• Anonym (Fundering)

Är livet "kört" efter våldtäktsdom?

Hur går det för de som som suiit inne i några år och sedan kommer ut?

Finns det någon som helst chans att återupprätta ett förtroende eller är personen "han som satt inne för sexualbrott" livet ut?

Läste en tråd på Flashback som handlar om de som trillat dit efter samtyckeslagen. Verkar vara lättare nu att sätta dit någon för den som vill det.

Sexualbrott är vedervärdigt och blir den dömde alltid stämplad eller finns det några mellanting?

• Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Vad jag tror..

Väldigt svårt på arbetsmarknaden oavsett yrkesval

I dejtingvärlden: omöjligt under Väldigt många år, kanske för alltid (förhoppningsvis)

Livet är inte kört för det. Lev på försörjningsstöd eller nån form av praktik via FK och umgås med de vänner som inte bara äcklad.

• Anonym (M)
    Anonym (Fundering) skrev 2024-12-29 00:12:12 följande:
    Jag hoppas det, men när man läser domar så undrar man verkligen. Flera fall där hon tycks ha ångrat sig dagen efter och sedan går vidare med det.
    Hur många domar har du läst och varför?
  • Anonym (M)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-29 08:39:39 följande:
    Du är inte öppen att diskutera frågan, du har valt sida och skiter i att se problematiken från olika perspektiv. Oavsett om jag nu postar ett rimligt inlägg som man kan diskutera utifrån, så väljer du att leta fel och dementera.
    Så du håller inte med dom, att det är bra att undvika ons på fyllan?
  • Bengt113

Det är kört, Du kan aldrig få ett kommersiellt jobb, eftersom dina konkurrenter kommer att hugga dej i ryggen och meddela en gemensam kund som ni konkurrerar mot.  
    Kontorsjobb , Konsult osv, kört det oxå.
    De flesta våldtäkter är just oaktsamhet o dåligt omdöme.  Hagamannen är ovanlig.  Timells hand på fittan i en badtunna är också våldtäkt i lagens mening. Assange hade inte kondom, det var oxå våldtäkt.  Oönskad beröring på fittan,  är omgående våldtäkt. Även om det bara är en sekund.
    Sexbrott är lägst återfall. Jag försvarar absolut inte våldtäkt.  Jag vill varna killar, män, gubbar.  De sociala konsekvenserna kommer att blir större än de lagliga , såvida du inte är yrkeskriminell.  

• Anonym (Kl)
    Anonym (Fundering) skrev 2024-12-28 22:08:08 följande:

Verkar vara lättare nu att sätta dit någon för den som vill det.

Ja, för man vill ju så gärna bli våldtagen. Drömmer
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kl) skrev 2024-12-29 15:54:55 följande:
    Ja, för man vill ju så gärna bli våldtagen. Drömmer
    Nu tror jag inte att det är vanligt, men det finns garanterat kvinnor som vill ha uppmärksamheten, skadestånd på hundratusentals kronor, hämnas någon oförrätt eller som ett triumfkort vid en vårdnadstvist.

Va inte så naiv och tro att alla kvinnor är helgon.
  • Anonym (M)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-29 15:58:52 följande:
    Nu tror jag inte att det är vanligt, men det finns garanterat kvinnor som vill ha uppmärksamheten, skadestånd på hundratusentals kronor, hämnas någon oförrätt eller som ett triumfkort vid en vårdnadstvist.

Va inte så naiv och tro att alla kvinnor är helgon.
    Fast det är inte så enkelt att få någon dömd och sedan bara plocka ut skadestånd. Tvärtom, väldigt få av alla anmälningar går vidare till åtal. 

Att det finns knäppa kvinnor förnekar ingen, men att tro att det är så jäkla lätt att få ett skadestånd stämmer inte. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (M) skrev 2024-12-29 16:09:31 följande:
    Fast det är inte så enkelt att få någon dömd och sedan bara plocka ut skadestånd. Tvärtom, väldigt få av alla anmälningar går vidare till åtal. 

Att det finns knäppa kvinnor förnekar ingen, men att tro att det är så jäkla lätt att få ett skadestånd stämmer inte. 
    Utan att veta, så köper jag åsikten att det troligen inte är så lätt att bli dömd.

Det finns säkert många som begått en våldtäkt som slipper undan lagens långa arm. Med skärpta regler så blir fler fällda, vilket är bra, men det finns garanterat även några fler som blir oskyldigt fällda.
  • Anonym (Em)
    Bengt113 skrev 2024-12-29 15:40:36 följande:

Det är kört, Du kan aldrig få ett kommersiellt jobb, eftersom dina konkurrenter kommer att hugga dej i ryggen och meddela en gemensam kund som ni konkurrerar mot.  
    Kontorsjobb , Konsult osv, kört det oxå.
    De flesta våldtäkter är just oaktsamhet o dåligt omdöme.  Hagamannen är ovanlig.  Timells hand på fittan i en badtunna är också våldtäkt i lagens mening. Assange hade inte kondom, det var oxå våldtäkt.  Oönskad beröring på fittan,  är omgående våldtäkt. Även om det bara är en sekund.
    Sexbrott är lägst återfall. Jag försvarar absolut inte våldtäkt.  Jag vill varna killar, män, gubbar.  De sociala konsekvenserna kommer att blir större än de lagliga , såvida du inte är yrkeskriminell.  

Fast det där stämmer ju inte. En sekunds beröring PÅ fittan är inte våldtäkt, det är inte jämförligt med samlag. En så kort beröring kan dessutom ses som flyktig och man kan bli friad helt, även från sexuellt ofredande alt sexuellt övergrepp. 

Det borde dock inte vara så svårt att förvissa sig om att beröringen är önskad innan man tar någon på fittan. Hur svårt kan det va liksom?

Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?