Anonym (Toker) skrev 2025-01-03 08:23:17 följande:
Du kan flytta till nästan vilket land som helst. Den svenska öppenheten är rätt så unik. Men det håller på att ändras här också, tack vare att den har missbrukats. Av sådana som dig, men även andra.
Man slutade med skamstraff i Sverige eftersom man insåg att det är idiotiskt att visa ut människor för evigt från samhället. Dels för att det är bättre om alla arbetar. Men även för att återfallsrisken i brott blir mindre om de får en möjlighet att ta sig in i samhället igen. Vill vi ha hårdare straff ska vi öka längden på straffen. Inte straffa dem efter straffet.
Fattar problemet och köper kritiken helt.
Menar inte att försöka bortförklara på något sätt, ett intressant perspektiv vill jag gärna dela dock:
En vän till mig som också driver företag fast i annan bransch var inte så bra på det här med internet och att kolla upp folk. Han råkade anställa en kille som suttit inne för hustrumisshandel, eller om det var flickvän/sambo, sak samma. Hur som helst, det tog hus i helvete kan man lugnt säga. Fanns tydligen en flashbacktråd där individen förekom som var rätt lätt att hitta. Plötsligt fick man problem med andra anställda, kunder, leverantörer som googlat personen och nu ville säga upp sig/dra sig ur kontrakt mm. Blev en mycket dyr historia, för tidigare dom är inte skäl att säga upp någon enligt lag. Det var inte det då i alla fall. Personen fick köpas ut dyrt och man förlorade viktiga anställda, kunder och sammarbetspartners. Omgivningen reagerade verkligen starkt och det var "cancelstämning" mot företaget. Min vän rekryterar på annat sätt idag. Med mindre offentliga uppgifter om folk på nätet blir väl dock även sådan extrem granskning av arbetssökande mindre relevant. Men per idag känner många av oss att vi måste hitta det som andra också kan hitta, för att inte riskera skada företaget.