• Anonym (Fundering)

Är livet "kört" efter våldtäktsdom?

Hur går det för de som som suiit inne i några år och sedan kommer ut?

Finns det någon som helst chans att återupprätta ett förtroende eller är personen "han som satt inne för sexualbrott" livet ut?

Läste en tråd på Flashback som handlar om de som trillat dit efter samtyckeslagen. Verkar vara lättare nu att sätta dit någon för den som vill det.

Sexualbrott är vedervärdigt och blir den dömde alltid stämplad eller finns det några mellanting?

• Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Inte så direkt) skrev 2025-01-03 03:10:02 följande:
    Han lyfte upp och kastade honom i marken, det var meningen att han skulle landa på asfalten inte på en sån där trekantig betonggrej som finns på parkeringsplatser. Det var mot den ryggen och delar av höften/revben gick sönder.

Hade avsikten vart att skada så mycket hade han kastat så att han landade me huvudet först istället. Men rätten tyckte inte det utan att han lyfte upp och kastade honom med "oerhörd kraft" och avsikt så han landade på betongrejen.
    Då får vi konstatera att han egentligen är världens snällaste.
  • Anonym (Arbetsgivare)

Nej livet är aldrig kört men för någon i denna eller liknande situation kan det bli svårt om man vill ha ett normalt liv och kunna försörja sig.

Jag har varit arbetsgivare i 10 år i en liten privat firma, vi gör en gedigen bakgrundskoll av alla sökande som kan komma att erbjudas arbete innan anställning sker (i slutskedet av rekryteringsprocessen). Vi kollar allt som är offentligt samt googlar vederbörande ordentligt. Personer med domar, skulder eller dåligt rykte på internet går bort. Det är ett av flera sållningsverktyg helt enkelt, många arbetsgivare får liksom vi otroligt många sökande till varje tjänst och behöver helt enkelt inte anställa någon som visar minsta tecken på oredlighet. Precis som vi sållar ut på annat som brist på social kompetens. Alla arbetsgivare jag känner gör likadant, även utan att vara skyldig till det. Det är dyrt att anställa och ännu dyrare att göra felrekryteringar, därför tar man inga risker. Tyvärr.

Finns säkert "schysstare" mer laid back arbetsgivare som vågar ta risken eller där konkurrensen inte är så stor.

Jag tror en sådan person får tänka lite utanför boxen. Byta namn och flytta utanför Sverige alternativt utanför EU kan vara en väg, men finns säkert flera. (Byta namn fungerar inte i Sverige, luttrade rekryterare som jag gräver fram det på nolltid)

• Anonym (Toker)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2025-01-03 07:53:54 följande:

Nej livet är aldrig kört men för någon i denna eller liknande situation kan det bli svårt om man vill ha ett normalt liv och kunna försörja sig.

Jag har varit arbetsgivare i 10 år i en liten privat firma, vi gör en gedigen bakgrundskoll av alla sökande som kan komma att erbjudas arbete innan anställning sker (i slutskedet av rekryteringsprocessen). Vi kollar allt som är offentligt samt googlar vederbörande ordentligt. Personer med domar, skulder eller dåligt rykte på internet går bort. Det är ett av flera sållningsverktyg helt enkelt, många arbetsgivare får liksom vi otroligt många sökande till varje tjänst och behöver helt enkelt inte anställa någon som visar minsta tecken på oredlighet. Precis som vi sållar ut på annat som brist på social kompetens. Alla arbetsgivare jag känner gör likadant, även utan att vara skyldig till det. Det är dyrt att anställa och ännu dyrare att göra felrekryteringar, därför tar man inga risker. Tyvärr.

Finns säkert "schysstare" mer laid back arbetsgivare som vågar ta risken eller där konkurrensen inte är så stor.

Jag tror en sådan person får tänka lite utanför boxen. Byta namn och flytta utanför Sverige alternativt utanför EU kan vara en väg, men finns säkert flera. (Byta namn fungerar inte i Sverige, luttrade rekryterare som jag gräver fram det på nolltid)

Du kan flytta till nästan vilket land som helst. Den svenska öppenheten är rätt så unik. Men det håller på att ändras här också, tack vare att den har missbrukats. Av sådana som dig, men även andra.

Man slutade med skamstraff i Sverige eftersom man insåg att det är idiotiskt att visa ut människor för evigt från samhället. Dels för att det är bättre om alla arbetar. Men även för att återfallsrisken i brott blir mindre om de får en möjlighet att ta sig in i samhället igen. Vill vi ha hårdare straff ska vi öka längden på straffen. Inte straffa dem efter straffet.
  • Anonym (Arbetsgivare)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-03 08:23:17 följande:
    Du kan flytta till nästan vilket land som helst. Den svenska öppenheten är rätt så unik. Men det håller på att ändras här också, tack vare att den har missbrukats. Av sådana som dig, men även andra.

Man slutade med skamstraff i Sverige eftersom man insåg att det är idiotiskt att visa ut människor för evigt från samhället. Dels för att det är bättre om alla arbetar. Men även för att återfallsrisken i brott blir mindre om de får en möjlighet att ta sig in i samhället igen. Vill vi ha hårdare straff ska vi öka längden på straffen. Inte straffa dem efter straffet.
    Fattar problemet och köper kritiken helt.

Menar inte att försöka bortförklara på något sätt, ett intressant perspektiv vill jag gärna dela dock:

En vän till mig som också driver företag fast i annan bransch var inte så bra på det här med internet och att kolla upp folk. Han råkade anställa en kille som suttit inne för hustrumisshandel, eller om det var flickvän/sambo, sak samma. Hur som helst, det tog hus i helvete kan man lugnt säga. Fanns tydligen en flashbacktråd där individen förekom som var rätt lätt att hitta. Plötsligt fick man problem med andra anställda, kunder, leverantörer som googlat personen och nu ville säga upp sig/dra sig ur kontrakt mm. Blev en mycket dyr historia, för tidigare dom är inte skäl att säga upp någon enligt lag. Det var inte det då i alla fall. Personen fick köpas ut dyrt och man förlorade viktiga anställda, kunder och sammarbetspartners. Omgivningen reagerade verkligen starkt och det var "cancelstämning" mot företaget. Min vän rekryterar på annat sätt idag. Med mindre offentliga uppgifter om folk på nätet blir väl dock även sådan extrem granskning av arbetssökande mindre relevant. Men per idag känner många av oss att vi måste hitta det som andra också kan hitta, för att inte riskera skada företaget.
  • Anonym (Örebro)
    Anonym (Fundering) skrev 2025-01-02 22:52:50 följande:
    Ja, han är snällast på jorden...
    Anonym (Man) skrev 2025-01-03 07:34:31 följande:

Intressant att ni dömer honom rakt av medan våldtäktsmän säkert är oskyldigt anklagade.
  • Anonym (M)
    Anonym (Örebro) skrev 2025-01-03 15:04:02 följande:
    Anonym (Man) skrev 2025-01-03 07:34:31 följande:

Intressant att ni dömer honom rakt av medan våldtäktsmän säkert är oskyldigt anklagade.

Han fick 6 års fängelse för grov misshandel, den misshandlade sitter i rullstol 

Men visst, du får gärna tro han var oskyldig. 

• Anonym (Bra vän)
    Anonym (Inte så direkt) skrev 2025-01-03 03:10:02 följande:
    Han lyfte upp och kastade honom i marken, det var meningen att han skulle landa på asfalten inte på en sån där trekantig betonggrej som finns på parkeringsplatser. Det var mot den ryggen och delar av höften/revben gick sönder.

Hade avsikten vart att skada så mycket hade han kastat så att han landade me huvudet först istället. Men rätten tyckte inte det utan att han lyfte upp och kastade honom med "oerhörd kraft" och avsikt så han landade på betongrejen.

Vilken fin vän du har. Mögel som ditt ex som beter sig som as kommer alltid undan, medan Svensson knyter näven i fickan. Här fick exet igen med samma mynt men då gnäller folk för det istället. Jag har full förståelse för din vän. 

Det är även anmärkningsvärt att innan lagändringen så fick tjejen i princip skylla sig själv om hon blev utnyttjad på fyllan. Nu har kravet skärpts att killen faktiskt måste försäkra sig om att hon verkligen vill. Det vill säga, som det alltid borde ha varit. Då upprörs folk helt plötsligt för att grabbarna kan få sina liv förstörda. Det var såklart bättre förr! När det inte behövde vara fullt lika noga med att pejla av samtycke innan man tryckte på. 

• Tremere

Intressant tråd.
    Jag förstår arbetsgivare som vill kontrollera de som de anställer.
    I Sverige anser man dock (enligt lag) att man är fri från sitt brott när man avtjänat sitt straff.
    Självklart fungerar det inte så i praktiken.
    Dock så finns det arbetsgivare som har gjort till en sak att ta till sig dessa personer. En av dem är Samhall.

Hur det ser ut i resten av ditt liv kan man ju bara gissa.
    Det finns de som kollar upp ev. ny partner, men det finns säkert de som inte gör det också.

Men, flytta och byta namn är nog två saker som alla med sexualbrottsdomar måste göra.

• Anonym (Örebro)
    Anonym (M) skrev 2025-01-03 15:14:12 följande:

Han fick 6 års fängelse för grov misshandel, den misshandlade sitter i rullstol 

Men visst, du får gärna tro han var oskyldig. 

Men våldtäktsmän förtjänar en chans. Fattar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Örebro) skrev 2025-01-03 20:41:30 följande:
    Men våldtäktsmän förtjänar en chans. Fattar.
    Var skrev jag det? 
Svar på tråden Är livet "kört" efter våldtäktsdom?