och det handlar om det här".

Hur som helst, hon kommer aldrig komma ifrån att det är viktigt att kunna svara på samtal, om man inte är upptagen. Som när jag jobbar t.ex. så får jag inte ha mobilen på mig (förutom på raster).

Många anser att telefonsamtal är praktiskt "av gammal vana" tror jag, men i många fall är sms eller mejl faktiskt bättre. Då kan man som mottagare få tid att tänka på vad man vill svara. 

• enfunderandeman

Visserligen att det är annorlunda när man har barn. Men det är 2024, och det här känns lika förlegat som dörrförsäljare.

Jag svarar aldrig på anonyma telefon nummer, för att det är mycket telefonförsäljare som ringer och försöker pracka på en massa skit, låneförmedlare och annat.

Vid två tillfällen,har sjukhuset sökt mig. Ena gången visste jag om att anhörig låg inne. Andra pratade som bara in ett kort meddelande. Och jag kunde ringa upp. Det gör dom flesta on det är något allvarligt eller seriöst.

Arbetsförmedlingen är ganska lätt se om dom ringer, så dom har speciellt riktnummer. Oftast vet man det, då alla samtal är inbokade. Don ringer aldrig till någon rent spontant. Don har inte tid med sådant.

Jävla trams hur en del blir helt upphetsade av detta. Jag förstår att stress ökar i samhället 

• Anonym (?)
    enfunderandeman skrev 2024-12-03 12:45:14 följande:

Visserligen att det är annorlunda när man har barn. Men det är 2024, och det här känns lika förlegat som dörrförsäljare.

Jag svarar aldrig på anonyma telefon nummer, för att det är mycket telefonförsäljare som ringer och försöker pracka på en massa skit, låneförmedlare och annat.

Vid två tillfällen,har sjukhuset sökt mig. Ena gången visste jag om att anhörig låg inne. Andra pratade som bara in ett kort meddelande. Och jag kunde ringa upp. Det gör dom flesta on det är något allvarligt eller seriöst.

Arbetsförmedlingen är ganska lätt se om dom ringer, så dom har speciellt riktnummer. Oftast vet man det, då alla samtal är inbokade. Don ringer aldrig till någon rent spontant. Don har inte tid med sådant.

Jävla trams hur en del blir helt upphetsade av detta. Jag förstår att stress ökar i samhället 

Så hur skulle du gjort ufrån detta
    "Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling."

Sen ringer det från ett nummer du inte känner igen. Svarat eller inte svarat?
  • enfunderandeman
    Anonym (?) skrev 2024-12-03 12:50:09 följande:
    Så hur skulle du gjort ufrån detta
    "Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling."

Sen ringer det från ett nummer du inte känner igen. Svarat eller inte svarat?
     Har inga barn, så jag har inte det problemet om jag säger så. Dessutom om du läser mitt inlägg en gång till. Nämner jag att det nog är annorlunda för dom med barn.

Det scenariot du målar upp har jag aldrig hört talas om. Oftast om det är någon som är väldigt sjuk, är man på plats.  Provsvar lämnas aldrig på telefon. När det gäller väldigt allvarliga saker. Jag får inte ens veta mina blod svar på telefon. Det finns på  hemsidan, alternativt blir man inbokad. On det är så pass allvarligt som du säger. Undrar man ju varför inte din sambo är mer tillgänglig. Det är ju där problemet ligger. Inte att folk rent generellt inte väljer att svara på anonyma nr.
  • Anonym (Lisa)
    enfunderandeman skrev 2024-12-03 13:06:25 följande:
     Har inga barn, så jag har inte det problemet om jag säger så. Dessutom om du läser mitt inlägg en gång till. Nämner jag att det nog är annorlunda för dom med barn.

Det scenariot du målar upp har jag aldrig hört talas om. Oftast om det är någon som är väldigt sjuk, är man på plats.  Provsvar lämnas aldrig på telefon. När det gäller väldigt allvarliga saker. Jag får inte ens veta mina blod svar på telefon. Det finns på  hemsidan, alternativt blir man inbokad. On det är så pass allvarligt som du säger. Undrar man ju varför inte din sambo är mer tillgänglig. Det är ju där problemet ligger. Inte att folk rent generellt inte väljer att svara på anonyma nr.
    Jo. Provsvar kan lämnas över telefon. Vart med om flera ggr. Senast ett par veckor sedan då mitt barn misstänktes ha ett speciellt virus. Då ringde doktorn och meddelade provsvaren. Tack och lov var det ett vanligt virus.
  • Anonym (Py)
    enfunderandeman skrev 2024-12-03 13:06:25 följande:

Vi fick provsvar gällande ena barnets prover via telefon bara häromveckan. Dessa provsvar fanns inte att tillgå på 1177.se. För inte så länge sen ringde läkaren, för mig oplanerat, för att stämma av andra barnets nya medicin.  Min egen läkare har ringt för att meddela att ett provsvar avvikit och att man önskat att jag tagit nya prover. 
  • KimLinnefeldt

Det verkar ha blivit vanligt att inte svara om man inte känner igen numret. Jag tycker det är helknasigt, just av de skäl du ger exempel på: Man vet ju inte om det är något viktigt.

Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen