• Anonym (Pappa)

Sambo svarar inte i telefonen

Min sambo som är 40+ svarar bara när hon vet vem det är som ringer och ibland inte ens då. Problemet är att vi har barn och de kan ringa från sjukvården eller förskolan. Eller så är det arbetsförmedlingen eller något liknande. Hon verkar inte heller speciellt engagerad i att ha koll på telefonen. Jag tycker det inte är ett vuxet beteende. 

Nyligen hamnade ett av våra barn på sjukhus och läkaren tog mjn sambos nummer för att kunna meddela provsvar och om/hur vi skulle gå vidare med utredningen av vårt barns tillstånd. Det var viktigt att allt gick snabbt ifall det var ett tillstånd som krävde akut behandling.

Jag gissar på att han valde henne för att mammor brukar ha bättre koll. Men sen när han ringde flera gånger svarade hon inte. Han var märkbart irriterad när vi träffade honom nästa gång och kommenterade att man borde svara i telefonen. Hon verkade inte förstå att det var riktat till henne. Han bad om mitt nr denna gång och fick det. När han ringde nästa gång svarade jag på en gång.

I morse ringde telefonen och hon stod helt paralyserad framför mig och stirrade på telefonen.

Då gick jag fram och kollade vilket nummer som stod. Det är någon på kommunen sa jag. Vilket då brukar innebära att det handlar om våra barn. Hon svarade fortfarande inte. Då sa jag bestämt åt henne att svara och då gjorde hon det.

Efteråt tyckte hon att jag hade gjort fel som stressade på henne. Hon tycker bara att hon inte behöver svara I telefonen. Och är det något viktigt får de ringa igen.

Eftersom hon inte har bra koll på telefonen så har hon även missat viktiga telefonsamtal från arbetsförmedlingen. Gör man det flera gånger så kan man bli av med ersättningen.

Jag tycker hon beter sig omoget. Vad säger ni och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen
  • molly50
    Anonym (Lars) skrev 2024-12-04 17:12:51 följande:
    Regionen?! Men om det är moster Margit i Borlänge som ringer då, för första gången på fyra år. Varför inte svara?
    I så fall så har jag antagligen lagt in hennes nr i kontaktlistan så att jag ser att det är hon. ^^
    Ett stort problem är ju att många försäljare ringer med ett vanligt mobilnr vilket kan göra att många vägrar svara om de inte känner igen numret.
    Många gånger så går heller inte numret att hitta om man söker på det.
    Då är det bra om man har lagt in de nr man behöver i kontaktlistan.
  • molly50
    KimLinnefeldt skrev 2024-12-04 17:14:22 följande:
    Fattar fortfarande inte varför man inte svarar. Hur gjorde folk på den tiden då det bara fanns en telefon, i hemmet, utan nummergivare? Svarade aldrig?

Vad är folk rädda för?
    Som jag skrev i mitt förra inlägg så kan ett av problemen vara att många telefonförsäljare ringer från vanliga mobilnr eller skyddade nr.
    Och många vill inte svara på dessa då de aldrig ger sig.
    Men jag har också lite svårt att förstå varför man inte svarar. Framförallt om man vet att man väntar ett viktigt telefonsamtal.
  • Anonym (Vet)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-12-04 01:26:32 följande:
    Hon lider inte av depression. Möjligen en modernare variant som handlar om att man har svårt att utföra saker. Hon är oftast väldigt glad om dagarna. Till den grad att jag tror hon lider av "toxiska positivitet" då hon är expert på att avfärda allt negativt. Men hon löser inte heller de negativa sakerna utan försöker bara strunta i dem.

Hon vill inte prata med någon om detta. Hon har haft problem med att prata i telefon med främlingar sen barndomen. Och även haft social fobi tidigare tills det blev helt tvärtom och hon blev översocial mot nästan varenda främling hon möter. Till den grad att vissa uttrycker att hon är konstig och andra tror att hon raggar på dem.

Hon vill inte jobba på sig själv. Jag har försökt. Hon säger att hon inte tror på KBT och att hon inte vill göra obehagliga saker. Hon har även andra fobier eller är bara extra känslig.

Det kan hända att hennes självkänsla är dålig men hon visar inte direkt det. Möjligen om det är så att hennes extrema kontaktsökande med andra är ett sätt att söka bekräftelse. 
    Hon är obekväm med negativa känslor och tvekar på hennes förmåga att lösa problem. Självklart har hon problem, du måste försöka hjälpa henne annars misstänker jag starkt att erat förhållande blir tidsbegränsat. Länkar en artikel, skulle du kunna gå henne att läsa något sådant?

www.mtledarskap.se/toxisk-positivitet-kan-det-verkligen-vara-skadligt-att-alltid-vara-positiv/
  • Anonym (Lisa)
    Aniiee skrev 2024-12-04 13:45:42 följande:
    Jag tycker mer att det låter som att TS sambo inte får gehör för sitt problem, utan blir avfärdas som omogen av sin sambo, som borde stötta den han, kan man anta, älskar, och hjälpa henne att gå till botten med problemet och vara behjälplig I att hitta lösningar.

Men jag har iofs endast TS version att luta mig mot här. 
    Hmm. Jag tyckte mig läsa att ts skrev att han ställer upp konstant för sin sambo och tar det jobbiga för henne. Hon avfärdar dessutom psykologbehandling som han föreslagit. Uppfattar det som att hon får mycket stöttning av honom. Personligen har jag väldigt svårt för människor som har ett problem, får massa stöttning men inte gör något åt saken. Dvs prata om det och söka och ta emot hjälp. Gör man det tycker jag dessa personer förtjänar empati osv annars nej.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Vet) skrev 2024-12-04 21:16:11 följande:
    Hon är obekväm med negativa känslor och tvekar på hennes förmåga att lösa problem. Självklart har hon problem, du måste försöka hjälpa henne annars misstänker jag starkt att erat förhållande blir tidsbegränsat. Länkar en artikel, skulle du kunna gå henne att läsa något sådant?

www.mtledarskap.se/toxisk-positivitet-kan-det-verkligen-vara-skadligt-att-alltid-vara-positiv/
    Men vad ska han göra mer än det han gör? Tar i jobbiga saker åt henne, hon är hemma, han jobbar, han tar upp problemet, föreslår hjälp, hon avfärdar, viftar bort. Vad ska han göra tycker du? Nej hon har ett problem och har blivit bekväm i sin situation. Låter ts ta hennes fobier, jobbiga saker, han gör det, hon nekar hjälp, det funkar. Ts behöver hjälpa på ett annat sätt. Att bara stryka henne om ryggen och ta allt själv och acceptera att hon "vill" ha det så blir att han stjälper inte hjälper.
  • Anonym (Lisa)
    molly50 skrev 2024-12-04 18:48:44 följande:
    Som jag skrev i mitt förra inlägg så kan ett av problemen vara att många telefonförsäljare ringer från vanliga mobilnr eller skyddade nr.
    Och många vill inte svara på dessa då de aldrig ger sig.
    Men jag har också lite svårt att förstå varför man inte svarar. Framförallt om man vet att man väntar ett viktigt telefonsamtal.
    Svarar inte heller på alla nummer som ringer, på fritiden kan jag ibland helt släppa telefonen. Men man har någorlunda koll ifall man väntar viktiga samtal eller på hur kommun, landsting, förskolans nummer ser ut. Detta är något helt annat.
  • Anonym (Vet)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 23:52:19 följande:
    Men vad ska han göra mer än det han gör? Tar i jobbiga saker åt henne, hon är hemma, han jobbar, han tar upp problemet, föreslår hjälp, hon avfärdar, viftar bort. Vad ska han göra tycker du? Nej hon har ett problem och har blivit bekväm i sin situation. Låter ts ta hennes fobier, jobbiga saker, han gör det, hon nekar hjälp, det funkar. Ts behöver hjälpa på ett annat sätt. Att bara stryka henne om ryggen och ta allt själv och acceptera att hon "vill" ha det så blir att han stjälper inte hjälper.
    Du misstolkade mig,  jag menar hjälpa henne att komma ur sin psykiska ohälsa. 
  • Anonym (Kvinna med koll)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-12-04 00:59:01 följande:
    Min sambo hjälper mig inte med något. Jag tycker inte något är svårt eller obehagligt. Och skulle jag tycka något var obehagligt så gör jag det bara ändå. Det är så man växer som människa. Att fly från obehag gör en bara svag på sikt. Däremot hjälper jag henne med många saker men inte ytterst sällan för att de är obehagliga. Däremot kan det vara för att hon är för svag, är stressad eller liknande. 
    Oavsett vad hennes problem är, så har hon inte en chans mot dig. Hon är inte bra nog. Du beskriver henne som "omogen" och nu "för svag" och "stressad". Inte en speciellt kärleksfull beskrivning. Och till och med hennes positivitet är dålig i dina ögon, den är "toxisk". Vad hon än gör, så kan hon inte göra rätt. Hon kan inte göra dig nöjd.
    Du själv däremot verkar vara en riktig toppensnubbe. Behöver ingen hjälp av din sambo, tycker inte att saker är svåra eller obehagliga, och du är till och med så fantastisk att du gör saker som är obehagliga, fast de är obehagliga. På så vis växer du som människa. Yes. Vilken kille, låter som en arbetsgivares våta dröm att få in en jobbansökan från en sån som du. 

Men...sett utifrån är det troligen inte så att hon är alltigenom dålig och du själv är alltigenom bra. Det synsättet är inte fakta, det är din åsikt. 
    Fundera över om du är ihop med denna enligt dig omogna, arbetslösa kvinna som till råga på allt elände lider av telefonskräck - för att du själv ska få känna att du är den bättre av er två!

Släpp henne. Hon behöver hjälp för sitt/sina neuropsykiatriska funktionshinder.  Hon behöver inte bli ständigt nedtryckt i skorna av en självrättfärdig "man" som beklagligtvis blivit far till hennes barn.
  • Anonym (Lars)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-04 23:56:09 följande:
    Svarar inte heller på alla nummer som ringer, på fritiden kan jag ibland helt släppa telefonen. Men man har någorlunda koll ifall man väntar viktiga samtal eller på hur kommun, landsting, förskolans nummer ser ut. Detta är något helt annat.
    Och om det är ett jätteviktigt samtal som du INTE väntar på, hur gör du då?
  • KimLinnefeldt

Jag har registrerat mig i NIX-registret, som de flesta företag respekterar. De ringer alltså inte.

Ett fåtal försäljare och skojare ringer, kanske en i månaden. Då säger jag bara att jag inte är intresserad. I de allra flesta fall nöjer de sig med det.

Ibland ringer någon bekant eller i mitt nätverk, som vill prata med mig, någon som inte finns i mitt telefonregister. Det är klart att jag svarar även om det inte är ett nummer jag känner igen. Vad är det värsta som kan hända?

Svar på tråden Sambo svarar inte i telefonen